همشهری آنلاین: اسرائیل در صدد است تا با همکاری غرب به ویژه آمریکا نیروگاه جدید هسته‌ای بسازد.

به گزارش مهر، منابع آگاه در واشنگتن در گفتگو با روزنامه الخلیج از وجود تماس های محرمانه بین اسرائیل و غرب به ویژه با آمریکا درباره ساخت نیروگاه هسته ای جدید خبر دادند.

در همین زمینه، آونر کوهن مولف کتاب "بمب هسته ای اسرائیل" اظهار داشت که اسرائیل تلاش می کند تا به توافقنامه ای با آمریکا مانند توافقات واشنگتن و دهلی نو دست یابد.

این نویسنده اسرائیلی معتقد است: اسناد و مدارکی دردست است که اگر اسرائیل برای ساخت این نیروگاه هسته ای تصمیم سیاسی اتخاذ کند، ممانعتی برای نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی براین نیروگاه به وجود نمی آورد و معنایش این نیست که اسرائیل معاهده منع گسترس سلاح های هسته‌ای ( ان پی تی) را پذیرفته است، چراکه طرح جدید اسرائیل هیچ ارتباطی با طرح های هسته ای دیگر اسرائیل و نیروگاه های آن ( یعنی همان زرادخانه ها) دردیمونا ندارد.

این درحالی است که ساخت این نیروگاه درحال حاضر در دست بررسی کمیته هسته ای متشکل از وزارت زیرساخت ها و دیگر وزارتخانه های اسرائیل است و این طرح بین 6 تا 10 سال زمان نیاز دارد.

منابع عربی مستقر در واشنگتن از این مسئله نگرانند. آنان بر این باورند که این طرح در واقع جانشین نیروگاه های قدیمی اسرائیل در دیمونا شود که بعضی از آنها با تکنولوژی قدیمی در کنار دیگر برنامه های جدید هسته ای اسرائیل تاسیس شده است و اسرائیل درنظردارد تا همیشه این زرادخانه ها مخفی باقی بماند.

الخلیج درادامه این خبر افزود: این تصمیم اسرائیل در واقع دلیل مهمی است که سران اسرائیلی درحال حاضر قانع شدند که هرگز نمی توانند رویای بازسازی خط نفتی کرکوک -حیفا را با توجه به اوضاع نا امن عراق احیا کنند، مسئله ای که با ادامه مقاومت، وضعیت موجود را از حالت بد به بدتر می کشاند. بنابراین اسرائیلی ها درصدد برآمدند تا جانشینی سریع برای انرژی (نفت) ایجاد کنند. درعین حال کارشناسان نیز براین باورند که بازسازی احداث و احیای خط قدیمی کرکوک -حیفا حداقل دو سال زمان نیاز دارد.

همچنین این طرح قصد و نیت اسرائیل را برای تسریع در اجرای طرح کانال بحرین به منظور مرتبط کردن بحرین به دریای سرخ و بحرالمیت بیان می کند. به طوری که این ارتباط آب لازم را برای نیروگاه جدید هسته ای اسرائیل فراهم می کند و این طرحی است که اسرائیل با تکیه بر کمک های صندوق بین المللی پول می تواند آن را به اجرا درآورد.

از سوی دیگر کارشناسان به روزنامه الخلیج اعلام کردند که طرح مذکورمنجر به فاجعه زیست محیطی برای کشورهای اطراف و درراس آن مصر می شود همچنین برای کشور اردن نیز فاجعه اقتصادی به دنبال دارد.

منابع آگاه به این روزنامه اماراتی گفتند که از جمله نیت های اسرائیل برای طرح جدید هسته ای چگونگی صادر و فروش بخشی از انرژی حاصله از این طرح به اردن و فلسطینیان است.

درحالی که تاکنون اسرائیل از اعلام مکان ساخت این نیروگاه خودداری کرده است، کارشناسان از اینکه اسرائیل منطقه "شفیتا" را در نزدیکی مرزهای مصر و فلسطین برای ایجاد این نیروگاه انتخاب کند، ابراز نگرانی کردند چراکه این مسئله سبب بروز بحران سیاسی بین قاهره و تل آویو می شود.

کد خبر 28160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز