جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان محیط زیست آلودگی نفتی ناشی ازنیروگاه برق بندر عباس را بر اساس برآورد‌های اولیه افزون بر 600 هزار دلار اعلام کرد.

مهندس صدیقی قائم مقام دفتر محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با ایسنا گفت:: بر اثر این آلودگی که 24 تیرماه سال جاری به علت سهل انگاری و بازکردن دریچه کنترل سپتیک لجن مخازن نفت کوره شرکت توانیر بندرعباس رخ داد حدود 8 کیلومتر از خط ساحلی از محل نیروگاه به سمت شرق تا بندرشهید باهنر به عرض 100 متر آلوده شد.

وی افزد: میزان تقریبی نفت تخلیه شده بر اساس اظهارات مسئولان نیروگاه نامشخص بوده اما مشاهدات میدانی حاکی از تخلیه بیش از 100 تن مازوت و ایجاد آلودگی به وسعت حدود 80 هکتار در منطقه است.

وی با اشاره به اینکه آلودگی ایجاد شده خسارات سنگینی به زیست گاه‌های حساس وارد می‌کند گفت: مازوت تخلیه شده در بستر نفوذ کرده و به سختی جدا می‌شود.

قائم مقام دفتر محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: نفت سنگین به بستر چسبیده و با توجه به اینکه در منطقه جذر و مدی این حادثه رخ داده که محل تخم ریزی ماهیان و پرورش لارو ماهی است، تاثیر زیادی در مراحل لاروی ماهیان گذاشته و آنها را دچار اختلال می‌کند. از سوی دیگر نرخ زادآوری و موفقیت تولید مثل را کاهش می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه در اطراف منطقه جنگلهای حرا نیز وجود دارد، گفت: اگر آلودگی نفتی به سواحل جنگلهای حرا برسد ریشه‌های هوایی این درختان را تحت تاثیر قرار داده و با ایجاد لایه غیر قابل نفوذ موجب مرگ و میر آبزیان منطقه می‌شود. از سوی دیگر بر روی بافت بدن ماهیان نیز تاثیر گذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ترکیبات تخلیه شده جزو ترکیبات سنگین نفت و مواد آروماتیک هستند گفت: این مواد به بستر رفته و با منتقل شدن به بدن ماهی در صورت استفاده انسان از ماهی می‌تواند به انسان منتقل شود.

قائم مقام دفتر محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تاثیرات این آلاینده‌های آروماتیک که سرطان‌زا هستند طولانی مدت است گفت: متاسفانه هنوز بخشی از آلودگی نفتی جنگ عراق و کویت در بستر باقی مانده است.

وی با اشاره به شکایت انجام شده از سوی اداره کل محیط زیست بندرعباس از نیروگاه برق بندرعباس گفت: پرونده به دادگاه رفته و شنیده‌ایم حکم جلب مدیرعامل نیروگاه بندرعباس در حال صدور است.

قائم مقام دفتر محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در عین حال در خصوص اقدامات انجام شده برای رفع آلودگی گفت: متاسفانه هنوز اقدامات موثری برای برطرف کردن آلودگی صورت نگرفته و احتمال دارد از راپمی نیز در این خصوص کمک بگیریم.

کد خبر 27977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز