مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سلول‌ها واحد‌های اصلی حیات هستند، و اصلی‌ترین موضوع مورد توجه پژوهش‌های علمی و آموزشی نیز به شمار می‌روند.

سلول

براساس گزارش لايو‌ساينس، درباره اين واحد‌كاي كوچك كه به چشم غيرمسلح به راحتي نمي‌توان آنها را ديد،‌ اما حيات انسان و تمامي موجودات زنده زمين مديون حضورشان است، حقايق شگفت‌انگيزي وجود دارد كه در ادامه در قالب ارقام و اعداد بازگو خواهند‌شد.

3.8 ميليارد

دانشمندان معتقدند درحدود 3.8 ميليارد سال پيش اولين سلول‌هاي شناخته‌شده روي زمين ايجاد شده‌اند. اين سلول‌ها پروكاريوتها بوده‌اند، ارگانيزم‌هاي تك سلولي كه فاقد هسته و يا ساختار دروني به نام اندامك بوده‌اند. باكتري‌ها از دسته پروكاريوت‌ها هستند اما سلول‌هاي بدن انسان از خانواده يوكاريوت‌ها است.

0.001 تا 0.003

اين رقم، قطر بيشتر سلول‌هاي حيواني به سانتيمتر است، ابعادي كه آنها را در برابر چشم غيرمسلح نامرئي مي‌سازد.  با اين‌همه در اين مورد استثناهايي وجود دارد،‌مانن سلول‌هاي عصبي كه از ران تا انگشت‌هاي پاي انسان امتداد يافته‌اند و سيگنال‌هاي الكتريكي مغز را به تمامي بدن ارسال مي‌كنند.

1665

در اين سال رابرت هوك دانشمند بريتانيايي واژه سلول را براي تشريح ساختاري شبكه مانند و متخلخل كه در زير ميكروسكوپ از برشي از چوب‌پنبه مشاهده كرده‌بود، خلق كرد. دانشمندان  امروزه سلول‌ها را با استفاده از انواع مختلفي از تجهيزات تصويربرداري پيشرفته و رنگدانه‌هاي رنگين‌كماني و پروتئين‌هاي فلورسنت سبز به دست آمده از عروس‌هاي دريايي مطالعه مي‌كنند.

200

اين رقم نشان‌دهنده تعداد انواع مختلف سلول‌هايي است كه در بدن انسان وجود دارد، از قبيل سلول‌هاي پوست، ماهيچه، اعصاب، خون و استخوان.

1 تا 2

با واحد كيلوگرم، ميزان تقريبي باكتري‌هايي است كه هر انسان،‌متناسب با ابعاد بدنش، هميشه به همراه دارد. اگرچه تعداد سلول‌هاي باكتريايي بسيار بيشتر از تعداد سلول‌هاي بدن انسان هستند،‌ ابعاد آنها بسيار كوچكتر از سلول‌هاي بدن انسان بوده و از اين رو كمتر از سه درصد از حجم بدن انسان را تشكيل مي‌دهند. مطالعات دانشمندان درباره نحوه اثرگذاري باكتري‌هاي بدن بر سلامت انسان همچنان ادامه دارد.

24

طول چرخه معمولي سلولي در حيوانات، مدت زماني كه يك سلول شكل مي‌گيرد تا زماني كه به دو نيم تقسيم شده و سلول‌هاي بيشتري ايجاد مي‌كند،‌24 ساعت است.

120

مدت زمان طول عمر سلول‌هاي خوني انسان با واحد روز است. انواع ديگر سلول‌ها از طول‌عمرهاي متفاوتي برخوردارند، از چند طول عمر هفته‌اي سلول‌هاي پوستي گرفته تا طول عمر برابر با انسان در تعدادي از سلول‌هاي عصبي سالم.

50 تا 70 ميليارد

آمار روزانه مرگ سلول‌هاي بدن در روندي معمول كه نقشي حفاظتي و بهداشتي در بدن به عهده دارد. بيشترين آمار مرگ و مير روزانه به سلول‌هاي پوستي و خوني و برخي از سلول‌هاي اندام‌ها و غدد بدن اختصاص دارد.

کد خبر 277882

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha