عباس ثابتی راد: تنها روزهای پایانی سال در اسفند‌ماه نیست که شاهد افزایش تولید پسماند در شهر تهران است.

ظروف یکبار مصرف

تنها در روزهاي پاياني سال توليد پسماند در پايتخت سير صعودي به‌خود نمي‌گيرد بلكه در روزهايي از ماه محرم نيز به‌دليل تفاوت در نحوه مصرف شهروندان تهراني و ديگر شهرهاي كشور، مقدار توليد پسماند نيز تغيير مي‌كند و بيشترين ميزان زباله‌هاي خشك و پلاستيكي در اين روزها توليد مي‌شود. اگرچه هنوز آمار رسمي از سوي سازمان پسماند شهرداري تهران از ميزان ظروف پلاستيكي جمع‌آوري شده از سطح شهر تهران ارائه‌نشده، اما آمار و ارقام بيانگر اين است كه از سطح شهر تهران بيش از 2هزار كيلوگرم پسماندظروف پلاستيكي و يكبار مصرف جمع‌آوري شده است كه با توجه به وزن كم اين ظروف تعدا د قابل توجهي را دربرمي‌گيرد.

سال گذشته نيز معاون خدمات شهري شهرداري تهران از افزايش توليد پسماندظروف يكبار مصرف در شهرها خبر داده و خواستار تغيير الگوي مصرف در ميان شهروندان تهراني و ساير شهرها شده بود. در طول روزهاي عزاداري محرم نيز تهران و بسياري از شهرهاي كشور، شاهدافزايش توليد پسماندظروف پلاستيكي يكبار مصرف بودند كه اين اتفاق باعث بروز مشكلات گوناگون شد. ستاد محيط‌زيست شهرداري نيز هر ساله از ائمه جماعات و مداحان و خطيبان درخواست مي‌كند تا ضمن بيان آموزه‌هاي ديني و مذهبي از عزاداران درخواست كنند تا الگوي مصرف خود را تغيير داده و با رويكرد زيست‌محيطي بيشتري به اجراي مراسم عزاداري بپردازند.

استقرار بيش از 2هزار دستگاه مخزن 60و 120ليتري در اطراف هيئت‌هاي مذهبي باعث شد تا در سال‌جاري رنگ و روي شهر كمتر شكل نامناسبي به‌خود بگيرد. بسياري از عزاداران حسيني و هيئت‌هاي مذهبي به جمع‌آوري زباله‌هاي خشك روي‌ آوردند و همزمان نيز بيش از 5هزار نيروي خدمات شهري براي بازپيرايي شهر مشغول به‌كار بودند. از طرفي رئيس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران با بيان اينكه سالانه 400ميليارد تومان هزينه جمع‌آوري زباله‌هاي پايتخت است، از تلاش بيشتر براي پاكيزگي شهر توسط شهرداري خبر داد و گفت: با وجود اين هزينه بالا وضعيت پاكيزگي شهر نامناسب است و مي‌بينيم كنار كوچه‌ها يا مخازن زباله همچنان كيسه‌هاي زباله‌ وجود دارد.

رحمت‌الله حافظي در گفت‌وگو با مهر با بيان اينكه روزانه يك ميليارد و 300ميليون تومان هزينه جمع‌آوري زباله‌هاي شهر تهران مي‌شود، افزود: افرادي نيز شبانه‌روز در اين مخازن زباله در حال كاوش هستند. حتما در زباله‌ها كه طلاي كثيف ناميده مي‌شود چيزهاي باارزشي وجود دارد كه اينگونه افرادي در حال جست‌وجو در داخل سطل‌هاي زباله هستند. جداسازي زباله هم براي فردي كه در حال جمع‌آوري زباله است تهديد است و هم سبب خلق مناظر ناخوشايندي در سطح شهر مي‌شود و هميشه آلودگي زباله را در شهر شاهديم.

به گفته رئيس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران، بايد از روش‌هاي سنتي تفكيك زباله به سمت روش‌هاي علمي و روزآمد برويم. وي درباره درآمدي كه شهر تهران مي‌تواند از محل زباله كسب كند، گفت: اين را بايد مافياي پشت پرده زباله بگويد. اگر شما رد كساني كه زباله گردي مي‌كنند را در مناطق خاصي از تهران دنبال كنيد، به اين مافيا مي‌رسيد و كار ساده‌اي است رسيدن به شبكه جمع‌آوري غيررسمي زباله در پايتخت.

  • توليد كربن صنعتي در تهران

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران از توليد كربن صنعتي توسط ژنراتورهاي برق در سامانه توليد برق از پسماندهاي شهري به روش هاضم در آينده خبر داد. حسن كريميان با بيان اينكه كارخانه هاضم مي‌تواند به توليد كربن صنعتي از پسماندهاي شهر تهران نيز بپردازد، گفت: با استفاده از اين طرح مي‌توانيم از دود حاصل از ژنراتورها، كربن اكتيو صنعتي مناسبي را در آينده توليد كنيم. وي درخصوص اينكه توليد كربن صنعتي در حال حاضر جزو برنامه‌هاي اين مجموعه نيست، تأكيد كرد:

در حال حاضر ظرفيت توليد اين كربن را داريم و اميدواريم در آينده اين امكان نيز به‌وجود‌آيد. مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران با تأكيد بر اينكه در آينده ممكن است اين طرح گسترش پيدا كند، افزود: كربن صنعتي در مواردي همچون تصفيه مواد، توليد مواد، تركيبات خاص و فعاليت‌هاي شيميايي كاربرد دارد.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران با اشاره به اينكه مواد الكترو حرارتي گرما را به برق تبديل مي‌كنند، يادآور شد: با اجراي اين سامانه در شهر تهران مي‌توان در كاهش هزينه‌ها نيز صرفه جويي كرد؛ البته گران بودن اين مواد موجب شده تا كاربرد چندان زيادي در شهرها نداشته باشند.

کد خبر 277163

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha