چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: وزیر مسکن از 3 راهکار اساسی دولت برای عرضه انبوه مسکن و جلوگیری از افزایش قیمت آن خبر داد.

محمد سعیدی‌کیا در حاشیه جلسه هیئت دولت اعلام کرد: ساخت واحدهای مسکونی اجاره‌ای برای افزایش عرضه مسکن اجاره‌ای و ایجاد تعادل در اجاره‌بها، در دستور کار دولت قرار دارد.

وی در مورد تدابیر دولت برای کاهش قیمت مسکن نیز گفت : اولین اقدام ساخت مسکن استیجاری است، به این نحو که دولت زمین و وام را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

محمد سعیدی کیا افزود: این مسکن تا 5 سال قابل اجاره دادن است و بعد از آن افراد می‌توانند آن را بفروشند.

وزیر مسکن ادامه داد: به دلیل اینکه در ساخت واحدهای اجاره‌ای، زمین توسط دولت به متقاضیان داده می‌شود قیمت آن روی اجاره نمی‌رود.

وی شکل دوم را ساخت مسکن به صورت انبوه عنوان کرد و افزود: در این حالت در صورت درخواست انبوه سازان، زمین به شکل قسطی در اختیار آنها برای ساخت و ساز قرار می‌گیرد.

سعیدی‌کیا حالت سوم را ساخت واحد مسکونی بر روی زمین اجاره‌ای ذکر کرد و ادامه داد: اجاره این واحد بسیار ارزان است و قیمت آن سالانه تنها 20 درصد قیمت زمین است و در این حالت قیمت زمین از قیمت تمام شده مسکن حذف شده است.

وی افزود: دولت برای ساخت مسکن اجاره‌ای، زمین و تسهیلات در اختیار سازندگان قرار می‌دهد و سازندگان بعد از 5 سال واگذاری اجاره‌ای می‌توانند این واحدها را بفروشند.

وی ادامه داد: دولت نقشی در تعیین اجاره‌بهای این واحدها ندارد اما به دلیل ارائه امکانات در این خصوص به صورت ارشادی و غیردستوری عمل کرده و اجازه احجاف و افزایش قیمت به میزان بالا را هم نمی‌دهد.

وزیر مسکن خاطرنشان کرد: برای تشویق مردم به ساخت واحدهای اجاره‌ای، قیمت زمین‌های ارائه شده در این طرح بعد از 5 سال واگذاری اجاره‌ای، به نرخ زمان واگذاری از سازندگان دریافت می‌شود.

سعیدی‌کیا اضافه کرد: سال گذشته سهمیه 50 هزار واحد در این طرح پیش‌بینی شده بود که ساخت 43 هزار واحد آن تا پایان این سال آغاز شد و امسال نیز ساخت 50 هزار واحد دیگر در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: سالانه 5/1 میلیون واحد در زمین‌های اجاره‌ای ساخته می‌شود که اجاره بهای این واحدها بسیار ارزان بوده و سالانه 20 درصد قیمت منطقه‌ای زمین است.

وی تاکید کرد: انبوه سازی آزاد و شخصی همچنان ادامه داشته و به کسانی که تمایل دارند مسکنشان ملکی باشد، زمین به صورت قسطی و به قیمت روز واگذار می‌شود.

سعیدی کیا گفت: در برخی استان‌ها و شهرها مانند استان‌های شمالی همیشه کمبود زمین وجود دارد و دولت زمین‌های دیگرش را فروخته و در این مناطق زمین خریده و برای ساخت و ساز واگذار می‌کند.

وی افزود: در کلان‌شهرها، زمین در خارج از شهرها واگذار شده و ساخت و سازهای جدید در اطراف آن و شهرهای جدید صورت می‌گیرد.

به گفته وزیر مسکن، لایحه پیش فروش مسکن آماده و برای تصویب به دولت ارائه شده است.

کد خبر 28004

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز