چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دریافته‌اند بندپایانی از قبیل مورچه‌ها، هزارپایان و عنکبوت‌ها می‌توانند بسیار بیشتر از آنچه انسان‌ها می‌توانند، تنقلات و غذاهای حاضری مصرف کنند.

حشره

براساس گزارش تايم، محققان دانشگاه كاروليناي شمالي دريافته‌اند بند‌پايان در فضاهاي عمومي شهر نيويورك عملكردي مانند سيستم‌هاي كوچك دفع زباله دارند و بخش بزرگي از ته‌ماند‌هاي غذاهاي انساني را از سطح شهر دور مي‌كنند.

محققان به منظور بررسي چگونگي مصرف بقاياي غذاي انسان‌ها توسط اين جانداران،‌نقش انسان‌هاي سهل‌انگار را بازي كرده و مقاديري غذاهاي بي‌ارزش و مضر، از قبيل چيپس، كلوچه و هات‌داگ را در 45 پارك و ميانه‌هاي خيابان‌هاي نيويورك روي زمين ريختند. بخشي از اين مواد غذايي درون محفظه‌اي بود كه تنها بندپايان بسيار كوچك مي‌توانستند وارد آن شود و بخشي ديگر از آن براي تمامي جانداران قابل دسترسي بود.

به گفته محققان دورريز غذاها براي سلامت انسان بسيار مضر هستند و درصورتي كه مهره‌داران سرگردان در شهر، مانند موش‌ها، گنجشك‌ها، سنجاب‌ها و راكون‌ها از اين زباله‌ها تغذيه مي‌كنند، انسان درحقيقت درحال پرورش جمعيتي از جانداران است كه مي‌توانند انواع بيماري‌ها را به او انتقال دهند. اما بيشتر بند‌پايان به كار زدودن آلودگي‌ها مشغولند و انسان را بيمار نمي‌كنند.

گفته مي‌شود بند‌پايان در زدودن زباله‌هاي انسان نقش بسيار مهمي دارند، محققان دريافتند حشرات،‌برخلاف مهره‌داراني كه مي‌توانند ناقل انواع بيماري‌ها نيز باشند،  بخش بزرگي از غذاهايي كه درون محفظه قرار گرفته‌بودند، در برخي مناطق حتي همه آن غذاها را، از اغلب نقاط شهر جمع‌آوري كردند. حشرات درون خيابان‌ها،‌به لطف مورچه‌ها كه يكي از بهترين جستجوگران طبيعت به‌شمار مي‌روند، در طول يك روز دو تا سه برابر بيشتر از حشرات پاركها توانسته بودند غذا را از درون محفظه خارج كنند.

محققان تخمين زده‌اند بند‌پايان در طول يك سال مي‌توانند حجم غذايي برابر 60 هزار هات‌داگ، 200 هزار كلوچه، و 600 هزار بسته چيپس را از سطح خيابان‌ها و فضاهاي عمومي شهرها جمع‌آوري كنند.

کد خبر 280020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha