یکشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۹
۰ نفر

وخیم شدن اوضاع نابسامان عراق و شدت گرفتن درگیری‌ها در افغانستان و همچنین بالا گرفتن تنش میان روسیه با غرب، موجب شده تا آمریکا از تصمیم اخیر خود برای کاهش نیروی نظامی در غرب اروپا صرف‌نظر کند.

در شرایط کنونی که غرب اروپا برای آمریکا منطقه‌‌ای بسیار مهم و شاید حساس‌تر از گذشته است، واشنگتن تصمیم گرفته حضور نظامی خود را در این منطقه حفظ کند.

در سال‌های گذشته آمریکا اعلام کرده ‌بود که قصد دارد نیروهای خود را در غرب اروپا تا حد چشمگیری کاهش دهد، اما فرماندهی نیروهای آمریکا در اروپا که مقر آن در اشتوتگارد است، هفته گذشته در گفت‌وگویی با روزنامه آلمانی زودویچه زایتونگ اعلام کرد پنتاگون تنها تعداد اندکی از نیروهای نظامی را از مقرهای آمریکا در غرب اروپا عقب می‌کشد که این برخلاف برنامه‌های قبلی واشنگتن در عقب کشیدن نیروهاست.

بر اساس برنامه قبلی که دونالد رامسفلد وزیر دفاع آمریکا تدوین کرده و به تصویب کنگره هم رسیده‌ بود، واشنگتن قصد داشت نیروهای نظامی خود را در اروپا به نصف کاهش دهد و تا سال 2012 تعداد آنها را از 62 هزار نفر به 28 هزار نفر برساند.

در این مدت همچنین باید تعداد نیروهای آمریکایی چه سرباز و چه نیروی ارتش از 114 هزار نفر فعلی به 62 هزار نفر کاهش پیدا کرد‌ه‌ باشد. هدف از این برنامه کاهش نیرو که بر اساس آن و در صورت اجرا باعث بازگشت بسیاری از سربازان آمریکایی از اروپا به کشورشان می‌شد، ایجاد نیرویی انعطاف‌پذیرتر بود که بتواند با سرعت و تجهیزات بیشتری برای مقابله با تهدید‌های جدید دنیای بعد از جنگ سرد آماده شود.

این برنامه یکی از سیاست‌های قابل توجه تدوین شده پنتاگون در زمان وزارت رامسفلد بود. او در زمان مسئولیت خود برنامه‌ای برای تشکیل نیروی ویژه نظامی با قابلیت استقرار و اعزام سریع داشت تا برای مقابله با تهدیدهای جدید دنیای بعد از جنگ سرد به‌کار گرفته شود.

این برنامه در دولت اول بوش مورد استقبال سیاستمداران و کارشناسان نظامی در واشنگتن قرار گرفت اما اکنون قسمت مهمی از این برنامه دچار تغییر خواهد شد.

پنتاگون تصمیم به کاهش نیروهای نظامی در غرب اروپا را در سال 2002 اتخاذ کرده‌ بود که در آن زمان هنوز جنگ عراق شروع نشده ‌بود. جنگ افغانستان هم بسیار آسان و قابل کنترل به نظر می‌رسید و میان آمریکا و روسیه هم تنشی بر سر استقرار سیستم دفاع موشکی و موضوعات دیگر وجود نداشت. اما اکنون آمریکا به‌طور همزمان از نظر نظامی در چند حوزه درگیر است.

به گفته فرمانده نیروهای آمریکایی در اروپا، با اعزام نیروهای آمریکایی مستقر در اروپا به عراق و افغانستان، ماموریت نظامی آمریکا در قاره اروپا ناقص می‌ماند و اگر تعداد نیروها از این هم کمتر شود شرایط خطرناک خواهد شد.

این فرمانده آمریکایی ماه گذشته گزارشی به پنتاگون داد که موضوع آن انتقاد شدید از برنامه کاهش نیروی آمریکایی در اروپا بود. این گزارش انتقادی در حقیقت اوج تغییر سیاست واشنگتن برای کاهش نیروی نظامی در اروپا بود.

بر اساس برنامه قبلی پنتاگون، قرار بود 51 پایگاه نظامی آمریکا در غرب اروپا تا سال 2012 تعطیل شود.

2 هفته پیش پنتاگون اعلام کرد که 5 پایگاه نظامی دیگر آمریکا تا سال 2009  در آلمان تعطیل خواهد شد. اما قرار است این برنامه کاهش نیرو و تعطیلی پایگاه‌های نظامی به‌زودی متوقف شود.

کد خبر 27715

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز