همشهری‌آنلاین: گزارشگران بدون مرز طبق روال هر سال گزارشی از وضعیت خبرنگاران در سراسر جهان منتشر کرد که از افزایش تعداد خبرنگاران ربوده شده خبر می‌دهد.

jurnalis-khaled-hamad

اين گزارش تأکید كرده كه وضعیت آزادی مطبوعات و رسانه‌ها در سال ۲۰۱۴ به هیچ‌وجه بهتر نشده است.

 امسال ۶۶ خبرنگار به دلیل فعالیت حرفه‌ای‌شان کشته شدند. این تعداد كمي کمتر از قربانیان سال ۲۰۱۳ است که ۷۱ خبرنگار در طي اين سال كشته شده‌ بودند. ۱۹ شهروند خبرنگار و 11 کارمند رسانه‌ای نیز کشته شدند.

طبق اين گزارش تا اين لحظه يعني تقريبا دو هفته تا پایان سال ۲۰۱۴، تعداد خبرنگاران ربوده شده در سراسر جهان نسبت به سال گذشته، ۳۷ درصد افزایش پيدا كرده‌است.

امسال ۱۳۹ خبرنگار و ۲۰ شهروند خبرنگار به دلیل تهدید، خشونت یا فشار حکومتی ،كشورشان را ترك كرده‌اند.

به گزارش تايم،آسترید فرولوف ،سخنگوی هیئت مدیره گزارشگران بدون مرز تاكيد كرد: آمار بالای خبرنگاران کشته شده و آنهائي که از کشور خود فرار کرده‌اند، نشان می‌دهد  "خطرهاي فعالیت رسانه‌ای در سراسر جهان به هیچ‌وجه کمتر نشده است".

خطرناک‌ترین کشور جهان برای خبرنگاران در سال ۲۰۱۴، مانند سال پیش، سوریه بوده است. فقط ۱۵خبرنگار حرفه‌ای و ۱۷ شهروند خبرنگار کشته و ۲۷ فعال رسا‌نه‌ای در سوريه ربوده شده‌اند.

فلسطین به‌خصوص نوار غزه ، شرق اوکراین ، عراق و لبنان نيز مانند سال پیش در فهرست خطرناک‌ترین کشورهای جهان قرار دارند.

 خبرنگارانی که به دلیل فعالیت حرفه‌ای خود در زندان به سر می‌برند در سال ۲۰۱۴ در سراسر جهان به ۱۷۸ نفر رسیده است. همچنين تعداد شهروند خبرنگاران بازداشت شده نیز افزایش پيدا كرده‌است.

گزارشگران بدون مرز تأکید كرده این شهروند خبرنگاران در بسیاری از کشورهای دنیا به کمک شبکه‌های اجتماعی جای خالي پوشش خبري و رسانه‌اي رسانه‌های سنتی را پر می‌کنند که به دلیل فشار حکومتی یا خودسانسوری به آن موارد پرداخته نشده‌است.

journalist-myanmar

کد خبر 281246

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha