سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج یک بررسی بر روی بیش از ۲۰۰۰ زن در آفریقا نشان می‌دهد که تحول سریع ویروس ایدز (HIV) باعث تضعیف توانایی این ویروس در ایجاد نشانگان نقص ایمنی اکتسابی یا ایدز شده است.

HIV۲

به گزارش رویترز دانشمندان می‌گویند یافته‌های نشان می‌دهد که کم شدن بیماری‌زایی (ویرولانس)‌ HIV می‌تواند یکی از چندین عامل دخیل در دگرگونی این همه‌گیری جهانی (پاندمی) مرگبار و نهایتا پایان یافتن عصر ایدز باشد.

فیلیپ گولدر، استاد دانشگاه آکسفورد، و سرپرست این بررسی، در این باره گفت: «در مجموع ما به سرعت در حال پایین آوردن توانایی HIV برای ایجاد ایدز هستیم. اما هنوز خیلی زود است که بگوییم HIV قدرتش را به طور کامل از دست داده است.»

در حال حاضر حدود ۳۵ میلیون نفر در جهان HIV دارند و ایدز از هنگام شروع انتشارش در ۳۰ سال پیش حدود ۴۰ میلیون نفر را کشته است.

اما فعالان حوزه ایدز روز دوشنبه اول دسامبر - روز جهانی ایدز- اعلام کردند که برای نخستین بار در تاریخ این اپیدمی، شمار عفونت‌های جدید HIV کمتر از شمار افراد HIV مثبتی شده است که به گروه افراد دریافت‌کننده درمان افزوده شده‌اند، و در نتیجه همه‌گیری به از نقطه شاخص مهمی عبور کرده است.

گروه گولدر بررسی‌شان را در بوتسوانا و آفریقای جنوبی- دو کشوری که دچار اپیدمی شدید ایدز هستند- انجام دادند و بیش از ۲۰۰۰ زن دارای HIV را وارد بررسی‌شان کردند.

این دانشمندان ابتدا این موضوع را بررسی کردند که آیا تعامل میان پاسخ ایمنی طبیعی بدن و HIV به ضعیف‌تر شدن ویرولانس ویروس یا کاهش توانایی آن برای ایجاد بیماری منجر می‌شود، یا نه.

پژوهش‌های پیشین بر روی HIV نشان داده است که افراد دارای ژنی به نام HLA-B*57 ممکن است به علت داشتن این ژن در مقابل HIV محافظت شوند و با سرعت کمتر از حد معمول به مرحله ایدز برسند.

این پژوهشگران دریافتند که HIV در بوتسوانا نسبت به HIV در آفریقای جنوبی طوری تحول یافته است که با HLA-B*57 سازگاری بیشتری پیدا کند، بنابراین بیماران از اثر محافظتی این ویروس سود نمی‌برند. اما آنها در عین حال دریافتند که هزینه این سازگاری برای HIV کاهش توانایی تکثیر آن است که باعث کاهش ویرولانس آن می‌شود.

سپس این دانشمندان این تاثیر استفاده از داروهای ایدز را بر ویرولانس HIV را آنالیز کردند. آنها با استفاده از یک مدل ریاضی دریافتند که درمان بدحال‌ترین بیماران HIV- آنهایی که دستگاه ایمنی‌شان بوسیله ویروس تضعیف شده است- تحول انواع (واریانت‌هایی) از ‌HIV را که توانایی کمتری برای تکثیر دارند، شتاب می‌دهد.

گولدر گفت: «سازگارشدن HIV با موثرترین پاسخ‌های ایمنی که بدن ما می‌تواند در برابر آن ایجاد کند- هزینه قابل‌توجهی برای این ویروس دارد و به قیمت کاهش توانایی تکثیر این ویروس تمام می‌شود. هر کاری که ما بتوانیم برای افزایش فشار بر HIV از این طریق انجام دهیم، می‌‌تواند به دانشمندان امکان دهد تا قدرت مخرب HIV را در طول زمان کاهش دهند.»

نتایج این بررسی روز دوشنبه اول دسامبر در ژورنال پیشرفت‌های آکادمی ملی علوم (PNAS) منتشر شد.

کد خبر 279964

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha