همشهری‌آنلاین: نوآم چامسکی ،نویسنده و نظریه پرداز سیاسی، جامعه آمریکا را به عنوان یک «جامعه بسیار نژادپرست» توصیف و پس از آن از یکی از محبوب ترین روسای جمهور این کشور، یعنی رونالد ریگان، با عنوان بارزترین نمونه از یک فرد بسیار نژادپرست یاد کرد.

نوآم چامسکی

نوآم چامسکی ، زبانشناس و نظریه‌پرداز می‌گوید : رونالد ریگان یک نژادپرست افراطی بود، هر چند خودش این موضوع را انکار می‌کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی نشریه واشنگتن تایمز، او که در مصاحبه با "گریت تی وی" درباره مسائل فرگوسن و مسائل مرتبط با نژادپرستی صحبت می‌کرد، گفت: «این جامعه بسیار نژادپرست است. آنچه برای سیاه‌پوستان آمریکا در 30 سال گذشته رخ داده، واقعا تکان‌دهنده است و مشابه اتفاقاتی است که در اواخل قرن 19 رخ می‌داد. همانطور که در کتاب داگلاس بلکمون از آن با عنوان «برده داری با نام دیگر: بهره برداری از سیاه‌پوستان آمریکا از جنگ داخلی تا جنگ جهانی دوم»، به این موضوع اشاره شده است».

چامسکی گفت: در کتاب بلکمون به «عصر بردگی نوین» اشاره شده و به این موضوع می پردازد که چطور سیاه‌پوستان باوجود دست‌یافتن به آزادی‌های حقوقی، با نابرابری‌های نژادی در نظام قضایی مواجه هستند.

چامسکی افزود: «اصلاحات قانون اساسی که قرار بود برده‌های سیاه‌پوست آمریکایی را آزاد کند، 10 سال این کار را کرد اما بعد از آن قرارداد شمال-جنوب شکل گرفت که به کشورهای برده‌دار حق داد هر آنچه می‌خواستند، انجام دهند و کاری که آنها کردند این بود که زندگی سیاه‌پوستان را تبهکارانه جلوه دادند و نوعی نیروی کار ایجاد کردند. این روند موجب شد مردان سیاه‌پوست روانه زندان شوند و در آنجا یک نیروی کار عالی و بسیار بهتر از برده‌ها را تشکیل دهند».

به گزارش واحد مرکزی خبر ،چامسکی گفت :سیاه پوستان بعد از آن یک دوره حدودا 20 ساله داشتند که در آن توانستند امکان ورود به جامعه آمریکا را بیابند، در کارخانه خودروسازی برای خود کار پیدا کنند، خانه کوچکی خریداری کنند و فرزند خود را به دانشگاه بفرستند. اما دهه‌های هفتاد و هشتاد از راه رسید که در آن همه این فرصت ها از دست رفت.

این نویسنده آمریکایی اظهار داشت: «این دوره جنگ مواد مخدر و جنگ نژادپرستانه خوانده می‌شود. رونالد ریگان یک نژادپرست افراطی بود -هر چند او این موضوع را انکار می‌کرد- اما کل جنگ مواد مخدر برای این  طراحی شده بود که در نهایت بازگشت مردان سیاه‌پوست و به شکل فزاینده زنان سیاه‌پوست را به جامعه غیرممکن سازد».

چامسکی گفت: «[اکنون] آنها مجددا تبهکار جلوه داده شده و به نیروی کار اجباری -یعنی نیروی کار زندان- تبدیل شده‌اند. این تاریخ آمریکا است و خلاص‌شدن از آن کار ساده‌ای نیست».

کد خبر 280812

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha