گروه بورس: آخرین اطلاعات دریافتی حاکی از آن است که از ابتدای سال‌جاری تاکنون شرکت‌هایی که سهامشان براساس سیاست‌های اصل 44 در بورس عرضه شده پرطرفدارترین سهام بورس تهران بوده‌اند.

در این میان 2 شرکت فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران از ابتدای سال‌جاری تاکنون تالارهای بورس تهران را تسخیر کرده‌اند و بیشتر حجم معاملات بورس را به خود اختصاص داده‌اند.

بررسی آمار معاملات بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون نشان می‌دهد که شرکت ملی صنایع مس ایران که سال گذشته سهامش برای اولین‌بار و برمبنای سیاست‌های اصل 44 در بورس تهران عرضه شد، توانسته است بیشترین تعداد خریداران را به‌سوی خود جلب کند و در صدر جدول معاملات بورس قرار بگیرد.

از ابتدای سال‌جاری تاکنون تعداد 31 هزار و 308 نفر سهام شرکت مس را خریداری کرده‌اند.

این تعداد سهامدار درمجموع 695 میلیون سهام شرکت مس را خریداری کرده‌اند. ارزش هر سهم این شرکت در این مدت با 233 تومان و یک ریال رشد بالغ بر 56 درصد افزایش یافته است.

پس از شرکت مس، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، دیگر شرکتی که سازمان خصوی‌سازی سال گذشته سهامش را برمبنای سیاست‌های اصل 44 در بورس عرضه کرد در رتبه دوم جدول معاملات قرار گرفته است.

این شرکت نیز توانسته از ابتدای سال‌جاری تاکنون توجه 28 هزار و 850 نفر را به‌سوی خودجلب کند این تعداد سهامدار در این مدت 807 میلیون و 600 هزار سهم فولاد مبارکه اصفهان را به سبد دارایی خود اضافه کرده‌اند در این مدت ارزش هر سهم فولاد مبارکه اصفهان با 69 تومان و 7 ریال افزایش معادل 37 درصد رشد کرده است.

پس از این دو شرکت بانک پارسیان با فاصله زیادی توانسته رتبه سوم جدول را به  لحاظ تعداد خریدار از آن خود کند. سهامداران بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون 257 میلیون سهم بانک پارسیان را خریداری کرده‌اند این تعداد سهام توسط 13 هزار و 603 نفر خریداری شده است.

اما در این مدت ارزش هر سهم بانک پارسیان با 36 تومان نزول بالغ بر 20 درصد کاهش داشته است. درحال حاضر قیمت هر سهم بانک پارسیان 144 تومان و 2 ریال است.

اما سرنوشت شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) دیگر سهامی که برمبنای سیاست‌های اصل 44 به‌تازگی در بورس پذیرفته شده است نیز همانند دیگر همتاهای خود است. درحالی‌که سهام ایرالکو به فاصله چند ماه پس از عرضه، مس و فولاد در بورس انجام شد، اما این شرکت نیز جزء 25 شرکت پرطرفدار بورس قرار گرفته است.

شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) از زمان عرضه سهامش توسط سازمان خصوصی‌سازی در سال‌جاری، تاکنون توانسته است توجه یک هزار و 902 نفر را به‌سوی خود جلب کند. این تعداد سهامدار در این مدت 22 میلیون و 771 هزار سهم شرکت آلومینیوم را خریداری کرده‌اند.

جالب اینکه شرکت آلومینیوم در مدت اندک حضور خود در بورس تهران توانسته است رتبه نخست پربازده‌ترین سهام بورس را نیز  از آن خود کند.

ارزش هر سهم شرکت آلومینیوم ایران در این مدت 876 تومان و 5 ریال معادل 250 درصد رشد کرده است. به این ترتیب این شرکت از ابتدای سال‌جاری تاکنون در میان تمامی شرکت‌های بورس بیشترین سود را نصیب سهامداران خود کرده است.

قیمت هر سهم ایرالکو اکنون یک هزار و 226 تومان است، همچنین از دیگر سهام پرطرفدار بورس از ابتدای سال‌جاری تاکنون می‌توان به شرکت‌های سایپا، چادرملو و ایران‌خودرو اشاره کرده که پس از بانک پارسیان رتبه‌های سوم تا ششم جدول معاملات بورس را در اختیار گرفته‌اند.

از ابتدای امسال 12 هزار و 69 نفر 5/141 میلیون سهم سایپا را خریداری کرده‌اند اما ارزش هر سهم این شرکت در این مدت معادل 15 درصد کاهش یافته و اکنون به محدوده 246 تومان رسیده است.

پس از سایپا، 2 شرکت چادرملو و ایران‌خودرو هرکدام به‌ترتیب با 7 هزار و 460 و 6 هزار و 626 خریدار در مکان‌های پنجم و ششم قرار گرفته‌اند.

سهامداران بورس تهران از ابتدای امسال تاکنون 73 میلیون سهم ایران‌خودرو را خریداری کرده‌اند اما قیمت هر سهم این شرکت با افت شدیدی مواجه بوده به‌طوری‌که ارزش هر سهم ایران‌خودرو از ابتدای سال‌جاری تاکنون 113 تومان و 3 ریال معادل 38 درصد افت داشته است.

کد خبر 28096

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز