علی ابراهیمی: تردد خودروهای پرزرق و برق چینی در خیابان‌‌ها هرروز بیشتر می‌شود، خودروهایی که با استفاده از تقاضای بالا در بازار خودرو کشورمان با تکیه بر قیمت‌های کمتر نسبت به‌خودروهای ساخت داخل یاوارداتی هم رده و اتخاذ شیوه‌های فروش اقساطی به مشتریان عرضه و با گذشت چند ماهه مالکان این خودروها را با مشکلات افت کیفی، کمبود قطعه و خدمات پس از فروش نامناسب مواجه می‌سازد.

خودرو

بنابر اعلام اتحاديه بين‌المللي وسايل نقليه موتوري، بازار خودروي ايران از نظر تعداد فروش خودرو، پانزدهمين بازار خودروي جهان بوده است و كشورمان از نظر رشد خريد خودرو در جهان رتبه هشتم جهان را طي نيمه نخست سال 2014ميلادي به‌خود اختصاص داده است.

  • صدرنشيني چيني‌ها با مونتاژ‌كاري

گرچه آمار رسمي واردات خودرو توسط برندهاي مختلف به ايران طي 6ماهه نخست امسال از صدرنشيني 2برند خودروسازان كره‌اي و رتبه‌هاي سوم، هفتم و دهم 3برند چيني (با مجموع فروش7221دستگاه خودرو) در فهرست 10برند اول فروش خودرو در ايران حكايت دارد اما واقعيت جولان خودروهاي چيني در بازار مصرف كشورمان وقتي تلخ‌تر مي‌شود كه به اين آمار، ميزان فروش خودروهاي چيني مونتاژ شده طي نيمه نخست امسال را اضافه كنيم.

طي 6ماهه گذشته 3برند مشهور چيني حدود 40هزار خودرو مونتاژ و به بازار عرضه كرده‌اند، اين برندها شامل مديران خودرو با مونتاژ 20هزار و 225دستگاه انواع‌ام وي‌ام، كرمان موتور با مونتاژ 17هزار و يك دستگاه ليفان و جك توجوي و راين خودرو با مونتاژ 2هزار و 299وليكس در مجموع 39هزار و 555خودرو چيني را در داخل كشور مونتاژ و به فروش رسانده‌اند.

با احتساب اين تعداد خودرو و تعداد 7هزار و 221خودرو وارداتي توسط 3برند گريت‌وال، جيلي و‌ام جي، خودروسازان چيني با عرضه 46هزار و 776دستگاه خودرو طي 6ماهه نخست امسال به صدر كشورهاي صاحب سهم از بازار خودرو ايران صعود مي‌كنند.


اين در حالي است كه تازه‌ترين آمارها از واردات و توليد خودرو در 7ماهه امسال نيز حاكي از ركورد زني برخي مونتاژكاران چيني است به‌نحوي كه آمار در پايان مهر‌ماه امسال تعداد مونتاژ خودروهاي چيني در مديران خودرو به 24هزار و 465، ر اين 2هزار و 430و كرمان موتور به 20هزار و 884دستگاه افزايش يافته و موجب ارتقاي سهم خودروهاي مونتاژي چين از بازار ايران به 47هزار و 779دستگاه شده است. به اين آمار بايد توليد برخي خودروهاي چيني مونتاژ شده توسط سايپا مانند زوتاي s300يا شاسي بلند V5و... را اضافه كنيم كه ورود آنها به بازار مصرف در پوشش شركت‌هاي خودروسازي داخلي آغاز شده است.

  • افزايش واردات خودروي چيني

داده‌هاي آماري منتشر شده توسط گمرك چين نيز نشان مي‌دهد كه صادرات خودروهاي چيني و قطعات به ايران در ۹‌ماه نخست ۲۰۱۴ با رشد 5.2 برابري نسبت به‌مدت مشابه سال قبل به يك ميليارد و ۳۰۴ ميليون دلار رسيده است. اين در حالي است كه چيني‌ها در 9‌ماه نخست سال 2013ميلادي بالغ بر 550ميليون دلار خودرو و قطعات خودرو به ايران صادر كرده بودند كه اين رقم در مدت مشابه سال‌جاري به يك ميليارد و 304ميليون دلار افزايش يافته است. با اين شرايط ايران چهارمين واردكننده خودرو از چين در 9‌ماه نخست 2014پس ازآمريكا، ژاپن و روسيه قرار گرفته است.

کد خبر 279014

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha