از این پس هیچ مجوز عمرانی در شوش بدون استعلام از میراث‌فرهنگی صادر نمی‌شود.

میراث فرهنگی ایلام


مدير اداره ميراث‌فرهنگي استان خوزستان با اعلام اين خبر به خبرگزاري ميراث فرهنگي گفت‌كه در توافق با شهردار شوش هيچ‌گونه مجوز عمراني، ساخت‌وساز و گودبرداري بدون استعلام از ميراث‌فرهنگي صادر نمي‌شود.

به‌گفته او، مجوز تخريب‌ و گودبرداري‌هاي جديد در شوش به سال‌هاي گذشته بازمي‌گردد كه اداره ميراث‌فرهنگي خوزستان به‌سرعت جلوي آنها را مي‌گيرد.

به‌گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي، چند روز پيش يك دستگاه بيل مكانيكي براي ايجاد يك زيرزمين درحالي به گودبرداري و حفاري در خيابان چهارراه خوزستان و نبش خيابان پاسداران شهر شوش پرداخت كه اين عمليات گودبرداري بخشي از آثار تاريخي اين شهر باستاني را دچار آسيب كرد. اين درحالي است كه هم‌اكنون هيأت‌هاي پژوهشي بسياري در شوش مستقر هستند و به تحقيق و آموزش كارشناسان و پژوهشگران مي‌پردازند.

افشين حيدري، مدير اداره ميراث‌فرهنگي استان خوزستان با اشاره به اينكه گودبرداري‌‌ تازه شوش متوقف شده به خبرگزاري ميراث‌فرهنگي گفت: «طبق توافقي كه اداره ميراث‌فرهنگي خوزستان و پايگاه شوش با شهردار اين شهرستان داشته، قرار است هيچ ساخت‌وساز غيراصولي در شهر شوش انجام نگيرد و پيش از صدور هر مجوزي از ميراث‌فرهنگي استعلام شود».

او گفت: «اداره ميراث‌فرهنگي خوزستان و شهرستان شوش در مقابل يك محوطه مسئول نيست بلكه در برابر يك شهر خود را مسئول مي‌داند. بنابراين موظف است كه نظارت دقيقي روي استعلام مجوزها و ساخت و ساز‌ها داشته باشد و قبل از هر اتفاقي پيشگيري‌هاي لازم را به‌عمل آورد و درصورت هرگونه تخطي از قوانين نقش بازدارنده‌اي داشته باشد».

آنطور كه مدير اداره ميراث‌فرهنگي خوزستان مي‌گويد، قرار شده با راه‌اندازي دفتر فني در پايگاه شوش طرح‌هاي ساخت‌وساز و معماري توسط كارشناسان ميراث‌فرهنگي انجام شود تا با ايجاد اين بخش و كارگاه‌هاي فرهنگ شهروندي پروژه‌هاي عمراني در شهر با رعايت ضوابط و قوانين ميراث‌فرهنگي اجرايي شوند.

به‌گفته حيدري، از اين پس نيز هيچ مجوزي كه ميراث‌فرهنگي آن را بررسي نكرده باشد صادر نمي‌شود و جلوي مجوزهاي گودبرداري و ساخت و سازهايي كه در گذشته صادر شده بود نيز گرفته مي‌شود.

کد خبر 279702

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha