نزاعی که میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی تا چند روز گذشته در داخل سرزمین‌های اشغالی در جریان بود، این روزها به عرصه بین‌الملل و به شورای امنیت کشیده شده است و درحالی‌که فلسطینیان تمام توان خود را برای تصویب قطعنامه پایان اشغالگری‌های اسرائیل به‌کار بسته‌اند، رژیم صهیونیستی هم پشت گرم به ایالات متحده و قطعنامه فرانسه، تلاش خود را برای مقابله با این تحرک فلسطینیان به‌کار گرفته است.

به گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين، تشكيلات خودگردان فلسطين در آخرين ساعات روز يكشنبه اعلام كرد كه تصميم خود را براي ارائه پيش‌نويس قطعنامه‌اي به شوراي امنيت نهايي كرده‌ كه براساس آن، اشغالگري‌هاي رژيم صهيونيستي طي 3سال پايان مي‌يابد و اين رژيم به مرزهاي 1967عقب‌نشيني مي‌كند.

يك روز بعد، صائب عريقات مذاكره‌كننده ارشد فلسطينيان عازم انگليس شد تا به جمع وزراي كشورهاي عربي بپيوندد و با جان كري وزير خارجه ديدار كند. عريقات پيش از ديدار با كري اعلام كرد كه مهم براي فلسطينيان مضمون و محتواي پيش‌نويس‌هاست و نه خود پيش‌نويس‌ها. وي افزود: آنچه فلسطينيان در پي آنند تحكيم اصل كشور مستقل فلسطين در مرزهاي 1967به پايتختي قدس، حل مسائل وضع نهايي، غيرقانوني تلقي كردن شهرك‌سازي‌‌هاي يهوديان و نيز تعيين سقف زماني براي پايان اشغالگري‌هاست.

عريقات تأكيد كرد: اولويت، توافق با اروپا و آمريكا در اين‌باره است، در غيراين صورت پيش‌نويس قطعنامه خود را به شوراي امنيت ارائه خواهيم داد. قرار بود فلسطينيان پيش‌نويس خود را‌ماه گذشته به شوراي امنيت ارائه دهند اما فشارهاي ديپلماتيك بين‌المللي مانع اين كار شد.

همزمان با اين اظهارات، ‌جان كري وزير خارجه آمريكا با بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در ايتاليا ديدار مي‌كرد. محور اين ديدار جلوگيري از ارائه پيش‌نويس قطعنامه عربي در شوراي امنيت بود. نتانياهو پيش از ديدار با كري با قاطعيت تمام گفت كه مانع تصويب اين قطعنامه در شوراي امنيت خواهد شد. نتانياهو در‌ماه مارس آينده انتخابات پارلماني زودهنگام را در پيش رو دارد و ميكوشد از رهگذر خنثي‌سازي‌ اين پيش‌نويس دستاورد ديگري به‌دستاوردهاي خود بيفزايد و راه به‌دست گرفتن اكثريت كرسي‌هاي كنست را هموارتر سازد. نتانياهو تأكيد كرد كه هرگز به مرزهاي 1967عقب‌نشيني نخواهيم كرد زيرا اين امر به‌معناي قرار گرفتن تروريسم در دروازه‌هاي تل‌آويو است.

هرچند آمريكايي‌ها درباره وتوي اين پيش‌نويس اظهارنظري نكرده‌اند اما تلاش آنان در ديدارهاي شتابزده با وزراي خارجه كشورهاي عربي و نتانياهو در سياق خنثي‌سازي اين پيش‌نويس پيش از ارائه آن در شوراي امنيت و بي‌نيازي از افزودن شمار قطعنامه‌هاي وتو شده عليه اسرائيل از جانب خود در شوراي امنيتند.

كري پس از ديدار با نتانياهو، ديروز شتابان به لندن رفت و با صائب عريقات و شماري از وزراي خارجه كشورهاي عربي ديدار كرد تا آنان را از عزيمت به شوراي امنيت منع كند. يك مقام ارشد در وزارت خارجه آمريكا گفته است كه واشنگتن هنوز معتقد نيست كه رفتن به شوراي امنيت بهترين راه‌حل است.

با اين حال، فرانسه نيز مي‌كوشد پيش‌نويس قطعنامه‌اي را به شوراي امنيت ارائه دهد كه براساس آن، مذاكرات فلسطينيان و اسرائيلي‌ها ازسرگرفته شده و تا 2 سال ادامه مي‌يابد. با وجود اين، فلسطينيان تأكيد مي‌كنند كه قطعنامه فرانسه دور زدن قطعنامه خودشان است. تاكنون آمريكا به صراحت درباره اين قطعنامه اظهارنظر نكرده اما هماهنگي‌هاي كري با همتايان فرانسوي، آلماني و انگليسي نشان از تأييد ضمني آن دارد. به‌نظر مي‌رسد آمريكا در حال حاضر اميدوار است فلسطينيان را از عزيمت به شوراي امنيت بازدارد و درصورت توقف اين تلاش، ديگر نيازي به ارائه قطعنامه فرانسه به شوراي امنيت نباشد و درباره آن در كريدورهاي ديپلماتيك اروپايي يا آمريكا توافق حاصل شود.

کد خبر 281289

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha