همشهری آنلاین: عده‌ای به اشتباه قلیان را گزینه‌ای بی‌خطرتر برای دود کردن توتون می‌پندارند، اما یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که دود قلیان حاوی ماده سمی بنزن است.

به گزارش هلث دی نیوز این پژوهشگران که نتیجه بررسی خودشان را در ژورنال «اپیدمیولوژی، شاخص‌ها و شاخص‌های زیستی سرطان» منتشر کرده‌اند، می‌گویند پژوهش‌های پیشین بنزن را با افزایش خطر سرطان خون ارتباط داده‌اند.

سرپرست این پژوهش نادا کاسم، معاون ریاست مرکز اپیدمیولوژی رفتاری و بهداشت اجتماعی در دانشگاه ایالت سن‌دیه‌گو گفت: «بر خلاف باور عمومی کشیدن قلیان جایگزین بی‌خطری برای سایر اشکال دود کردن توتون نیست.»

این پژوهشگران میزان‌های ۵- فنیل‌مرکاپتوریک اسید (SMPA) - یک متابولیت بنزن را در ادرار ۱۰۵ نفری که قلیان می‌کشیدند و ۱۰۳ فرد غیرسیگاری که در معرض دود قلیان محیطی بودند، اندازه گرفتند.

پس از یک وعده قلیان‌ کشیدن در یک کافه قلیان‌کشی، سطوح SPMA در افرادی که قلیان می‌کشیدند به چهار برابر حد معمول رسید و در افرادی که قلیان نمی‌کشیدند، اما در کنار افرادی قلیان‌کش حضور داشتند، این میزان تا ۶/۲ برابر حد معمول بالا رفت. پس از کشیدن قلیان در یک اتاق خصوصی سطوح SMPA در افراد قلیان‌کش به دوبرابر حد معمول رسید، اما در میان غیرسیگاری‌ها در حد معمول باقی ماند.

کاسم توضیح داد: « برای ایجاد دود توتون در قلیان از آتش زغال استفاده می‌شود؛ بنابراین افرادی که قلیان می‌کشند، و دیگرانی که در کنار آنها حضور دارند، علاوه بر مواد سمی و سرطان‌زایی که در توتون وجود دارد، مقادیر زیادی از مواد سمی و سرطان‌زای تولید شده از احتراق زغال را هم استنشاق می‌کنند.»

کاسم می‌گوید از آنجایی که میزان بی‌‌خطری برای قرار گرفتن در معرض بنزن وجود ندارد، «با توجه به یافته‌های ما انجام مداخلاتی برای کاهش یا پیشگیری از قلیان‌کشی، وضع مقرراتی برای محدود کردن قرارگیری در معرض مواد سمی ناشی از کشیدن قلیان از جمله بنزن و وارد کردن قلیان کشیدن به شمول «قانون هوای پاک در محیط دربسته» آمریکا ضروری است.»

کد خبر 278905

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha