دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: کمبود غذا در برخی از تالاب‌های این استان میزان ماندگاری پرندگان مهاجر در این زیستگاه‌ها را کاهش داد.

به گزارش ايرنا، سید "عادل عربی" گفت: برخی از مناطق و تالاب‌های مصنوعی این استان به علت کمبود غذا و فضای مناسب شرایط ماندگاری پرندگان مهاجر را ندارند.

وی افزود: پرندگان مهاجر تنها یک یا دو روز برای استراحت و رفع خستگی در مناطقی همچون سد اکباتان حضور یافته و پس از استراحت کافی دوباره سفر خود به سمت مناطق جنوبی و گرمسیر را از سر می‌گیرند.

وی اضافه کرد: در بین تالاب‌های موجود در این استان تالاب شیرین سو کبودرآهنگ و پیرسلمان اسدآباد ایده‌آل‌ترین شرایط را برای استراحت پرندگان مهاجر دارند و هم اینک گونه‌های مختلف و کمیابی از پرندگان در این دو تالاب به سر می‌برند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد: وجود نیزار و پوشش‌های گیاهی در کنار تالاب‌ها و سدها، بستر امنی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی در هنگام احساس خطر ایجاد کرده و پرندگان هنگام خطر خود را در لای بوته‌ها پنهان می‌کند.

عربی افزود: وجود نیزارها و پوشش گیاهی گونه‌های مختلف جانوری و انواع مختلف حشرات را به زیستن در این محدوده جذب کرده و همین جانداران طعمه‌ای برای پرندگان مهاجر می‌شوند.

وی اظهار کرد: تمامی سدهای استان همدان شرایط حضور پرنده را دارند و هم اینک شمار زیادی از پرندگان در این مناطق دیده شده است ولی با این وجود شرایط زیستی سدها برای پرندگان مهاجر مناسب نیست.

وی با ذکر این که سدهای خاکی شرایط زیستی مناسبی نسبت به سدهای بتنی برای ماندگاری پرندگان دارند، افزود: به علت بر هم نخوردن بستر خاک هنگام ساخت سد، گیاهان متنوعی در حاشیه سدها روییده است و همین عاملی برای ماندگاری پرندگان مهاجر شده است.

استان همدان دارای 27 تالاب، شش منطقه حفاظت شده و 12 منطقه شکار ممنوع می‌باشد و تاکنون 307 گونه جانوری در این استان شناسایی شده است.

کد خبر 279704

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha