همشهری آنلاین: یک جراح سیرالئونی مبتلا شده به ابولا که این هفته برای درمان از غرب آفریقا به آمریکا فرستاده شده بود، روز دوشنبه ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) در بیمارستانی در نبراسکا درگذشت.

به گزارش رویترز مقامات این بیمارستان قبلا هنگامی که در حال انتقال با هواپیما از غرب آفریقا به آمریکا بود، گفته بودند که بیماری او در وضعیت بحرانی است.

دکتر مارتین سالیا، که اقامت دائم آمریکا را داشت، هنگام کار در بیمارستانی در فری‌‌تاون پایتخت سیرالئون به ابولا مبتلا شده بود. او مسئول ارشد پزشکی بیمارستان کیسی وابسته به کلیسای یونایتد متدویست در سیرالئون بود و سه‌شنبه هفته پیش دچار ابولا تشخیص داده شده بود.

دکتر پل اسمیت، مدیر پزشکی واحد مهار بیولوژیک در مرکز پزشکی نبراسکا روز دوشنبه اعلام کرد: «دکتر سالیا هنگام ورود به این بیمارستان وضعیتی شدیدا بحرانی داشت، و با وجودی که ما حداکثر تلاش‌مان را انجام دادیم، متاسفانه نتوانستیم او را نجات دهیم.»

سالیای ۴۴ ساله سومین بیمار ابولایی است که در بیمارستان نبراسکا درمان می‌شود و دهمین مورد شناخته شده این بیماری ویروسی در آمریکا است.

شیوع اخیر ابولا که بدترین شیوع ثبت‌شده این بیماری است تا به حال به گزارش سازمان جهانی بهداشت به مرگ ۵۱۷۷ نفر عمدتا در کشورهای سیرالئون، لیبریا و گینه در غرب آفریقا انجامیده است.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه مقامات کشور مالی می‌گویند در تلاش برای مهار شیوع ابولا بیش از ۴۴۰ نفر را که ممکن است در معرض ویروس ابولا قرار گرفته باشند، تحت نظر قرار داده‌اند.

این کشور واقع در غرب آفریقا پس از انکه یک روحانی گینه‌ای و پرستاری مالیایی که او را در شهر باماکو پایتخت این کشور درمان می‌کرد، به علت ابولا درگذشتند، در در تلاش است که مانع تبدیل یک شیوع کوچک ابولا به یک همه‌گیری عمده شود.

یکی از دوستان این روحانی که او را در کلینیک پاستور در باماکو ملاقات کرده بود، نیز احتمالا به علت ابولا درگذشته است. یک کودک دو و نیم ساله نیز در یک شیوع غیرمرتبط در شهر کایس در غرب مالی در ماه اکتبر به علت ابولا درگذشت.

سامبا ساو، از مرکز عملیات اضطراری ابولا در مالی، آخر وقت یکشنبه اعلام کرد: «شمار افراد در تماس با این بیماران که سرویس‌های بهداشتی انها را پیگیری کرده‌اند به ۴۴۲ نفر می‌رسد. همه این افراد برای کنترل سلامت تحت نظر قرار گرفته‌اند.»

او افزود: «شمار تلفات ابولا از ۱۵ نوامبر تغییری نکرده است و شامل سه مرگ مربوط به بیمار گینه‌ای (از جمله خود او) و یک مرگ در کایس می‌شود.»

او گفت پزشکی نیز در کلینیک پاستور به ابولا مبتلا شده است، «بوسیله سرویس‌های تخصصی تحت درمان قرار دارد.»

روز جمعه دولت یک مقام دولت مالی اعلام کرده بود که دو نفر پس از قرار گرفتن به ترشحات بدنی بیمار گینه‌ای «به احتمال بسیار زیاد» به ویروس ابولا مبتلا شده‌آند.

این افراد هنوز جزء موارد ثابت‌شده بیماری نیستند و در آمار رسمی لحاظ نشده‌اند.

گروه‌هایی از بازرسان در حال ردیابی کارکنان بهداشتی که با این بیماران در تماس بوده‌اند و نیز جستجو افراد در معرض قرارگرفته در شهر باماکو و دهکده کورمال در مرز مالی و گینه محل زندگی این روحانی هستند.

به گفته ساو از سه هفته پیش تاکنون مورد جدیدی از ابولا از شهر کایس گزارش نشده است و اکنون این شهر عاری از ابولا شمرده می‌شود.

ابراهیم بوباکار، رئیس‌جمهور مالی نیز روز دوشنبه بعدازظهر از کورمال دیدار کرد تا بر افزایش اقدامات امنیتی در این مرز نظارت کند.

ساو گفت: «دولت از مردم می‌خواهد آرامش خود را حفظ کنند، و از همه می‌خواهد پیام‌های مربوط به پیشگیری از ابولا را به اطلاع یکدیگر برسانند و از اصول بهداشتی بهداشت شخصی و محیطی که اساس پیشگیری از این بیماری است، پیروی کنند.»

کد خبر 278224

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha