دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان دانشگاه بریستول با استفاده از امواج فراصوت اشکال سه‌بعدی معلقی را ایجاد می‌کنند که انسان می‌تواند آنها را لمس کند.

هولوگرام

براساس گزارش گاردين، بازخورد لمسي در تكنولوژي روز، به ويژه در كنسول‌هاي بازي و اسمارت‌فون‌ها به ويژگي رايج تبديل شده‌است، و از آن براي تاكيد بر فعاليت‌هايي خاص استفاده مي‌شود. اما در اين شكل از تكنولوژي بازخورد لمسي، ابزار بايد با دست كاربر تماس فيزيكي داشته‌باشد تا بازخورد بتواند به‌صورت مكانيكي يا ارتعاشات صوتي انتقال داده شود.

هولوگرام

اما محققان دانشگاه بريستول تكنيكي براي ايجاد بازخورد لمسي در هوا ابداع كرده‌اند كه در آن از امواج فراصوت استفاده مي‌شود. زماني كه امواج فراصوت در قالب الگوهايي خاص متمركز مي‌شوند، هوا را دچار آشفتگي مي‌كنند و مي‌توان از اين شرايط براي ايجاد اشكال سه‌بعدي قابل لمس استفاده كرد. اين اشكال را مي‌توان به واسطه آشفتگي هوا مي‌توان روي پوست حس كرد.

محققان مي‌گويند اين تكنولوژي جديد مي‌تواند امكان حس كردن بيماري مانند تومورها را حين جستجوي يك تصوير سي‌تي‌اسكن با استفاده از تكنولوژي بازخورد لمسي فراهم آورد.

دانشمندان هولوگرام‌هاي قابل لمس، حقيقت مجازي فراگير قابل لمس و كنترل‌هاي قابل لمس در فضاي باز را از جمله كارايي‌هاي اين تكنولوژي جديد ناميده‌اند. به گفته محققان،‌افراد مي‌توانند در آينده هولوگرام اجسامي را لمس كنند كه در حال طبيعي امكان لمس آنها وجود نخواهد‌داشت.

کد خبر 280465

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha