دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

مجید انصاری: آیت‌الله مشکینی از مصادیق عالمان وارسته‌ای بود که در طول عمر پربرکتشان در کنار تعلیم طلاب و روحانیون حوزه به تهذیب نفس و تربیت روحی و اخلاقی همت گماشتند.

ایشان سال گذشته به صواب در کانون علمی تشیع (حوزه علمیه قم) به‌عنوان استاد برجسته فقه و اصول و اخلاق و تفسیر معرفی شدند که خود نشان از شأن و رأفت علمی‌شان دارد.

از فضایل اخلاقی آیت‌الله مشکینی، پارسایی و متعبدی‌شان بود که به‌دلیل همین فضایل درس اخلاق‌شان چه قبل و چه بعد از انقلاب از دروس پرطرفدار و شلوغ بود.

آیت‌الله مشکینی از مروجین وصیت حضرت امام خمینی(ره) و از مدافعان انقلاب بودند و به همین سبب قبل از انقلاب مدت‌ها از سوی رژیم سفاک شاهنشاهی مورد تعقیب و تبعید قرار گرفته و مورد شکنجه و آزار واقع شدند.

در دوران دفاع مقدس حضورشان بسیار پررنگ و سخنرانی‌هایشان از تریبون نماز جمعه بسیار کارآمد و مؤثر بود. آیت‌الله مشکینی زندگی ساده و بی‌آلایشی داشتند که زندگی زاهدانه ایشان چه قبل و چه بعد از انقلاب الگویی برای همه مردم قم و روحانیون واقع شده بود.

در بی‌آلایشی آیت‌الله مشکینی همین بس که زمانی‌که در همسایگی ایشان در محله خاک فرج قم سکونت داشتیم می‌دیدیم که آقای مشکینی صبح و عصر فاصله طولانی منزل تا محل درس و مسجد امام حسن عسگری را که در آن مسجد اقامه نماز می‌کردند پیاده طی کرده و در مسیر برگشت خود در صف نانوایی می‌ایستادند.

در تمام ادوار مجلس خبرگان، روحانیون تا حدی به ایشان احترام قائل بودند که هیچ‌کس کاندیدای ریاست نمی‌شد و این نشان از مقبولیت و جایگاه والای آیت‌الله در میان علما داشت.

از خداوند علو درجات و رحمت واسعه را برای ایشان خواستاریم و به‌عنوان کسی که افتخار شاگردی‌های مشکینی را در برخی از دروس داشتم تأسف مضاعف خود را از ضایعه ارتحالشان ابراز می‌کنم.

*عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

کد خبر 27824

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز