همشهری‌آنلاین: بیستمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی با حضور دکتر حداد عادل، حسام‌الدین‌آشنا، حسین انتظامی و محمد سرافراز ریاست سازمان صدا و سیما رسما به کار خود پایان داد.

مراسم اختتامیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات

مراسم اختتامیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات

  • عکس از مهدی بیات

در همين حال رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به شعار «آزادی مسئولانه» که به عنوان شعار امسال نمایشگاه مطبوعات انتخاب شده است، پیشنهاد کرد که معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد همایش جداگانه‌ای را برای تجزیه و تحلیل این شعار اختصاص دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، غلامعلی حداد عادل در مراسم اختتامیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات اظهار کرد: روز اول که خبر افتتاح نمایشگاه مطبوعات را شنیدم، از انتخاب عنوان «آزادی مسئولانه» برای نمایشگاه بسیار خوشحال شدم و کسی که این عنوان را برای نمایشگاه انتخاب کرده را تحسین می‌کنم؛ زیرا حرف جامعه ما همین است و‌ آنچه ما می‌خواستیم در این سال‌ها درباره رسانه بگوییم، این شعار گفته است.

وی اضافه کرد: باید این شعار مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا معلوم شود رابطه آزادی و مسئولیت چیست و این مسئولیت در برابر کیست. اگر کسی حقیقت را بداند و نگوید به آزادی خیانت کرده و در مقابل اگر کسی آزادی داشته باشد و بدون مسئولیت چیزی را بگوید، به آزادی خیانت کرده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی یکی از مسئولیت‌های رسانه‌ها را مسئولیت نسبت به زبان فارسی دانست و اظهار کرد: ما صاحب یک زبان گرانقدر و توانای تاریخی هستیم و ادبیاتی داریم که در معرفی ما نزد مردم دانای جهان از بسیاری چیزهای دیگر برایمان افتخارآمیزتر است رسانه‌ها باید این مسئولیت را احساس کنند.

حداد عادل با اشاره به پیش‌بینی اهدای جایزه‌ای از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی به یک روزنامه سراسری و یک روزنامه استانی پاسدار زبان فارسی، گفت: این جایزه پیامی برای اهل رسانه دارد و آن این است که مراقب زبان فارسی باشند.

وی در ادامه گفت که فرهنگستان زبان و ادب فارسی آمادگی دارد برای دست‌اندرکاران مطبوعات دوره‌های آموزشی برگزار کند.

حداد عادل همچنین یادآور شد: ما می‌دانیم که اگر رسانه‌ها به فرهنگستان زبان فارسی کمک نکنند‌، ما در ترویج واژ‌ه‌های جدید و واژه گزینی در برابر اصطلاحات خارجی موفق نخواهیم بود.

این نماینده مجلس در پایان با ابراز خرسندی از شور و هیجان موجود در نمایشگاه مطبوعات امسال خاطرنشان کرد: امیدوارم در جامعه‌ای زندگی کنیم که حرف‌هایمان را به طور جدی و مسئولانه در رسانه‌ها بزنیم. چرا که این نشانه بلوغ و سلامت اجتماعی ما است.

کد خبر 277784

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha