دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۰
۰ نفر

رضا سادات: رأی‌دهندگان ژاپنی نارضایتی خود از نحوه عملکرد دولت شینزو آبه، نخست‌وزیر را با رأی ندادن به حزب حاکم لیبرال دمکراتیک (LDP) در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه این هفته عیان کردند تا فشارها بر آبه برای کناره‌‌گیری از قدرت به نقطه اوج برسد.

آبه با وجود  از دست رفتن اکثریت پارلمانی حزب حاکم روز گذشته به شبکه تلویزیونی NHK ژاپن گفت مصمم به پیگیری تلاش‌هایش برای تغییر قانون اساسی صلح‌طلب این کشور و اصلاح سیستم آموزشی به گونه‌ای است که بیش از گذشته انعکاس دهنده دیدگاه‌های میهن پرستانه باشد.

آبه گفت: ملت‌سازی تازه آغاز شده است. وی افزود: مصمم به پیگیری وظیفه‌ام و انجام اصلاحات هستم.

این در حالی است که هیدتائو ناکاگارا، دبیر کل LDP پس از اعلام نتایج انتخابات از تصمیم خود برای کناره‌گیری خبر داد. اگرچه بسیاری از مقامات ارشد حزبی می‌گویند خواستار ادامه برنامه اصلاحات آبه هستند پاره‌ای گزارش‌ها از بالا گرفتن اعتراضات به ادامه نخست‌وزیری آبه حکایت دارند.

به اعتقاد تحلیلگران شکست حزبLDP در انتخابات مجلس اعیان ژاپن بیش از هر چیز ناشی از عملکرد ضعیف آبه، ناتوانی در سامان دادن به پرونده‌های مستمری‌بگیران دولتی و رسوایی‌های زنجیره‌ای وزرای کابینه او بوده است. در ماه مه 2 وزیر از سمت خود استعفا دادند و دیگری پس از آن که از سوی اعضای پارلمان به سوءاستفاده از منابع مالی دولتی متهم شد خود را حلق‌آویز کرد.

در مراحل آغازین  رقابت‌‌های انتخاباتی مباحث رسانه‌ای روی توانایی دولت در حفظ اکثریت پارلمانی متمرکز شده بود اما امروز همه نگاه‌ها متوجه آینده سیاسی آبه و این نکته است که آیا او قادر به حفظ پست خود خواهد بود یا نه.

کازوهیت کاواکامی، استاد دانشگاه میجی کاکوین در توکیو، پایتخت ژاپن می‌گوید: مردم می‌گویند این آبه بود که این وزرای ناکارآمد را برگزید. او می‌افزاید: اگر آبه بتواند پست خود را حفظ کند در اولین گام باید اقدام به اصلاح ساختار کابینه کند تا بتواند اعتماد عمومی را جلب کند.

آبه، جوانترین نخست‌وزیر ژاپن پس از جنگ دوم جهانی و اولین نخست‌وزیری است که پس از پایان جنگ متولد شده‌است.

او در ماه سپتامبر کابینه‌اش را جایگزین دولت جونیچیرو کوایزومی، نخست‌وزیر پیشین کرد. او در آن زمان از حمایت 70 درصدی مردم ژاپن برخوردار بود اما اکنون با گذشت تنها 10 ماه از راهیابی به دفتر نخست‌وزیری نرخ حمایت از او و کابینه‌اش به زیر 30 درصد سقوط کرده است.

شکست پارلمانی اخیر بدان معناست که LDP و حزب نیوکومیتو برای به دست آوردن اکثریت پارلمانی در مجلس اعیان برای 12 سال آینده با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهند بود. به فاصله تنها چند روز از پایان انتخابات و اعلام نتایج بود که حزب دمکراتیک ژاپن (DPT)، مهمترین حزب اپوزیسیون دولت تحرکات خود برای جلوگیری از شکل‌گیری دولت ائتلافی جدید را آغاز کرد که این اقدامات بی‌ثباتی دولت را به دنبال خواهد داشت.

ناکامی انتخاباتی، بی‌اعتمادی ایالات‌متحده و همسایگان آسیایی ژاپن به دولت آبه را نیز به دنبال خواهد داشت. آبه به فاصله اندکی پس از بدست گرفتن قدرت به کره‌جنوبی و چین سفر کرد تا روابط دو جانبه که بر سر دیدارهای کوایزومی از معبد یاسوکونی، یادمان کشته شد‌گان ارتش ژاپن در جنگ‌های متعدد این کشور رو به وخامت گذاشته بوده را اصلاح کند.

اکی‌کازو هاشی‌موتو، استاد میهمان در دانشگاه جی‌اف‌اوبرلین توکیو معتقد است دیدارهای آبه از سئول و پکن در واقع ژست سیاسی او برای نشان دادن پای‌بندی‌اش به دیپلماسی متمایل به آمریکای دولت جدید ژاپن بوده است.

او می‌گوید: اگرچه آبه پس از به دست گرفتن قدرت همچنان به طور رسمی از ادامه جنگ عراق حمایت نکرد اما در عمل حامی ایالات‌متحده بوده است.

او می‌افزاید: دون آبه هیچ اقدامی برای ارتقای  روابط ژاپن و کشورهای آسیایی انجام نداده است.

تکذیب مشارکت ارتش ژاپن در به بردگی گرفتن زنان کشورهای مستعمره ژاپن در فاصله زمانی دو جنگ جهانی اول و دوم از سوی آبه تشدید روند بی‌اعتماد به وی را به دنبال داشت.

اظهارات او حتی در ایالات‌متحده هم با انتقادات تندی مواجه شد.

کد خبر 27796

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز