مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

فتانه انفرادی: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دوشنبه ۱۷ آذر مهمان روزنامه همشهری بود و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف مؤسسه در یک نشست خبری اختصاصی به سؤالات خبرنگاران روزنامه و نشریات مختلف همشهری پاسخ داد.

دکتر سیدحسن هاشمی در بازدید از مؤسسه همشهری

دكتر سيدحسن هاشمي كه اين روزها در كانون توجه مردم و رسانه‌هاست در اين بازديد كه نزديك به 5 ساعت طول كشيد، ضمن ارائه گزارشي از فعاليت‌هاي انجام شده، برنامه‌هاي وزارتخانه‌اش براي ارتقاي سلامت و بهداشت مردم را تشريح كرد. آنچه مي‌خوانيد گزارش كوتاهي از سخنان وزير بهداشت است كه بخش‌هاي جزئي‌تر آن به‌زودي منتشر خواهد شد.

  • حمايت از پزشكان

هرچند مخاطب اصلي برنامه‌هاي جديد وزارت بهداشت مردم هستند اما پزشكان نقش محوري در تحقق اين هدف دارند. اما آيا همه پزشكان از اجراي طرح راضي هستند و آيا براي تحقق آن همكاري كرده‌اند؟ وزير بهداشت در پاسخ به اين سؤال گفت:«اكثريت پزشكان استقبال كردند. بيشتر آنها در اقصي نقاط كشور، بي‌سر و صدا خدمتگزار مردم هستند و با اينكه سال‌ها به آنها ظلم شده بود، سكوت پيشه كردند و با همان تعرفه‌هايي كه باور كردني نيست، خدمت مي‌كردند.

آيا شما باور مي‌كنيد كه هزينه جراحي لوزه 22هزار تومان، آپانديسيت 29هزار تومان يا سزارين 72هزار تومان بود كه اين مبالغ هم با تأخير به پزشكان پرداخت مي‌شد؟ اصلا براي همين بحث تعرفه‌ها مطرح شد كه اين اتفاق خوب در مورد جامعه پرستاري هم افتاد. البته انتقادها و اعتراض‌هايي هم هست اما گاهي برخي از افراد پا را از حوزه اخلاق فراتر مي‌گذارند و زياده‌طلب مي‌شوند و طمع مي‌كنند. طي چند‌ماه گذشته درباره تعرفه‌ها و اجراي مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت، فضا‌سازي‌‌هايي شد كه البته ما پيش‌بيني مي‌كرديم. اين فضا‌سازي‌‌ها، سختي كار ما رانشان داد. بنا داشتند اعتباراتي را كه در فصل بودجه قراربود به حوزه سلامت بيايد حذف كنند تا به طرح تحول نظام سلامت آسيب برسد. در عين حال، مي‌خواستند گروه‌هاي مختلف پزشكي را هم رودرروي هم قرار دهند كه خوشبختانه موفق نشدند.»

اما هنوز هم حرف و حديث‌هايي از گوشه و كنار به گوش مي‌رسد؛عده‌اي كه مي‌گويند وزير بهداشت رابطه قديمي بيمار و پزشك در ايران را بر هم زده و حقوق آنها را ناديده گرفته است. دكتر هاشمي در واكنش به ادعاي اين افراد گفت: «آنچه در مورد جامعه پزشكي گفته مي‌شود دوره موقتي است و مي‌گذرد.

من با شرايط خاصي وارد دولت شده‌ام و يكي از اتهاماتم اين بود كه طرفدار پزشكان هستم. اعتدال معنايش اين است كه اول حقوق مردم را ببينيم اما توجه به حقوق مردم به‌معناي ارزان فروشي در جامعه پزشكي نيست. نبايد خدمت آنها را ارزان خريد. تكريم جامعه پزشكي وظيفه ماست، اما آنچه الان در فضاي مجازي وجود دارد صداي اكثريت جامعه پزشكي نيست. بيشتر پزشكان ما در فشار و تنگنا هستند. دولت چند هزار ميليارد تومان پول براي حذف همين مشكلات به اين بخش تزريق كرده است. مگر مي‌شود اين باعث نارضايتي شود؟ در عين حال هنوز دستاورد اين بسته از خدمات به گروهي از پزشكان نرسيده است.

يعني هنوز هيچ گروهي دريافتي نداشته است كه بداند چه تغييري ايجاد شده است. اين تغيير ظرف 2‌ماه آينده شروع خواهد شد و ظرف ۶‌ماه تا يك سال آينده به نقطه‌اي خواهيم رسيد كه پزشكان بدانند اين دولت چه كاري را انجام داده است. هستند كساني كه مي‌گويند اين طرح سرانجام ندارد و هزينه‌ها را اضافه مي‌كند. عده‌اي هم مي‌گويند هر چه پول آمده صرف درمان و حقوق پزشكان شده درحالي‌كه واقعيت غير از اين است. متأسفانه آمارهاي اشتباه به مردم مي‌دهند. ما از هر طرف گاهي غيرمنصفانه نقد مي‌شويم ولي كارهايمان در حال پيشروي است و از سوي مردم حمايت مي‌شويم.

  • طرح تحول سلامت

سومين مرحله طرح تحول سلامت بر موضوع واقعي‌شدن تعرفه‌ها متمركز بود. اين موضوع آنقدر حاشيه داشت كه خود وزير هم از آن به‌عنوان جراحي بزرگ تعبير كرد. دكتر هاشمي در پاسخ به اين سؤال كه چندين روز پس از آغاز اين مرحله آيا ناگفته يا حاشيه‌اي براي گفتن دارد، گفت: «از نظر من ناگفتني وجود ندارد، ما همه‌‌چيز را به مردم شفاف مي‌گوييم. در مورد تعرفه‌ها، عقب ماندگي‌هايي وجود داشت كه بايد حتما جبران مي‌شد. دولت هم بايد تصميم سختي مي‌گرفت تا بتوانيم هزينه‌هاي اين مرحله را جبران كنيم.

سازمان نظام پزشكي، انجمن‌هاي علمي و دستگا ه‌هاي نظارتي همه بايد به‌عنوان نمايندگان صنف همكاري مي‌كردند و در رعايت تعرفه‌ها متعهد مي‌شدند. مردم هم بايد نظارت مي‌كردند كه آنچه وعده داده شده، محقق شود.» آقاي وزير البته به‌طور ضمني از همكاري برخي بيمه‌ها گلايه كرد و گفت: «از بيمه‌ها ي تكميلي انتظار بيشتري بود چرا كه تأخير همراهي آنها مي‌تواند آسيب بزند. در عين حال ما مسير را رصد مي‌كنيم و خوب پيش مي‌بريم. در هرحال اميدواريم كه پرداخت‌ها بموقع انجام شود، چرا كه اعتبارات تأمين شده است.»

  • در جست‌وجوي مديريت واحد

چه‌كسي متولي اصلي سلامت در كشور است؟ اين سؤال ساده، ظاهرا بايد جواب ساده‌اي هم داشته باشد اما انگار آنچه اتفاق مي‌افتد، جز اين است و باعث شده حالا به يكي از دغدغه‌هاي آقاي وزير تبديل شود؛ دغدغه‌اي كه او در توضيح آن چنين گفت:«يكي از مشكلات حوزه سلامت كشور اين است كه وظايف پخش شده. اين درحالي است كه براساس سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري، متولي اصلي سلامت در كشور وزارت بهداشت است. اگر در اجرا هم اينگونه شود بسياري از مشكلات ما هم حل خواهد شد. اگر توليت سلامت براساس آنچه در سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري تأكيد شده، واحد باشد، تلاش‌هاي ما مؤثر‌تر و اوضاع بهتر خواهد شد. اگر بيمه‌ها تجميع شوند و پرداخت‌كننده هم واحد باشد، همه مشكلات راحت‌تر حل خواهد شد.

الان مسائلي كه روي سلامت مردم تأثير نامطلوب مي‌گذارد متعدد است. در حوادث رانندگي، در خودروسازي، در كالاهاي آسيب رسان، غذا و آب ناسالم، درهمه مشكل وجود دارد. چرا بايد مرگ‌ومير به‌دليل حوادث رانندگي در ايران زياد باشد؟ اينكه سالانه تعداد زيادي از مردم در كشور به‌دليل حوادث رانندگي فوت مي‌كنند، شوخي نيست. اگر توليت سلامت در اجرا هم واحد باشد، مشكلات حوزه سلامت، راحت‌تر، برطرف خواهد شد.»

دكتر هاشمي همچنين يكي ديگر از برنامه‌هاي مهم وزارتخانه‌اش را توجه به افزايش مشاركت‌هاي مردمي دانست و گفت: «بايد از آقاي دكتر ايازي تشكر كنم كه در اين حوزه به ما بسيار كمك مي‌كنند. ايشان با نيت خير در اين زمينه قدم برداشته‌اند و ما هم به ايشان افتخار مي‌كنيم. اگر مي‌خواهيم در حوزه سلامت خيرين مشاركت فعال داشته باشند و اين مشاركت كشوري باشد بايد اولويت‌ها را در هر استان مشخص كنيم يعني ببينيم در چه استان‌هايي و كجاها به مشاركت خيرين بيشتر نياز است. خوشبين هستم به اينكه خيرين ما را همچنان همراهي كنند».

کد خبر 280531

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha