همشهری آنلاین: ورزشکاران چه در تمرینات و چه در مسابقات واقعی هم می‌خواهند از حداکثر توان‌شان استفاده کنند، از طرفی نمی‌خواهند در شرایطی قرار بگیرند که در اثر خستگی عضلات‌شان بگیرد؛ یک حسگر پوشیدنی که میزان لاکتات را اندازه می‌گیرد، می‌تواند این مشکل را حل کند.

این وسیله که BSX insight‌ نام دارد، به عنوان اولین حسگر آستانه لاکتات قابل پوشیدن در جهان ثبت شده است و به ورزشکاران امکان می‌دهد که بفهمند چقدر به این حد آستانه نزدیک هستند و در نتیجه آنها می‌توانند بدون اینکه به این حد برسند، به آن نزدیک شوند.

وقتی فعالیت جسمی شدید و پیوسته‌ای انجام می‌دهیم، لاکتات (باز اسید الاکتیک) در جریان خون ما تجمع می‌یابد. وقتی مقدار آن خیلی بالا برود، دیگر بدن قادر به تولید انرژی مورد نیازش نیست. این نقطه‌ای که در آن به اصطلاح توان ما ته می‌کشد،‌ «آستانه لاکتات» نامیده می‌شود.

روش معمول بررسی سطح لاکتات تست خون با خراشیدن انگشت است؛ البته محققان در دانشگاه کالیفرنیا، سن‌دیگو در حال کار بر روی یک حسگر زیستی به شکل خالکوبی موقت هستد که بدون نیاز به خونگیری این کار را انجام می‌دهد. اما BSXinsight در عوض از نور برای خوانش میزان‌های لاکتات استفاده می‌کند و ارقام مربوط را در زمان واقعی بر  روی تلفن یا ساعت هوشمند نمایش می‌دهد.

این وسیله شامل یک پابند کشی است که روی ساق پا پوشیده می‌شود و یک مدول الکترونیکی که در محفظه‌ای در این پند در پشت ساق قرار می‌گیردد. این وسیله اندازه‌گیری دارای یک آرایه LED و یک ردیاب نوری است. این آرایه، نور را به بافت‌های ماهیچه‌ای ساطع می‌کند که بخشی از آن به ردیاب بازمی‌گردد. شیوه‌ای که نور بازتابش می کند، تحت تأثیر فعالیت متابولیکی درون بافت‌ها است. بنابراین با بررسی این نور امکان مشخص کردن سطح لاکتات در ماهیچه وجود دارد.

خوانش‌ها از طریق بلوتوث یا ANT+ به تلفن کاربر فرستاده می‌شود. از این طریق کاربر می‌فهمد باید فعالیتش را کمتر کند یا می‌تواند آن را شدیدتر هم بکند. علاوه بر این BSXinsight پارامترهایی مانند میزان کالری سوخته شده و ریتم حرکات را نیز اندازه می‌گیرد.

منبع: gizmag

ترجمه: مهسا شیرانی

کد خبر 281722

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha