سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۰:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: میکل آنجلو انتونیونی سینماگر ایتالیایی در سن 94 سالگی در منزل مسکونی خویش در رم درگذشت.

به گزارش آژانس خبری آنسا از رم مراسم تشییع جنازه انتونیونی در روز پنجشنبه 11 مرداد برگزار خواهد شد.

آنسا اعلام کرد که انتونیونی روزدو شنبه  30 ژوئیه و در همان روزی که اینگمار برگمان درگذشت، جان به جان آفرین تسلیم کرد.

آنتونیونی در سال 1912 در شهر کوچک فرارا در ایتالیا پا به عرصه وجود گذاشت. او در زمان دانشجویی خویش در بولونیا به عنوان خبرنگار سینمایی روزنامه " کوریره پادانو" فعالیت می‌کرد.

او سپس به رم رفت و با مجله سینما، مجله رسمی که تحت نظر فاشیست‌ها اداره می‌شد، به فعالیت پرداخت.اما او چندان در این مجله که توسط ویتوریو فرزند بنیتو موسیلینی دیکتاتور وقت ایتالیا اداره می‌شد، دوام نیاورد و پس از چند ماه وی را اخراج کردند.

 او در سال 1942 برای روبرتو روسلینی کارگردان ایتالیایی یک فیلمنامه نوشت و به عنوان دستیار کارگردان با انریکو فولکگنیونی همکاری کرد وسپس به فرانسه رفت و با چند کارگردان فرانسوی نیز همکاری کرد.

او در سال 1950 اولین فیلم سینمایی جدی خود را به سبک نئو رئالیسم ایتالیایی با نام یادداشتی از یک عشق ربوده شده ساخت، در سال 1952 زن بدون گل کاملیا را کارگردانی کرد و در سال 1955 "دوستان" را ساخت، انتونیونی پس از مدتی تصمیم گرفت عدم ارتباط میان افراد، دشواری ایجاد ارتباط، عشق‌های غیرممکن و مشکلات یک فرد در جامعه‌ای سرد و غیر انسانی را در فیلم‌هایش به تصویر بکشد.

انتونیونی به دلیل ساخت فیلم "صحرای سرخ" جایزه شیر طلایی دوسالانه ونیز را در سال 1964 دریافت کرد.او همچنین برای فیلم "انفجار" به دریافت جایزه نخل طلایی کن در سال 1967 نائل شد.او همچنین به دلیل یک عمر فعالیت در عرصه هنر هفتم در سال 1995 یک جایزه اسکار دریافت کرد.در سال 1997 نیز به دلیل عمری فعالیت هنری به دریافت جایزه شیر طلایی ونیز نائل شد.

در سال 1985 انتونیونی دچار عارضه سکته شد و از آن به بعد نیمی از بدنش فلج و قادر به تکلم نبود.

کد خبر 27865

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز