پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ماجرای حمله بی‌سابقه به نیروی دریای مصر همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. خبرگزاری فرانسه در گزارشی از قاهره به قلم تونی جمال گابریل نوشت

مصر پنجشنبه همچنان از هشت نظامی خود که در حمله  بی‌سابقه به یک کشتی نظامی در مدیترانه ناپدید شدند بی‌خبر بود و این درحالی است که حملات جدیدی به متروی قاهره و نیروهای ارتش در صحرای سینا به وقوع پیوست .

با گذشت بیش از  24 ساعت از ماجرای حمله به یک کشتی نیروی دریایی مصر در حاشیه استان ساحلی دمیاط در شمال شرقی این کشور ، این ماجرا همچنان رمز آلود باقی مانده است .

حمله مردان مسلح به این شناور نیروی دریایی مصر همچنان زوایای پنهانی دارد. ارتش مصر هرگونه اطلاع رسانی را در این خصوص ممنوع کرده و این درحالی است که هیچ خبر جدیدی در رسانه‌های مصری درز نکرده است.

سخنگوی ارتش مصر چهارشنبه شب فقط گفت هشت نظامی این کشور ناپدید شده است و جستجوها برای یافتن این افراد ادامه دارد. پنج عضو خدمه نیز در این حمله زخمی شدند.

این سخنگو تصریح کرد چهار قایق که گروه های مسلح از جمله تروریست‌ها از آن برای حمله استفاده کردند، منهدم شد.

یک مقام نظامی مصری در گفتگو به خبرگزاری فرانسه گفت مهاجمان از دو قایق ماهیگیری استفاده کردند و ظاهرا به توپخانه سنگین متوسل نشدند.

درباره ماهیت تروریستی این حمله منحصر به فرد در تاریخ اخیر کشور در عین حال سئوالات زیادی وجود دارد. بخش شرقی مدیترانه در عین حال محل تردد قاچاقچیان مواد مخدر و قاچاقچیان مهاجران غیر قانونی است. ارتش مصر به طور مرتب در حاشیه سواحل این منطقه از این افراد را رهگیری و بازداشت کرده است.

آلن کولدفی مدیر سابق عملیات و تدارکات نیروی دریایی فرانسه که امروز کارشناس موسسه روابط بین المللی راهبردی است گفت: برای مشخص کردن اینکه چه کسی منشا این حمله بوده است هنوز خیلی زود است.

به گفته وی، این حمله ممکن است تروریستی باشد اما همچنین این امکان وجود داشته دارد که این کار را قاچاقچیان قدرتمند مخفی که نمی‌خواهند کسی متعرض آنان شود، انجام داده باشند.

این کارشناس تصریح می‌کند: برای اجرای چنین عملیاتی که مستلزم مقدمه چینی های بسیار است ، درابتدا و پیش از همه باید افراد زیادی در اختیار داشت اما در عرصه عملیاتی این کار خیلی دشوار نیست . برخلاف نفتکش‌ها و کشتی‌های کانتینربر‌،‌ کشتی‌های جنگی به خصوص اگر کوچک باشند با تک تیراندازها بسیار دسترسی پذیر هستند.

این حمله دریایی در شرایط پرتنشی صورت می‌گیرد زیرا مصر از زمانی که ارتش محمد مرسی رئیس جمهوری اسلامگرای این کشور را در ژوئیه 2013 برکنار کرد، صحنه حملات بعضا چشمگیر علیه نیروهای امنیتی است .

در قاهره، انفجار یک بمب صوتی پنجشنبه صبح در یکی از واگن های مترو موجی از ترس را ایجاد کرد و ازدحامی را به وجود آوردکه 16 زخمی درپی داشت.

دو تن از نیروهای پلیس و سه نظامی نیز در حمله افراد مسلح در دو حمله جداگانه در شمال و حومه صحرای سینا کشته شدند . ارتش مصر از چند ماه پیش با گروهی از افراطیون در حال مبارزه است.

این دو حمله اخیر چند روز پس از آن صورت می گیرد که مهم ترین گروه افراطی کشور یعنی انصار بیت المقدس با داعش که بخش‌های گسترده ای از عراق و سوریه را به کنترل خود در آورده است ، بیعت کرد.

افراطیون مصر حملات خود را در شمال صحرای سینا علیه پلیس و ارتش متمرکز کرده اند اما آنان همچنین حملاتی با خودروهای بمب گذاری شده در بقیه کشور انجام می‌دهند.

این گروه که به سبب خلا امنیتی پس از سقوط مبارک در سال 2011 ایجاد شد ،‌ نشانداده است می تواند حملات بیش از پیش پیشرفته ای را با وجود حمله ارتش انجام دهد.

اواخر اکتبر ، 30 نظامی در شمال صحرای سینا در حمله ای انتحاری کشته شدند. این حمله مرگباترین حمله به نیروهای پلیس از زمان برکناری مرسی بود.

گروه‌های افراطی می‌گویند این کار را در تلافی سرکوب خونین علیه طرفداران مرسی انجام داده‌اند. این سرکوب به کشته شدن 1400 تن منجر شد که اغلب آنان از تظاهرکنندگان اسلامگرا بودند.

صدها تن از طرفداران مرسی در محاکمه‌های گسترده شتابزده محکوم و 15 هزار تن نیز زندانی شده‌اند.

کد خبر 277711

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha