مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: LEED مخفف Leadership in Energy and Environmental Design است که به فارسی می‌توان آن را مصرف بهینه انژی و طراحی زیست‌ محیطی ترجمه کرد و آن گواهینامه‌ای است که برای خانه‌های به اصلاح سبز داده می‌شود و دارای درجه و کیفیت مختلفی است.

لید - LEED

LEED چیست؟

در سال 1993 انجمن ساختمان سبز ایالات متحده تحت نظر کمیته محیط زیست انستیتو معماری آمریکا تشکیل شد این انجمن برای مدیریت و سنجش ساختمان‌های پایدار نیازمند یک ابزار بود. آنچه که امروز به نام گواهینامه لید شناخته می‌شود همان ابزار است. در سال 1998 اولین ویرایش گواهینامه لید برای ارزیابی ساختمان‌های سبز مورد استفاده قرار گرفته طی سالیان گذشته بارها این گواهینامه ویرایش شده است.

  • چه نوع ساختمان‌هایی گواهینامه LEED را دریافت می‌کنند؟

گواهینامه لید سعی بر این دارد که تمامی انواع ساختمان‌ها را مورد ارزیابی قرار دهد و می‌تواند برای تمام انواع ساختمان‌ها شامل ساخت و ساز‌های جدید و نوسازی‌های کلی ساختمان‌های موجود فضاهای تجاری، هسته یا پوسته یک ساختمان، مدرسه یا منزل، استفاده شود. البته این گواهینامه برای واحد‌های همسایگی، فضاهای بهداشتی و خرده فروشی‌ها نیز در چند پروژه در حال آزمایش شدن است تا امروز چیزی در حدود 4.5 میلیون فیت مربع ازاین گواهینامه استفاده کرده‌اند.

  • LEED چکار می‌کند؟

گواهینامه LEED یک سیستم امتیازی است پروژه‌های ساختمانی برای اینکه معیارهای ویژه ساختمان‌های سبز را داشته باشند و به عنوان یک پروژه سبز شناخته شوند می‌بایست امتیاز‌های گواهینامه لید را بدست آورند. این پروژه‌ها می‌بایست در هفت معیار گواهینامه لید پیش‌نیازهای سخت‌گیرانه آنها را کسب کرده تا در ادامه بتوانند امتیازهای این معیارها را کسب کنند.

پنج معیار اصلی این گواهینامه عبارتند از :

  1. پایداری سایت
  2.  کارایی آب
  3. انرژی و اتمسفر
  4. مصالح و منابع
  5. کیفیت فضای داخلی

و یک معیار که جدیدا اضافه شده با ماهیت خلاقیت در طراحی شناخنه می‌شود که قرار است آن دسته از معیارهایی را که در معیارهای پنج گانه طراحی محیطی لحاظ نشده‌اند را پوشش دهد.

کد خبر 278785

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha