سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: درپی رای دادگاهی در آمریکا برای تبرئه یک افسر پلیس سفیدپوست عامل قتل یک نوجوان سیاه پوست در شهر فرگوسن،بسیاری از شهرهای مهم آمریکا از جمله مناطق ایالت میسوری این کشور روز سه شنبه صحنه تظاهرات و آتش خشم مردم شد و معترضان در شهر فرگوسن ساختمان‌ها را به آتش کشیدند.

 شهرهای آمریکا صحنه اعتراضات و خشم مردم

به گزارش ايرنا، رسانه های تصویری سی.ان.ان ، فرانس24 و خبرگزاری رویترز آتش سوزی های گسترده در مناطق مختلف شهر فرگوسن و دلوود Dellwood را از اوایل بامداد روز سه شنبه به وقت محلی تحت پوشش خبری خود قرار دادند.

بر اساس این گزارش، در پی اعلام رای هیات عالی منصفه و مقصر ندانستن افسر سفیدپوست در ماجرای قتل یک نوجوان سیاهپوست، شهر فرگوسن آمریکا شامگاه دوشنبه و بامداد سه شنبه صحنه اعتراضات و آتش زدن و تخریب دست کم 12 ساختمان و تعدادی خودرو بود.

سی.ان.ان گزارش داد مردم شهر فر گوسن به مدت یکصد روز برای صدور رای دادگاه سکوت اختیار کردند، اما اکنون با اعلام این حکم آتش خشم آنها برافروخته شده و سرخورده و ناامید هستند.

خبرنگار فرانس 24 نیز از شهر فرگوسن گزارش داد نیروهای پلیس نظامی با شلیک گاز اشک آور و استفاده از 'اسپری فلفل' اقدام به پراکنده کردن مردم خشمگین کردند.

 شهرهای آمریکا صحنه اعتراضات و خشم مردم

فرانس 24 همچنین از وقوع تیراندازی در برخی مناطق نزدیک به شهر فرگوسن واقع در ایالت میسوری آمریکا خبر داد.

ساکنان سیاه پوست شهر فرگوسن در یکی از تصاویر پخش شده سی.ان.ان و فرانس 24 با خشم خطاب به نیروهای پلیس فریاد می کشیدند: ما شما را دوست نداریم، به شما اعتماد نداریم، به شما باور نداریم.'

خبرنگار سی.ان.ان در نزدیکی محل آتش سوزی یک فروشگاه در 'دلوود' با ورود خودروهای نظامی آمریکایی تهدید به ترک محل شد و به صراحت به مجری برنامه گفت: 'ناگزیرم بدون نگاه کردن به پشت سر هرچه سریعتر این محل را ترک کنم.'

سی.ان.ان همچنین از اعزام گارد ملی به شهر فرگوسن خبر داد و افزود در حال حاضر این یگان ویژه در اطراف اداره پلیس این شهر به منظور حفاظت از آن مستقر شده و گروه دیگری از گارد ملی آمریکا در راه است.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا نیز با اظهار این مطلب که سرخوردگی ساکنان خشمگین این شهر را درک می کند، ضمن دعوت به حفظ آرامش گفت باید به رای دادگاه احترام گذاشت.

خبرگزاری رویترز نیز از فرگوسن گزارش داد، 'جان بلمر' رییس پلیس منطقه سنت لوئیس که شهر فرگوسن از توابع آن به شمار می رود گفت صدای یکصد و 50 تیراندازی را شامگاه گذشته شنیده است. شهر همچنین مورد غارت قرار گرفته و عرصه درگیری بین معترضان و نیروهای پلیس بوده که به کشته شدن دست کم 29 نفر منجر شده است.

 شهرهای آمریکا صحنه اعتراضات و خشم مردم

با آنکه هنوز هیچ خبری از تلفات این حادثه در دست نیست، به گفته بلمر اعتراضات مردمی شامگاه دوشنبه و بامداد سه شنبه بسیار شدید تر از اعتراضاتی بود که روزهای بعداز کشته شدن 'مایکل براون' نوجوان سیاهپوست توسط 'دارن ویلسون' افسر سفید پوست به وقوع پیوست.

روزنامه انگلیسی دیلی میل نیز اعلام کرد در پی اعلام حکم دادگاه در فرگوسن، اعتراضات 90 شهر آمریکا از جمله نیویورک را نیز در بر گرفت. معترضان که روی پل 'بروکلین' در محله منهتن تجمع کرده بودند، رفت و آمد در این شهر را مختل کردند. شماری از این معترضان پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.

همچنین صدها معترض از میدان 'یونیون' به سمت میدان 'تایمز' تظاهرات کردند. در شهر اوکلند ایالت کالیفرنیا نیز ده ها هزار نفر از معترضان به رای هیات عالی منصفه به قتل براون با تظاهرات اعتراضی بزرگراه های این شهرها را مسدود کردند. شهرهای شیکاگو، بوستون، کلیولند، سیاتل، لس آنجلس، سانفرانسیسکو و واشنگتن نیز صحنه تظاهرات معترضان بود.

گفتنی است هیات عالی منصفه آمریکا پلیسی را که با شلیک گلوله یک جوان سیاهپوست را در شهر فرگوسن به قتل رسانده بود، مقصر ندانست و این اقدام موجب تظاهرات مردمی گسترده ای در شهرهای مختلف این کشور از جمله سیاتل، نیویورک، واشنگتن و لس آنجلس شد.

'دارن ویلسون' افسر سفیدپوست پلیس در نهم اوت گذشته (18 مرداد) مایکل براون نوجوان 18 ساله سیاهپوست آمریکایی را به ضرب گلوله کشته بود.

کد خبر 279140

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha