سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

در یک فاجعه زیست‌محیطی ۱۲عقاب با خوردن ضایعات مرغ در یک روز تلف شدند.

عقاب

عقاب‌هاي گرسنه دنا كه از فراز آسمان، زمين را براي يافتن غذا رصد مي‌كردند به سراغ امعا و احشاي مرغ‌هايي رفتند كه در حاشيه جنگل رها شده بود. عقاب‌هاي گرسنه پس از خوردن اين ضايعات بر سيم‌هاي خطوط انتقال برق اطراف نشستند اما دقايقي بعد يكي پس از ديگري از روي سيم‌هاي برق بر زمين افتادند و جان دادند. در واقع اين عقاب‌ها قرباني سهل‌انگاري‌ها، مسئوليت‌ناپذيري و بي‌تعهدي انسان‌ها در قبال محيط‌زيست و طبيعت شدند.

معاون محيط‌زيست كهگيلويه و بويراحمد در اين خصوص به مهر گفت: 29آبان‌ماه اداره محيط‌زيست گزارشي دريافت كرد كه نشان مي‌داد ضايعات كشتارگاه‌هاي مرغ در محور ياسوج به گچساران به‌صورت پراكنده در طبيعت رها شده است.
محمدرضا خدارحمي افزود: با توجه به اهميت موضوع مامورين محيط‌زيست بلافاصله در اين محل، واقع در كيلومتر 10جاده ياسوج به گچساران حاضر شدند.

وي خاطرنشان كرد: معمولا پرندگان شكاري بومي و مهاجر روي چنين ضايعاتي جمع مي‌شوند و از آن تغذيه مي‌كنند، براين اساس مامورين محيط‌زيست تا شعاع يك كيلومتري منطقه را مورد پايش و نظارت قرار دادند. در اين جست‌وجو متأسفانه لاشه 12عقاب كشف و 4 عقاب نيمه جان نيز در اطراف اين ضايعات ديده شد.به گفته وي پرندگان شكاري مرده براي يافتن علت مرگ، به دامپزشكي استان منتقل شدند كه براساس نظر دامپزشك، اين عقاب‌ها به‌خاطر خوردن ضايعات مرغ مسموم و تلف شده بودند.
وي اضافه كرد: 4 پرنده نيز كه در شرف مرگ بودند اقدامات درماني براي نجات آنها از سوي مامورين محيط‌زيست انجام شد و خوشبختانه 2 پرنده بهبود يافته و آماده رهاسازي هستند.

خدارحمي با بيان اينكه دو پرنده از اين پرندگان عقاب صحرايي بودند، گفت: گاهي پرندگان بومي و مهاجر از برخي زباله‌ها در منطقه به‌عنوان غذا استفاده مي‌كنند كه 90درصد آنها عقاب صحرايي هستند و بقيه سارگپه پا بلند، سارگپه دشتي، كوركور سياه و به ندرت عقاب شاهي. عقاب شاهي يا شهباز از گونه‌هاي در معرض خطر انقراض در جهان است و به‌شدت تحت حفاظت قرار دارد.معاون محيط‌زيست كهگيلويه و بويراحمد همچنين اظهار داشت: اقدامات اوليه براي شناسايي متخلفين انجام شده و پرونده‌اي در اين خصوص نيز تشكيل و به مراجع قضايي ارسال شده است.

کد خبر 279826

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha