همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به اهمیت وقف در زمان حاضر گفت: رسانه‌ها با معرفی واقفان بزرگ برای افکار عمومی، به ترویج فرهنگ وقف کمک کند.

به گزارش رسا، علی جنتی در ششسمین همایش وقف و رسانه که با حضور جمعی از اصحاب رسانه و خانواده‌های شهدا در تالار وحدت برگزار شد، با اشاره به گفته سعدی مبني بر «بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند»، گفت: وقف یک حس نوع‌دوستی است که در تمام انسان‌ها از قبل و بعد از اسلام بوده و وقف یک سنت شایسته‌ای است که در بین همه جوامع وجود داشته و در بین مسلمانان نیز وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی يادآور شد: در غرب بسیاری از مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی درآمدهای خود را از موقوفات دارند و خیلی از افراد دارایی خود را در راه علم، دانش و مطالعات وقف کرده‌اند.

وی افزود: امروز بسیاری از کلیساهایی که در کشور وجود دارد از موقوفات است و این نشان از آن دارد که پیروان سایر ادیان الهی نیز به وقف اهمیت می‌دهند، اوج موقوفات در ایران اسلامی در دوره صفویه بود به خصوص در زمان شاه عباس صفوی؛ در فرهنگ اسلام وقف یک سنت مقدس است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در هر زمانی با توجه به نیازهای آن زمان وقف‌هایی صورت گرفته است، ادامه داد : در دوران حاضر نیز باید نیازهای جامعه را بشناسیم و در این زمینه وقف کنیم، امروز در حوزه فرهنگ مثل ساخت کتابخانه ملی، اهدای کتاب و همچنین ساخت فیلم‌هایی در رابطه با فرهنگ وقف نیازمند وقف‌های زیادی است.

جنتی افزود: در این چند سال اخیر سازمان اوقاف تلاش‌های بسیار زیادی برای ترویج وقف داشته است؛ ما در رشته‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی و فرهنگی نیز نیازمند وقف هستیم. همکاری بین وقف و رسانه باید دو طرفه باشد، یعنی هم باید اوقاف از رسانه‌های مکتوب، تصویری و مجازی استفاده کنند و هم سازمان اوقاف برای ترویج فرهنگ وقف به رسانه‌ها کمک کند.

وی تصریح کرد: یکی از کارهایی که سازمان اوقاف می‌تواند برای ترویج مسأله وقف داشته باشد این است که شبهات را در بین مردم از بین ببرد و شفاف‌سازی مالی را سرلوحه کار خویش قرار دهد و مردم اینگونه از اطلاعات سازمان اوقاف آگاه می‌شوند و این آگاه سازی خود می‌تواند ایجاد اعتماد کند.

جنتي گفت: ما هر قدر در راستای ترویج فرهنگ وقف، آسیب شناسی و اطلاع‌رسانی بیشتری داشته باشیم موفق‌تر می‌شویم، یکی از کارهایی که رسانه می‌تواند برای اوقاف انجام دهد این است که واقفان بزرگ را برای افکار عمومی معرفی کند و به ترویج فرهنگ وقف کمک کند.

کد خبر 281267

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha