پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: آلبوم منظومه های حماسی در موسیقی نواحی ایران، به گردآوری محمدرضا درویشی از سوی موسسه ماهور منتشر شد

music

به گزارش ایرنا، این آلبوم که در سه لوح فشرده عرضه شده، با پژوهش، گردآوری و متن محمدرضا درویشی همراه است.

در مقدمه روی جلد این آلبوم آمده است: منظومه های حماسی بازتاب ناگفته ترین و خاص ترین رویدادهای زندگی ملت ها و اقوام مختلف هستند که از صافی ذهن مردمان، راویان و ناقلان و خنیاگران گذشته و پالایش یافته اند.

این منظومه ها به دلیل آنکه غالبا به صورت شفاهی انتقال می یافتند، با گذشت زمان و با عبور از ذهن ناقلان و راویان، با حفظ مضمون و جوهر اصلی خویش پیرایه هایی به آن ها افزوده شده و در جریان استحاله ای طولانی رنگ افسانه ای یا نیمه افسانه ای به خود گرفته اند.

در بررسی ادبیات شفاهی و مکتوب ملت ها، توجه به منظومه های حماسی ــ در مقایسه با نمونه های دیگر شعری و شاخه های دیگر هنری ــ اهمیت بسیاری دارد، زیرا این منظومه ها مهم ترین و موثرترین آثاری هستند که در شناخت بسیاری از خصوصیات فرهنگی، قومی، نژادی، زبانی، آداب و رسوم و مناسبات اجتماعی به ما کمک می کنند.

در بخش دیگری از مقدمه آمده است: این داستان های منظوم، بخشی از تاریخ ناگفته و نانوشته ملت ها هستند که معمولا در تاریخ های رسمی ثبت نمی شوند و، در واقع، به کمک تاریخ می آیند تا سرگذشت نانوشته  قوم یا ملتی را روشن تر سازند.

محمدرضا درویشی متولد 1334 لیسانس آهنگسازی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران تالیفات قابل توجه ای را در حوزه موسیقی نواحی ایران داشته است.

وی تاکنون مجموعه های صوتی و مکتوب در زمینه موسیقی نواحی منتشر کرده است که از این میان می توان به کتاب دو جلدی سازهای موسیقی نواحی ایران اشاره کرد.

کد خبر 277724

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha