پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

سیدمحمد خاتمی رییس جمهوری سابق ایران و جونیچیرو کویزومی نخست وزیر ژاپن بر اهمیت پیشبرد گفت و گوی تمدن‌ها و درک بیشتر فرهنگ‌ها و تمدنها از یکدیگر؛ تاکید کردند.

به گزارش ایرنا رییس جمهوری سابق کشورمان و رییس بنیاد بین‌المللی گفت وگو میان تمدن‌ها پنجشنبه دوم شهریور  برای دیداری پنج روزه از ژاپن، وارد توکیو شد.

کویزومی نخست وزیر ژاپن نیز در این دیدار ضمن تاکید بر ضرورت پیگیری ایده گفت وگوی تمدن‌ها گفت: جهان امروز نیازمند تامل، گفت وگو و فهم بیشتر از فرهنگ‌ها و تمدن‌هاست.

وی همچنین با تصریح بر اهمیت کنفرانس جهانی مذاهب که قرار است، بزودی در کیوتو برگزار شود، عنوان کرد: در راستای تحقق ایده گفت وگوی تمدن‌ها این کنفرانس و گفت وگو میان ادیان تشکیل می‌شود.

کویزومی دراین دیدار به اهمیت روابط رو به توسعه ایران و ژاپن اشاره کرد و نقش عظیم ایران در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه را مورد تاکید قرار داد.

نخست وزیر ژاپن همچنین ضرورت استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را امری طبیعی از سوی تمامی کشورها عنوان کرد.

خاتمی نیز دراین دیدار ضمن تاکید براهمیت گفت وگو میان تمدن‌ها گفت:
امروز جهان نیازمند تامل و گفت وگوست و هر راهی جز گفت وگو منتج به توسعه خشونت در جهان می‌شود.

وی افزود: فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و ادیان مشترکات فراوانی برای تفاهم با یکدیگر دارند که جهان باید به آنها توجه کند.

خاتمی با اشاره به موقعیت ویژه ژاپن در شرق و ایران در غرب آسیا گفت:
ایران و ژاپن به خوبی می‌توانند در جامعه بین‌الملل برای تحقق فرهنگ صلح تلاش کنند.

وی تاکید کرد: سیاست‌های قهرآمیز برخی از قدرتها در مقابل خاورمیانه و دنیای اسلام تشنج و خشونت به همراه داشته است.

خاتمی همچنین دراین دیدار با تاکید بر حق استفاده تمامی کشورها از انرژی هسته‌ای اظهار داشت: ایران ضمن بومی‌سازی انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح آمیز، به دنبال اعتمادسازی در سطح منطقه و بین‌المللی است.

وی اظهارامیدواری کرد که اروپایی‌ها و کشورهای طرف گفت وگو و مذاکره با جمهوری اسلامی ایران بتوانند به جمع‌بندی نهایی در این زمینه برسند.

خاتمی در جریان سفر به ژاپن ضمن دیدار با مقامات ژاپنی قرار است در دانشگاه سازمان ملل متحد در توکیو و نیز در کنفرانس جهانی مذاهب برای صلح در کیوتو سخنرانی کند.

قرار است سخنرانی خاتمی در دانشگاه سازمان ملل متحد روز جمعه ، انجام شود.

رییس جمهوری سابق کشورمان روز شنبه نیز در کنفرانس جهانی "مذاهب برای صلح" که در کیوتو گشایش می‌یابد، حضور یافته و سخنرانی خواهد کرد

کد خبر 2780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز