مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط‌زیست با تأکید بر تغییر الگوی کشت در اطراف زاینده رود گفت: کشت برنج که محصولی با نیاز آبی بالاست به هیچ عنوان برای منطقه‌ای مانند اصفهان با میانگین بارندگی پایین مناسب نیست.

زاینده رود


حسن پسنديده در گفت‌وگو با مهر افزود: كشور ايران بنا به شرايط جغرافيايي كه چهارفصل است و بسته به ميزان بارندگي اقليم‌هاي متفاوتي دارد. به گفته وي ميانگين بارندگي در ايران از 50ميلي‌متر تا بالاي 2هزار ميلي‌متر در سال متفاوت است. اين ميزان اما در مناطق مركزي ايران مانند يزد گاهي كمتر از 50ميلي‌متر در سال است.مديركل دفتر آب و خاك سازمان محيط‌زيست بر ضرورت طرح‌هاي آمايش منابع آب و مديريت مصرف آب تأكيد كرد و اظهار داشت: بايد براساس منابع موجود و ظرفيت‌ها و توان منطقه، طرح‌هاي توسعه را اجرا كنيم.

پسنديده تصريح كرد: از آنجايي كه 90درصد منابع آب شيرين و تجديد پذير كشور در بخش كشاورزي مورد استفاده قرار مي‌گيرد مديريت اين حوزه اهميت بسياري دارد لذا رعايت الگوي كشت در كشور بسيار ضروري است. براي مثال، بايد مشخص شود كه استان‌ها مستعد چه نوع كشتي هستند.

به گفته وي، در استان‌هاي مركزي مانند يزد و اصفهان كه با فقدان و كمبود آب مواجه هستند كشت‌هايي مانند برنج كاري و كشت صيفي جاتي مانند خربزه يا سيب‌زميني كه نياز آبي بسياري دارند به هيچ عنوان مناسب نيست.

پسنديده در پاسخ به اينكه مسئولان استاني مي‌گويند كشت برنج در اصفهان هزاران سال قدمت داشته و هيچگاه مشكلي براي زاينده رود به‌وجود نياورده گفت: حتي اگر هزاران سال پيش در اين منطقه برنج كاري مي‌شده نمي‌توان به استناد آن، امروز هم در اصفهان برنج كاري كرد چراكه توسعه صنعتي و شهري در حال حاضر با گذشته بسيار متفاوت است و اين شهر شاهد رشد روز افزون جمعيت و توسعه گسترده صنايع است كه مصرف آب بسيار بالايي دارند. وي با اشاره به رشد تصاعدي صنايع پرآب بر مانند صنعت فولاد در اصفهان تصريح كرد: امروز با توجه به‌وجود اين صنايع و تغيير شرايط جمعيتي و مصرف آب در اصفهان ديگر نمي‌توان از الگوي كشت گذشته در اين استان و همچنين از روش‌هاي قديمي آبياري براي كشاورزي استفاده كرد.

کد خبر 277985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha