همشهری آنلاین: ۴ طرح جدید اشتغال‌زایی برای روستاها، مناطق محروم، عشایر، فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی و زنان به دولت ارائه و رونمایی شد. معاون وزیر کار می‌گوید کارورزی نوین دانشجویان قرار است در قالب ۱۰ بسته ویژه به اجرا گذاشته شود.

مهر نوشت:  15 ماه از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید می گذرد و در این مدت دولت دکتر حسن روحانی هنوز نتوانسته است به یکی از مهم ترین وعده های انتخاباتی خود درباره اشتغال زایی و مهار نرخ بیکاری، گام های موثری را بردارد.

رئیس جمهور در زمان رقابت های انتخاباتی و همچنین پس از تشکیل دولت تدبیر و امید یکی از مهم ترین و محوری ترین برنامه های کاری خود را مبارزه با بیکاری و ایجاد اشتغال برای کارجویان عنوان کرده بود.

با این حال، به گواه آمارهای موجود دولت هنوز در دوره فعالیت خود نتوانسته آنچنان که باید در این باره گامی بردارد و بیکاری همچنان به عنوان یکی از مهم ترین خواسته های جامعه و به ویژه کارجویان جوان مطرح است.

بیکاری در شرایط فعلی آنقدر شرایط نامساعدی دارد که درخواست آن از سوی مردم در چند سفر استانی دولت تدبیر و امید به وضوح خود را نشان داده است. مردم در مسیرهایی که رئیس جمهور برای عبور در سفرهای استانی استفاده می کند، نوشته به دست حاضر می‌شوند و از وی می خواهند تمام تلاش و نیروی دولت را برای حل معضل بیکاری کشور به کار بگیرد و این خواسته را مرتبا به وی و همکارانش گوشزد می کنند.

توقف اجرای طرح‌های شتابزده شغلی

کارشناسان بازار کار می گویند نمی توان انتظار داشت دولت مانند سالیان گذشته برخی طرح‌های شتابزده و بدون پشتوانه کارشناسی را در حالی که مطالعات کاملی ندارد، به منظور اشتغال زایی به اجرا بگذارد، بانک‌ها را وارد به اختصاص میلیاردها تومان منابع به آنها نماید و در آخر نیز مانند زودبازده ها، مشاغل خانگی، طرح های خوداشتغالی و مانند آن به شکست محکوم شوند.

اما با این حال، اینکه بازار کار کشور تشنه فرصت‌های جدید شغلی است و کارجویان برای دستیابی به یک شغل پایدار و مناسب به ستوه آمده اند، بر مسئولی پوشیده نیست. مقامات دولت تدبیر و امید می گویند اشتغال زایی محصول یک سیاست گذاری و یا ارائه یک برنامه کاری مانند خروج از رکود و مانند آن نیست؛ بلکه اشتغال زمانی حاصل می شود که یک سیستم بتواند اقدامات موثری را در سطح کلان کشور به انجام برساند.

تا به اینجای کار و در 15 ماه گذشته، دولت تدبیر و امید نشان داد که روش های به کار گرفته شده در دولت های سابق را در زمینه اشتغال زایی به اجرا نخواهد گذاشت و به عبارتی آنها را قبول ندارد.

دولت معتقد است از طریق اجرای اقدامات اساسی مانند مذاکره برای شکست تحریم ها، تلاش برای خروج کشور از رکود، ایجاد رونق اقتصادی، بازگرداندن ثبات به اقتصاد و دوری گزیدن از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و مواردی از این دست؛ دور جدیدی از ظرفیت سازی برای اقتصاد کشور را فراهم سازد.

در هر حال، نامناسب بودن شرایط بازار کار، بحرانی ماندن بیکاری کارجویان جوان و همچنین بالا بودن حساسیت جامعه به مسائل مرتبط با بازار کار باعث شد تا آخرین گزارش اشتغالی دولت با واکنش ها و انتقادات فراوانی از سوی کارشناسان همراه شود.

مرکز آمار ایران در آخرین گزارش ارائه شده، نرخ بیکاری کشور را تک رقمی و زیر 10 درصد اعلام کرد؛ همچنین دولت اعلام کرد 400 هزار فرصت جدید شغلی ایجاد شده و قرار است تا پایان سال این میزان به 2 برابر نیز برسد.

گزارش جنجالی دولت درباره بیکاری

در عین حال، مقایسه آمارهای ارائه شده مرکز آمار درباره وضعیت بیکاری در تابستان 93 و مقایسه آن با تابستان 92 که در نیمه آن دولت تدبیر و امید آغاز به کار کرد، نشان داد که اوضاع بیکاری در یکسال گذشته بدتر شده، حدود 700 هزار شغل از بین رفته و مجموعا عملکرد اشتغال زایی بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات ضعیف تر شده است.

طی ماه های اخیر نیز مقامات وزارت کار از تلاش برای اجرایی کردن برخی طرح ها در زمینه کاهش نرخ بیکاری سخن گفته اند که نمونه آن اجرای آزمایشی طرح تکاپو در برخی استان ها است. حالا معاون وزیر کار خبر می دهد 4 طرح جدید دیگر اشتغالی نیز در دستور کار دولت قرار دارد.

کورش پرند از تدوين طرح های جدید اشتغال زایی در کشور خبر داد و گفت: آموزش سیار با هدف ايجاد اشتغال پايدار براي روستائیان، عشایر و ساکنان مناطق محروم کشور توسط سازمان فنی و حرفه ای طراحی شده و به عنوان یکی از طرح هایی ایجاد اشتغال به نهاد ریاست جمهوری ارائه شده است.

معاون وزیر کار با تاکید بر همکاری دستگاه های متولی در امر اشتغال در اجرای این طرح اظهارداشت: در قالب این طرح، ساکنان مناطق محروم اعم از روستاها، حاشیه نشینان شهرها و ساکنان سکونتگاه های غیررسمی آن دسته از آموزش های مهارتی را که منتج به اشتغال پایدار شود، را فرا می گیرند.

پرند با یادآوری آسیب هایی که ممکن است در مسیر اجرای این طرح باشد گفت: ابتدا باید در هر استان نیازسنجی آموزش های مهارتی انجام و بر اساس آن نیازها منابع آموزشی استاندارد تعریف شود.

وی بيان داشت: پس از تدوین نیازها و منابع استاندارد آموزشی، باید مربیانی تربیت شوند و سپس آموزش های اشتغال محور آغاز شود.

این مقام مسئول در وزارت کار با بیان اینکه طرح آموزش سیار تنها یک نمونه از برنامه های آموزشی وزارت تعاون، کار و رفاه در زمینه اشتغال است بيان داشت: نخستین مشکل این طرح پراکندگی 22 میلیون نفر ساکن در 61 هزار روستای کشور است که آموزش آنان را نیازمند بودجه و اعتبارات کلان کرده است.

ارائه 10 بسته کارورزی نوین برای فارغ التحصیلان

پرند در توضیح بیشتر 4 طرح اشتغال زائي مطرح شده از سوي سازمان فني و حرفه اي تصریح کرد:‏‏ اولين طرحي كه مي توانيم انجام دهيم طرح جديد توانمندسازي و آموزش هاي مهارتي براي روستائيان، عشاير و مناطق محروم با تاكيد براشتغال پايدار است که اين طرح در ديگر كشور ها از جمله هندوستان اجرا مي شود و به نوعي آموزش سيار است.

معاون وزیر کار بيان داشت: البته با توجه به 21 ميليون 800 هزار نفر جميعت روستائي و 61 هزار روستا، اجراي اين طرح نيازمند همكاري با ساير نهاد ها و دستگاه ها است.

وی ادامه داد: دومين طرحي كه رياست محترم جمهور نيز بر آن تأكيد دارند طرح توانمندسازي و آموزش مهارتي براي فارغ التحصيلان بيكار و دانشجويان است كه 10 بسته يا مدل از جمله كارورزي نوين، كارآموزي نوين، مراكز جوار دانشگاهي (ASD)، الگوي آموزشي آموزش، توليد، بازاريابي و فروش در اجراي آن به كار گرفته مي شود.

این مقام مسئول در وزارت کار در ارتباط با طرح سوم بيان داشت:‏‏ مدل آموزشي بازار محور، توليد، بازاريابي و فروش مدل بسيار مناسبي است كه در يک سيستم كامل در نظر گرفته مي شود كه علاوه بر سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور، معاون توسعه اشتغال و كارآفريني وزارت كار و برخی نهادهای دیگر نیز در آن همکاری دارند.

پرند بيان داشت: در اجراي طرح آموزش بازار محور در حال حاضر در حوزه کشت گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و مکمل‌ها، قالیبافی (تابلو فرش)، طلا و جواهر، تراش و فرآوری سنگ‌ های قیمتی و نیمه قیمتی، صنعت پوشاک، صنايع دستي چرم، صنايع غذايي و برندسازي، بازاريابي و بازارسازي وارد شده ايم.‏

وي با تشريح طرح چهارم اشتغال زائي در حوزه توانمندسازي و آموزش مهارتي زنان آسيب ديده و يا در معرض آسيب، خود سرپرست و بد سرپرست تصريح كرد:‏‏ تفاهم نامه اي در همين ارتباط در شرف انعقاد بین معاونت امور زنان رياست جمهوري و وزارت کار است.

کد خبر 278184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha