پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ گفت: اگر در ابتدای تهاجم گروهک داعش، ایران به عراق کمک نمی‌کرد، اتفاق فاجعه ‌باری در این کشور روی می‌داد.

فرانس

به گزارش واحد مرکزی خبر، تیه‌ری کوویل، کارشناس مسائل ایران در گفتگو با شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار افزود: شکی نیست ایران و آمریکا دشمن مشترکی دارند . اما با یک تفاوت آن اینکه ، ایرانی‌ها از همان ابتدا داعش را تهدید می‌دانستند و تغییر موضع ندادند. اما غربی‌ها تغییر موضع دادند و با پی بردن به تهدید داعش، دست از حمایت از آن برداشتند.

کوویل در ادامه ایده تقابل شیعه و سنی را رد کرد و گفت آمریکایی‌ها چند سالی است متوجه شده اند ایران در جایگاه کشور (فارغ از مذهب آن) نفوذ زیادی در کشورهای منطقه دارد. احتمالا آنان به این نتیجه رسیده‌اند نفع زیادی از همکاری با ایران عایدشان می شود . ایرانی ها هنگام حمله نیروهای ائتلاف به طالبان در سال دو هزار و دو، با این نیروها همکاری کردند. در نتیجه آمریکا نفع زیادی از همکاری با این کشور عایدشان می‌شود. درست است نود درصد شیعیان در ایران هستند اما این کشور سنی، مسیحی،یهودی و زرتشتی نیز دارد و پیروان تمام ادیان الهی در این کشور آزادند.

او همچنین گفت: ایران تنها کشور منطقه است که مستقیما درگیر قضیه داعش است. مشاوران نظامی و شخصی چون ژنرال سلیمانی که تقریبا در ایران همچون قهرمان است، به طور مرتب به عراق می‌روند. به عقیده من اگر پس از پیشروی داعش در ماه ژوئیه، ایران به عراق کمک نمی‌کرد، اوضاع فاجعه باری رقم می خورد. این ایران بود که قبل از غربی‌‌‌ها وارد میدان شد تا به ارتش عراق در متوقف کردن داعش کمک کند. بنابراین اگر ائتلاف می‌خواهد در جنگ خود علیه داعش کارآمد باشد، بهتر است به ایده همکاری با کشوری فکر کند که مشاوران نظامی شان در میدان جنگ حضور دارند.

کد خبر 280084

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha