همشهری آنلاین: هنگامی که وزن کم می‌کنید، چربی‌هایی که از دست می‌دهید به کجا می‌روند؟ معلوم شده است که در واقع اکثر آن با بازدم از راه ریه‌ها به خارج از بدن فرستاده می‌شوند.

fats

پژوهشگران در  یک بررسی جدید سرنوشت چربی در بدن انسان را تشریح می‌کنند و از طریق محاسبات دقیق، بی‌پایه و اساس بودن برخی تصورات غلط معمول در این باره را نشان می‌دهند.

این پژوهشگران می‌گویند که چربی صرفا به انرژی یا گرما تبدیل نمی‌شود، و هم چنین به سادگی به بخش‌های کوچک‌تر نمی‌شکند و از بدن دفع نمی‌شود.

در واقع بدن پروتئین و کربوهیدرات اضافی موجود در رژیم غذایی فرد را به شکل چربی خصوصا به صورت مولکول‌های تری‌گلیسیرید که تنها واجد سه اتم اکسیژن، هیدروژن و کربن هستند، ذخیره می‌کند. تری‌گلیسریدها در افرادی که وزن خود را کم می‌کنند، در فرایندی به نام اکسیداسیون به واحدهای ساختمانی‌اش شکسته می‌شود.

هنگامی که تری گلیسیرید اکسید می‌شود (یا سوزانده می‌شود)، این فرایند تعداد زیادی مولکول اکسیژن را مصرف و در عوض دی اکسیدکربن و آب را بعنوان محصولات اضافی واکنش تولید می‌کند.

بنابراین برای سوزاندن ۱۰ کیلوگرم چربی به استنشاق ۲۹ کیلوگرم اکسیژن نیاز است و بر اساس محاسبه محققان طی این فرایند سوزاندن چربی ۲۸ کیلوگرم دی اکسید کربن و ۱۱ کیلوگرم آب تولید خواهد شد.

روبن می‌رمان و اندرو براون نویسندگان این مطالعه از دانشگاه نیوساوث ویلز استرالیا می‌گویند: «هیچ کدام از این فرایندهای بیوشیمیایی جدید نیستند، اما به نظر می‌رسد به دلایل نامشخصی کسی پیش از این به فکر انجام چنین محاسباتی نیفتاده است. این کمیت‌ها کاملا معقولانه به نظر می‌رسند، اما ما از اعدادی که به دست آوردیم شگفت‌زده شدیم.»

بر اساس این مطالعه‌ که نتایج آن در ۱۶ دسامبر ۲۰۱۴ در شماره وی‍‍ژه کریسمس ژورنال پزشکی BMJ منتشر شده است،پ‍‍ژوهشگران نشان دادند که در طول کاهش وزن ۸۴ درصد چربی به د‌ی‌‌اکسیدکربن تبدیل و ازطریق ریه‌ها به بیرون از بدن فرستاده می‌شود و ۱۶ درصد باقیمانده به آب تبدیل می‌شود.

این پژوهشگران گفتند: «این نتایج نشان می‌دهد که ریه‌ها اندام خروجی اصلی برای کاهش وزن هستند. آب تشکیل شده نیز ممکن است از طریق ادرار، مدفوع، عرق، تنفس، اشک و سایر مایعات بدن از بدن خارج شدود و به آسانی بازیابی می‌شود.»

این محاسبات همچنین تاثیر قوی خوردن غذایی مانند یک کیک کوچک مافین را نسبت برای مثال یک ساعت ورزش نشان می‌دهد. در حالت استراحت یک فرد ۷۰ کیلویی تنها ۹/۸ میلی گرم کربن را با هر تنفس از دست می‌دهد. حتی بعد از یک روز کامل اگر این شخص فقط بنشیند، بخوابد و فعالیت‌های سبک انجام دهد تنها ۲۰۰ میلی گرم کربن را از بدن خارج می‌کند. اما خوردن یک مافین ۱۰۰ گرمی می‌تواند ۲۰ درصد چیزهایی را که از بدن از دست رفته است، جایگزین کند.

از طرف دیگر به گفته این پژوهشگران جایگزین کردن یک ساعت استراحت با ورزش‌هایی نظیر آهسته دویدن ۴۰ گرم کربن اضافی را از بدن حذف می‌کند.

حتی اگر فردی سرنوشت همه اتم‌های بدن را دنبال کند، راز‌های کاهش وزن باز هم به همین صورت باقی می‌ماند. بنابراین فرد برای کاهش وزن فرد باید به میزا ن کمتری کربن مصرف کند یا بیشتر ورزش انجام دهد تا کربن اضافی را از بدن حذف کند.

منبع: LiveScience

ترجمه: محمد ملائکه

کد خبر 281534

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha