‌چند روز مانده به تشکیل یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات بشری در زیارت اربعین، سازمان حج و زیارت اعلام کرد امسال برای اعزام ۷۰۰ هزار زائر اربعین به عراق برنامه‌ ویژه‌ای دارد و ستاد اربعین نیز با همکاری ۲۶سازمان و نهاد تشکیل شده‌است.

اربعین-کربلا

رئيس سازمان حج و زيارت در يك نشست خبري اعلام كرد در اربعين امسال تراكم‌هاي جمعيت از نقطه صفر مرزي به شهرها منتقل خواهد شد.اوحدي با توضيح جزئيات راه‌اندازي سامانه فاخر 1800 براي سهولت زائران در اخذ ويزا گفت: تا اين لحظه 75هزار نفر ثبت‌نام كرده‌اند و براي زائراني كه در اين طرح قرار مي‌گيرند امسال اقامت رايگان در خرمشهر و مهران درنظر گرفته شده است.

وي با بيان اينكه گذرنامه نيروي انتظامي تسهيلاتي را فراهم كرده كه در محل اقامتگاه‌ها مهر خروج از كشور را بزنند و توقف در مرز به حداقل برسد، افزود: از طرفي سال‌گذشته مبالغي بابت بيمه و عوارض در مرز پرداخت مي‌شد كه امسال همه زائران اربعين براساس قرارداد سازمان حج و زيارت تحت پوشش بيمه هستند. همچنين چادرهاي هلال‌احمر در 3 مرز ايران قرار دارند و ميزان داروي رايگان كافي نيز در اختيار آنها قرار دارد. از شهرداري تهران نيز تشكر مي‌كنيم كه 150اتوبوس به سازمان ارائه داد تا زائران را از مرز تا نجف ببرند و البته درخواست كرديم كه تعداد آنها را افزايش دهند.به‌گفته رئيس سازمان حج و زيارت در مسير نجف تا كربلا به فاصله هر 5كيلومتر يك دستگاه آمبولانس و يك قرارگاه امدادي قرار گرفته و امسال 8 موكب به‌صورت رسمي در اين مسير راه‌اندازي شده است.اوحدي با بيان اينكه گيت‌هاي ورودي و خروجي طرف ايراني و عراقي در مرزها به‌صورت 24ساعت فعال خواهند بود، گفت: هلال‌احمر ايران 3 بالگرد براي خدمت‌رساني به زائران اربعين آماده كرده كه اگر مجوز بدهند آنها را وارد عراق مي‌كنيم.

مشكلات زائران عتبات عاليات

رئيس سازمان حج و زيارت در پاسخ به پرسش همشهري درباره مشكلات زائران ايراني در عتبات عاليات ازجمله محل اسكان، بهداشت و تغذيه گفت: بخش عمده اين مسائل مربوط به زيرساخت‌ها و امكانات كشور عراق است. وقتي زائران وارد كربلا مي‌شوند آنچه مي‌بينند با آنچه در ذهن متصور بودند تفاوت فاحشي دارد. رژيم سابق عراق عمدا به زيرساخت‌ها و امكانات زيربنايي شهرهاي مقدسه نجف، كربلا، سامرا و كاظمين توجهي نمي‌كرد و محدوديت‌‌هايي ايجاد كرده ‌بود. در چند سال اخير هم با توجه به وضعيت عراق اتفاق قابل توجهي در اين‌باره رخ نداده‌است.

تفاوت قيمت سفر به كربلا

رئيس سازمان حج و زيارت دليل تفاوت فاحش قيمت هزينه سفر به عتبات عاليات كه برخي كاروان‌ها از زائران درخواست مي‌كنند را چنين توضيح داد:‌ اعزام زائران به عتبات عاليات با قيمت تمام‌شده ‌است كه كاروان‌هاي مجاز تحت پوشش شركت شمسا اين قيمت‌ها را رعايت مي‌كنند. برخي كاروان‌ها اقدام به بردن زائران آزاد به عتبات عاليات مي‌كنند كه در مواقعي نيز مشكلاتي بروز مي‌كند و هزينه بيشتري نيز از زائران دريافت مي‌كنند. به همين دليل از زائران درخواست مي‌كنيم كه از طريق كاروان‌ها و دفاتر زيارتي مجاز به عتبات عاليات سفر كنند.

ويزاي جعلي و سرگرداني

كلاهبرداران با سوءاستفاده از احساسات ديني مردم و اشتياق آنها براي حضور در اربعين حسيني در كربلا با ارائه ويزاي جعلي موجب سرگرداني زائران در مرزهاي عراق يا شهرهاي اين كشور مي‌شوند. به‌گفته مديركل عتبات عاليات سازمان حج و زيارت، اول آذر امسال 70نفر از زائران ايراني كه وارد فرودگاه نجف شده بودند به‌دليل داشتن ويزاي جعلي در فرودگاه سرگردان شدند كه در نهايت پس از رايزني‌هاي فراوان با مسئولان عراقي آنها با پرداخت 81دلار افزون بر آنچه به دلالان پرداخت كرده‌بودند در فرودگاه نجف ويزاي اضطراري عراق را دريافت كردند.

احتمال حبس براي سفرهاي غيرقانوني

سرهنگ ابراهيم رضايي‌نژاد رئيس ‌ پليس مهاجرت و گذرنامه ناجا گفت: امسال براساس تمهيدات انديشيده شده، به هيچ‌وجه اجازه خروج بدون ويزا به زائران براي حضور در كربلا و ايام اربعين داده نمي‌شود. امسال ركورد صدور گذرنامه براي زائران در اربعين حسيني را داشته‌ايم، به‌طوري‌كه در يك روز 38هزار گذرنامه براي زائران صادر شد. زائران مي‌توانند از 3مرز تعريف شده شامل شلمچه، چزابه و مهران به عراق بروند و غير از اين مسيرها حق خروج ندارند. سال گذشته تعدادي از افراد، بدون ويزا براي سفر به كربلا و حضور در مراسم اربعين اقدام كردند اما امسال فقط تشريفات خروج با استفاده از گذرنامه و ويزاي معتبر امكان‌پذير است. اگر افراد بدون ويزا براي شركت در مراسم اربعين اعزام و توسط مأموران كشور عراق دستگير شوند، با مشكلاتي ازجمله زنداني شدن مواجه خواهند شد.

 

کد خبر 278919

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha