سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

گروه اجتماعی: درجه‌بندی مراکز درمان و ترک اعتیاد سبب کاهش مشکلات مراجعه کنندگان می‌شود.

سید فرید براتی سده، مدیر دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی، در این باره گفت: در صورتی که طرح درجه‌بندی این مراکز اجرا شود، مردم در مراجعه به این مراکز با مشکلات کمتری روبه‌رو خواهند شد.

به گفته براتی در طرح درجه‌بندی مراکز درمان و ترک اعتیاد که از سوی سازمان بهزیستی کشور ارائه شده‌ است این مراکز نسبت به امکانات و خدماتی که می‌توانند به مراجعه کننده ارائه دهند دارای درجه خواهند شد.

به این ترتیب هر مراجعه کننده به هنگام مراجعه به مرکز از نوع و میزان خدماتی که توسط مرکز ارائه می‌شود آگاهی یافته و نسبت به حقوق قانونی‌اش اطلاعات کافی خواهد داشت.

از سوی دیگر مدیر دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی الزام داشتن مدرک دکترای پزشکی برای گرفتن مجوز مرکز درمان و ترک اعتیاد را در سال جدید منتفی دانست.

به گفته او از این پس تمامی کسانی که دارای مدرک لیسانس مرتبط با سلامت روان هستند می‌توانند درخواست مجوز تأسیس مرکز داشته‌ باشند.

براتی گفت:‌ در گذشته، مجوز تأسیس مراکز سرپایی درمان اعتیاد تنها به پزشکان و متخصصان ارائه می‌‌شد، اما اکنون که سازمان موظف به افزایش مراکز سرپایی درمان اعتیاد است، به نظر می‌‌رسد باید تسهیلاتی فراهم شود تا کسانی که دارای مدرک تحصیلی لیسانس در رشته‌های مرتبط با سلامت روان هستند نیز، مجوز این امر را دریافت کنند؛ چرا که اشخاصی همچون پرستاران و مددکاران اجتماعی در درمان اعتیاد دیدگاه‌های غیردارویی‌تر دارند. بدین ترتیب درمان اعتیاد از انحصار، خارج می‌شود.

او که یکی از نگرانی‌های بروزیافته را کم‌رنگ شدن درمان‌های غیردارویی و همه‌گیر شدن روش‌های درمان و ترک اعتیاد دارویی در این بخش عنوان می‌کرد افزود: سازمان بهزیستی تلاش خواهد کرد تا جایگاه مددکاری اجتماعی و درمان‌های غیردارویی در این بخش تقویت شود.

به گفته وی یکی دیگر از برنامه‌های سازمان بهزیستی اجرای دوره‌های آموزشی برای مددکاران و مشاوران مراکز دولتی و سپس مراکز غیر دولتی است که این دوره‌ها پس از ماه مبارک رمضان برگزار می‌‌شود.

مدیر کل دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: سازمان بهزیستی از سال گذشته نظارت بر مراکز دولتی و غیر دولتی خانه‌های بهبودی را به 10 ناظر سپرده است.

براتی افزود: با توجه به تعدد این خانه‌ها به نظر می‌رسد نظارت باید به بخش غیردولتی واگذار شود که موافقت کلی این امر را از ستاد مبارزه با مواد مخدر گرفته‌ایم.

کد خبر 27890

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز