یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۸
۰ نفر

سیدعماد الحسینی: حدود نیم قرن است که مسجدالاقصی در معرض شدیدترین حملات تروریستی قرار دارد و سال به سال هم دامنه حمایت دولت‌های جهان اسلام از آن کاسته می‌شود.

آفریده‌شده برای دفـاع

امروز تعداد انگشت‌شماري از زنان ميانسال مسلمان فلسطيني كه با تحمل رنج و مشقت بسيار فراوان موفق به ورود به مسجدالاقصي مي‌شوند به تنها مدافعان ميداني نخستين قبله‌گاه مسلمانان جهان تبديل شده‌اند. اين زنان بارها و بارها توسط صهيونيست‌ها مورد ضرب‌وشتم و اهانت قرار گرفته‌اند و با وجود آنكه روزانه تعدادي از آنها توسط صهيونيست‌ها دستگير مي‌شوند اما به‌طور متناوب هر روز در مسجدالاقصي حضور مي‌يابند و از اين مسجد در برابر تجاوزات صهيونيست‌ها دفاع مي‌كنند. آنان كه اكثرا زنان ميانسال و سالخورده‌‌اند با وجود تمامي اين فشارها و اقدامات صهيونيست‌ها، حضور در مسجدالاقصي ودفاع از آن‌را به‌عنوان يكي از برنامه‌هاي روزانه خود قرار داده‌اند و دفاع از نخستين قبله‌گاه مسلمانان جهان را رسالتي مي‌دانند كه از بدو تولد به‌عهده آنها قرارداده شده است كه هر طور شده و با هر سلاحي حتي با سردادن فرياد‌الله‌اكبر به دفاع از اين مكان مقدس اديان جهان مي‌پردازند. ميان اين زنان ازهمه قشري، از زنان خانه‌دار گرفته تا معلم و استاد دانشگاه به چشم مي‌خورد. يكي از اين زنان يك استاد دانشگاه قدس است كه نه‌تنها شغل وكرسي‌اش در دانشگاه به‌دليل فعاليت‌هايش در حمايت از قدس از وي گرفته شده بلكه چندي پيش هنگام ورود به مسجدالاقصي توسط نظاميان صهيونيست مضروب، حجاب از سرش برداشته و در شهر گردانده شد. اما به گفته او اين اقدام صهيونيست‌ها نيز ذره‌اي از عزم و اراده‌اش در ادامه اين راه نكاسته است. براي آگاهي از چند و چون فعاليت‌هاي صورت گرفته در داخل مسجدالاقصي با خانم عبير زياد فعال و متخصص امور قدس و استاد دانشگاه به گفت‌وگو نشستيم.

  • چرا اكثر كساني كه اين روزها از مسجدالاقصي دفاع مي‌كنند زن هستند؟ مردها چرا در اين صحنه حضور كمرنگي دارند؟

علل زيادي براي اين مسئله وجود دارد. شايد نخستين علت آن است كه اكثرا مردان فعال در زمينه دفاع از مسجدالاقصي يا در بازداشت و اسارت رژيم صهيونيستي قرار دارند و يا با حكم دادگاه‌هاي صهيونيستي از نزديك شدن به مسجدالاقصي منع شده‌اند. همچنين برخي از مردان هم در ساعاتي كه تجاوزات صهيونيست‌ها صورت مي‌گيرد مجبورند سر كارهاي خود باشند و از اين‌رو نمي‌توانند به‌طور مستمر در مسجد حضور داشته باشند.

شرايط اقتصادي در قدس براي فلسطينيان بسيار طاقت‌فرسا شده است. صهيونيست‌ها ماليات مضاعفي را بر ساكنان اصلي شهر تحميل مي‌كنند، از اين‌رو نوعي تقسيم كار در خانواده صورت گرفته و معمولا يك نفر براي تأمين هزينه خانواده از فعاليت‌هاي ضد‌صهيونيستي دور نگه داشته مي‌شود درحالي‌كه بقيه اعضاي خانواده اين وظيفه را عهده‌دار مي‌شوند.

همچنين نبايد فراموش كنيم كه زنان حضور بسيار پررنگي در مبارزه عليه اشغالگران از زمان اشغال كشورمان توسط دولت بريتانيا داشته و دارند. علاوه بر آن، براي زنان و كودكان فلسطيني ساكن قدس، مسجدالاقصي تنها يك محل عبادت نيست بلكه مكاني براي تجمع و گفت‌وگو نيز هست.

  • گفته مي‌شود زنان فلسطيني براي دفاع از مسجدالاقصي تمام روز را در آن حضور دارند، گويي اين رفتار به يك فرهنگ روزانه بدل شده است كه زنان به مسجدالاقصي رفته و در آنجا موضع دفاعي مي‌گيرند؛ اين زنان در طول روز چگونه وقت خود را مي‌گذرانند؟

زنان قدس سعي مي‌كنند از زمان حضور خود در اين مكان مقدس بيشترين بهره را ببرند. آنها وقت خود را به تلاوت قرآن، مطالعه كتاب‌هاي فقهي و عبادت مي‌گذرانند. با توجه به اينكه بسياري از زنان مدافع، مسن هستند ديگر زنان براي آنها كلاس‌هاي سوادآموزي ايجادكرده‌اند، اما در زمان تجاوز صهيونيست‌ها به داخل مسجدالاقصي همه زنان با سردادن شعار‌الله اكبر، صهيونيست‌ها را مجبور به خروج مي‌كنند و درصورتي كه شهرك‌نشينان صهيونيست به‌دنبال مضروب‌كردن اين زنان باشند آنها هم از خود دفاع كرده و با تعقيب آنها، آنان را مجبور به خروج از مسجد مي‌كنند.

در مقابل، صهيونيست‌ها هم همچنان تجاوزات خود را به مسجدالاقصي ادامه داده و در تجاوزات خود اقدامات تحريك‌آميز زيادي را انجام مي‌دهند. آنها حتي در‌ماه مبارك رمضان عمدا اقدام به خوردن و آشاميدن در داخل مسجد مي‌كردند.

  • تصاوير خلع حجاب شما توسط نظاميان صهيونيست به‌شدت در شبكه‌هاي اجتماعي و بعد از آن در رسانه‌هاي مختلف جهان بازتاب داشت. اين ماجرا چه تأثيري بر زندگي شما گذاشت؟ جنايات صهيونيست‌ها چه تأثيري بر روند مقاومت مردم قدس دارد؟

همگان ديدند كه صهيونيست‌ها چه جنايتي را عليه يك زن مسلمان انجام دادند. اين جنايت بيشترين بازتاب خود را بر جوانان فلسطيني داشت و به آنها عزم بيشتري براي دفاع از مسجدالاقصي و مقدسات جهان اسلام داد. در مورد شخص خودم هم بايد بگويم به‌رغم دردناك بودن شديد اين اقدام و ضرب و شتمي كه در برابر دوربين‌ها متحمل شدم اما جنايات صهيونيست‌ها قدرت مضاعفي را به من براي ادامه دفاع از مسجدالاقصي داد.

البته منكر آن نمي‌شوم كه اهانتي كه به من صورت گرفت همچنان اثرات خود را در روح و روانم باقي گذارده است اما آنچه اين درد را برايم مضاعف مي‌كند آن است كه مي‌بينم اين اقدام صهيونيست‌ها اهانت به تمامي مسلمانان است و در واقع صهيونيست‌ها پيش از آنكه مرا از موهايم در كوچه‌هاي قدس بكشند يك زن مسلمان را در برابر ديدگان مسلمانان جهان مورد اهانت قرار داده‌اند درحالي‌كه جهان اسلام با بي‌تفاوتي به اين صحنه نگاه كرده و از كنار آن گذشتند. به‌طور حتم خداوند هر فردي را كه در وظيفه‌اش در قبال مسجدالاقصي كوتاهي كند مورد بازخواست قرار خواهد داد.

  • اين حادثه چگونه رخ داد؟ چه شد كه شما را دستگير كردند و دليل اين شدت عمل و برخورد خشن صهيونيست‌ها چه بود؟

من در مسير ورود به داخل مسجدالاقصي بودم كه متوجه حضور تعداد زيادي از نظاميان صهيونيست در مدخل ورودي مسجد شدم، از اين‌رو ترجيح دادم كه به آنها نزديك نشوم. در فاصله حدود 10متري پست ايست و بازرسي توقف كردم.

زماني كه با يكي از همكارانم كه او نيز در داخل مسجدالاقصي فعاليت مي‌كند مشغول گفت‌وگو شدم يك نظامي زن صهيونيست به من حمله‌ور شد و بعد از آن هم شمار زيادي از نظاميان مرا به باد كتك گرفتند. بعد از آنكه به‌شدت مضروب شدم دست و چشمانم را بستند و حجاب از سرم برداشتند و مرا حدود 500متر در اطراف مسجد گرداندند. بعد از آن هم به نزديك‌ترين مركز پليس منتقل كرده و به من اتهام حمله به يك نظامي صهيونيست و به خطر انداختن جان وي را زدند.

در مركز پليس هم به‌شدت مضروب شده و بدترين ناسزاها را از زبان آنها شنيدم. آنان نه حاضر به مداواي زخم‌هايم بودند و نه حتي حجابم را به من پس مي‌دادند اما دست آخر بعد از چند ساعت شكنجه روحي و جسمي باتوجه به اين‌كه دوربين‌هاي مداربسته هيچ اقدامي را از سوي من ثبت نكرده بودند، مجبور به آزاد كردن شدند بدون آنكه كاري با نظاميان مهاجم داشته باشند.

  • آيا اين نخستين باري بود كه مورد حمله صهيونيست‌ها قرار مي‌گرفتيد؟ صهيونيست‌ها چه نوع فشاري بر مدافعان از مسجدالاقصي وارد مي‌كنند؟ برايتان اين رفتارها تازگي داشت يا از قبل آمادگي چنين وحشيگري‌هايي را داشتيد؟

من در طول زندگي‌ام در قدس بارها و بارها تحت فشار و آزار واذيت نظاميان صهيونيست قرار گرفته‌ام. يكي از بدترين اقدامات آنها عليه من 4 سال پيش رخ داد. در آن زمان صهيونيست‌ها با پخش تصوير من، علاوه بر درخواست براي ممنوع‌الورود شدنم به داخل مسجدالاقصي از سازمان‌هاي افراطي خواستند تا مرا در ليست ترور خود قرار دهند.

آنها مرا از شغلم در دانشگاه اخراج كردند و چندين و چند بار هم توسط صهيونيست‌ها مورد ضرب و شتم قرار گرفته و روي زمين كشيده شدم كه آثار زخم‌هاي آن تا‌كنون نيز موجود است. تاكنون بارها توسط صهيونيست‌ها براي مدت‌هاي متفاوت محكوم به عدم‌نزديك شدن به مسجدالاقصي شده‌ام.

  • در اخبار و تصاويري كه از مسجدالاقصي و بيت‌المقدس در شبكه‌هاي خبري ديده مي‌شود وضعيت به شكلي آشفته و ملتهب است. در حال حاضر دقيقا وضعيت فعلي در داخل مسجدالاقصي چگونه است؟ مي‌توانيد شرحي از داخل اين مكان مقدس بدهيد؟

مسجدالاقصي به‌طور كامل در محاصره صهيونيست‌ها قرار دارد. اين محاصره شبانه‌روزي است و 5‌سازمان امنيتي و نظامي در حلقه‌هاي مختلف اين محاصره را به اجرا گذاشته‌اند. مهاجران شهرك‌نشين صهيونيست به‌طور روزانه و با حمايت نيروهاي امنيتي هر روز به داخل مسجدالاقصي تجاوز مي‌كنند.

اكثر اين تجاوزات از طريق درب‌المغاربه است. صهيونيست‌ها بعد از تجاوز به داخل مسجدالاقصي مراسم تلمودي خود را به‌ويژه صبح‌ها در داخل مسجدالاقصي انجام مي‌دهند.

به جز روزهاي جمعه و شنبه، اين كار روزانه صهيونيست‌ها محسوب مي‌شود. تمامي در‌هاي مسجدالاقصي را به‌طور دائمي بسته و ورود و خروج را صرفا به 3 در آن محصور كرده‌اند.

زنان زير 50سال نيز در بسياري از روزهاي سال حق ورود به داخل مسجدالاقصي را ندارند و حتي اين ممنوعيت در روز جمعه و برگزاري نمازجمعه نيز اعمال مي‌شود.

  • از نحوه دستگيري خود سخن گفتيد، آيا با زنان ديگري نيز كه در داخل مسجدالاقصي زنداني مي‌شوند اينگونه رفتار مي‌شود؟ صهيونيست‌ها دقيقا از شما چه مي‌خواهند؟

صهيونيست‌ها بهانه‌هاي مختلفي را براي بازداشت زنان مي‌تراشند اما اين بازداشت‌ها با اهداف مختلفي صورت مي‌پذيرد؛ برخي را براي ترساندن و جلوگيري از ورود مجدد بازداشت مي‌كنند و برخي افراد ديگر را براي آنكه سوء‌سابقه‌اي براي آنها ايجاد شده و زمينه اخراج دائمي آنها از مسجدالاقصي و حتي قدس فراهم شود، دستگير مي‌كنند، درحالي‌كه شماري از بازداشت‌شدگان براي همكاري با سازمان‌هاي امنيتي رژيم صهيونيستي تطميع يا تحت فشار قرار مي‌گيرند.

  • به‌نظر مي‌رسد برخي از كشورهاي اسلامي خود را به نديدن جنايات صهيونيست‌ها مي‌زنند و از طرفي مردم هم بالاخره دوست دارند زندگي عادي خود را تجربه كرده و حفظ كنند. در سايه اين فشارها فكر مي‌كنيد تا چه زماني شما اهالي قدس به دفاع از مسجدالاقصي ادامه خواهيد داد؟

ساكنان قدس بر اين عقيده‌اند كه خداوند آنها را براي دفاع از مسجدالاقصي آفريده است و از اين‌رو تا آخرين نفس و آخرين لحظه عمر خود به دفاع از قبله اول مسلمانان جهان ادامه خواهند داد.

  • موضع اهالي قدس نسبت به انتفاضه جديدي كه در كرانه باختري آغاز شده و محور اصلي آن قدس شريف است چيست؟ آيا اصلا در اين‌باره حرفي مي‌زنيد؟ آيا چنين حركتي تاكنون باعث شده تغييري در روحيه و وضعيت مقاومت شما ايجاد شود؟

حمايت از قدس وظيفه هر فلسطيني است و در سايه حملات روزافزوني كه صهيونيست‌ها عليه زمين، انسان، تاريخ و هويت فلسطين و قدس انجام مي‌دهند، هر فلسطيني وظيفه خود مي‌داند كه در مقابل آن ايستادگي كند. بار اين مسئوليت براي اهالي قدس سنگين‌تر از گذشته است. از اين‌رو مي‌توان گفت اگر امروز در اخبار، قيام مردم كرانه باختري و قدس را عليه اشغالگران مي‌بينيد و مي‌شنويد، مردم قدس 50سال است كه به‌طور مستمر و در ميان سكوت و بايكوت جهاني، با مظلوميت كامل، سرگرم دفاع از مقدسات اديان آسماني در مقابله هجمه گسترده صهيونيست‌ها هستند و اين اقدام امروز آنها چيز تازه‌اي نيست كه در مورد آن اكنون موضع‌گيري كرده باشند.

  • اگر بخواهيد در چند كلمه از داخل مسجدالاقصي با ديگر همكيشان خود صحبت كنيد چه مي‌گوييد؟

مسجدالاقصي كه معراجگاه پيامبر عظيم‌الشأن اسلام است هر روز مورد اهانت و تجاوز قرار مي‌گيرد، ‌اي مسلمانان شما براي مسجدالاقصي چه كرده‌ايد؟

کد خبر 279594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha