همشهری آنلاین: محققان آمریکایی با بررسی اثرات تعدادی از داروهای غیراستروئیدی، نشان دادند که رشد گیاهان خوراکی می‌تواند تحت ‌تاثیر این مواد شیمیایی قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، محققان در مقاله‌ای که در مجله Ecotoxicology and Environmental Safety به چاپ رسیده، اثرات چند داروی معمولی از جمله دیکلوفناک و ایبوبروفن را بر روی کاهو و تربچه مورد بررسی قرار دادند. این داروها روزانه بیش از 30 میلیون بار در کل جهان تجویز می‌شوند و در زمره متداول‌ترین و پرمصرف‌ترین گروه از داروها قرار می‌گیرند.

توانایی بالقوه این مواد شیمیایی در بروز تاثیر بر روی گیاهان مشخص است، خصوصا وقتی سیستم‌های دفع زباله قادر نیستند که این ترکیبات را از پساب و زباله‌های ما حذف کنند. داروهای مصرفی انسان به طرق مختلف از جمله در اثر استفاده از پساب و فاضلاب به عنوان آبیاری و کود کشاورزی به خاک راه پیدا می‌کنند و در نهایت با تاثیر بر گیاهان، رشد آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

این پژوهش با بررسی فاکتورهایی همچون محتوای آب، طول ساقه و ریشه، اندازه گیاه و کارایی فتوسنتزی گیاه بروز تغییرات را در تعدادی گیاه خوراکی مورد کنکاش قرار داد و مشخص شد که این داروها از راه‌های مختلف، گیاهان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به عنوان مثال داروهای گروه فنامیک اسید رشد ریشه‌های تربچه را تحت تاثیر قرار می‌دهد در حالی که ایبوبروفن تاثیر مشخصی بر رشد اولیه کاهو برجای می‌گذارد.

دکتر کلر ردشاو، یکی از دست‌اندرکاران این تحقیق اظهار کرد: مقادیر بسیار زیاد داروهایی که ما استفاده می‌کنیم دست آخر سر از محیط زیست در می‌آورند، با این حال ما دانش اندکی درباره اثرات این مواد بر روی زیست گیاهان و جانوارن داریم.

وی افزود: همچنان ‌که جمعیت رشد می‌کند و خدمات پزشکی با سهولت بیش‌تری در دسترس مردم قرار می‌گیرد، مصرف این داروها نیز بیش‌تر شده و لذا ضروری است که قدم‌هایی برای محدود کردن و جلوگیری از آلودگی محیط زیست با این داروها برداریم.

کد خبر 281091

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha