جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین- مهدی تهرانی: در میان غول‌های سینمای کمدی کلاسیک، همواره نام‌های چارلی چاپلین، هارولد لوید، فورد استرلینگ و زوج استن لورل و اولیور هاردی و تعدادی دیگر بر سر زبانهاست.

مک سنت

بین عامه مردم و در باره سینمای کمدی کلاسیک؛ آنچه هرگز مورد توجه نبوده نام‌های اشخاصی است که در کسوت استاد یا مربی نقش اصلی را در بروز و شکوفایی استعدادهای نام‌های بالا ایفا کرده‌اند که در راس آنها باید از مک سنت (Mack Sennett) سینماگر پیشگام نام برد.

مک سنت(۱۹۶۰-۱۸۸۰)  با تاسیس شرکت معروف کیستون در ابتدای دهه دوم قرن بیستم بسیاری از استعدادهای کمدی را در اطراف خود گردآوری کرد و تحت آموزش قرار داد.

 چارلی چاپلین، هارولد لوید، فتی آربوکل، بن تورپین، چستر کانکلین و چند نفر دیگر در آن زمان از افرادی بودند که مدتها تحت آموزش مک سنت در کیستون به فعالیت های سینمایی در ژانر کمدی پرداختند.در سبکی که مبدع آن مک سنت بود و به کمدی بزن بکوب یا اسلپ استیک معروف شد.

او پس از کیستون و از سال ۱۹۱۵ با تاسیس استودیوهای دیگری مانند تریانگل و مک سنت کمدیزاز (۱۹۱۷) همچنان به گسترش سبک ابداعی خود - اسلپ استیک - ادامه داد و عمده فیلمهای تولیدی‌اش بسیار با استقبال تماشاگران روبه رو گردید. همچنین کشفهای سینمایی مک سنت در سینمای آمریکا هرگز تعطیل بردار نبود و در سالهای پایانی دهه دوم قرن بیستم ، "هری لنگدون" و "فرانک کاپرا" که بعدها از غولهای سینمای کمدی شدند و کاپرا کارگردانی بسیار مطرح نیز شد از سوی او معرفی شدند.

مک سنت متولد سال ۱۸۸۰ در ایالت کبک کاناداست. او بدون هیچ گونه تحصیلات هنری وارد این دنیای شلوغ شد و از ابتدا علاقه‌مند به بازیگری در تئاتر بود. پس از رونق فعالیت‌های سینمایی دیوید وارک گریفیث، مک سنت مانند چند استعداد ناب دیگر به او وصل شد و تحت آموزش‌های وی تا مقام دستیار کارگردان و فیلمنامه نویس رشد کرد. مک سنت با به دست آوردن تجارب بسیار نزد استادش و تولید سیاه مشق‌های ابتدایی‌اش در مقام کارگردان و فیلمنامه‌نویس در استودیوی بایوگراف از سال ۱۹۰۹ به طور مستقل به کار پرداخت و چنانکه ذکرش رفت با تاسیس شرکت کیستون به قطب اصلی سینمای کمدی در آن روزگار تبدیل شد.

وی با ظهور سینمای ناطق مانند بسیاری دیگر از اسطوره‌های سینمایی با وجود شهرت حرفه‌ای و تثبیت شدنش ، شدیدا متزلزل گردید تا آنجا که فیلمهای آخرین او با نامهای رژه اشباح ، فرصتی دیگر (۱۹۳۱) ، هیپنوتیزم شده (۱۹۳۲) و مرد جوان کمرو (۱۹۳۵) که آخرین فیلم او نیز محسوب می شود) به هیچ عنوان نتوانستند موفقیتی کسب کنند.

این در حالی بود که در آن زمانها (میان سالهای ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۵) شاگردان او فیلمهای بسیار موفقی تولید می کردند که با استقبال زیادی نیز روبه رو می‌شد. سرانجام مک سنت که شرایط را مساعد کار نمی‌دید ، در سال ۱۹۳۵ خود را بازنشسته کرد و به کانادا برگشت و در سال ۱۹۶۰ بدرود حیات گفت.

کد خبر 277800

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha