پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مؤسسه مطالعات آمریکا و اروپا دانشگاه تهران نتایج حضور خود در سومین اجلاس کنفرانس مطالعات شبکه‌ای جهانی شدن را تشریح کرد.

دکتر سعید رضا عاملی، در سومین اجلاس "کنفرانس مطالعات شبکه‌ای جهانی شدن" با عنوان جهانی شدن و تنوع انسانی که با تأکید بر تجربه کشورهای آسیائی برگزار می‌شد، مقاله‌ای با عنوان "دو جهانی شدن ها و تنوع های فرهنگی: جنگ یا صلح" ارائه کرده بود.

این عضو گروه ارتباطات دانشگاه تهران، در مورد این سفر گفت: اهمیت کنفرانس‌های مطالعات شبکه‌ای جهانی شدن (Globalization Studies Network) به‌خاطر اجتماع حوزه‌های رشته‌ای متفاوت و مشارکت آکادمیسین‌های کشورهای مختلف در این کنفرانس است.

وی افزود: در واقع شعار مطالعات شبکه‌ای جهانی شدن تأکید بر این واقعیت است که جهانی شدن پارادایم بزرگی‌‌است که امکان مطالعه آن توسط یک دانشگاه، یک رشته خاص و فرد خاص نیست؛ بلکه مستلزم نگاه بین دانشگاهی، بین‌رشته‌ای و شبکه‌ای است.

به گفته دکتر عاملی، در همایش سه روزه "جهانی شدن و تنوع انسانی، پروژه‌های متنوع پژوهشی از جمله پژوهش شولتس و همکاران در مورد حکومت جهانی و جامعه مدنی و همچنین پژوهش پائول جیمز و همکارانش در خصوص "پایداری جماعت‌ها" که از عرصه محلی به قلمرو جهانی منتقل می‌شود، ارائه شد.

این پروژه که ریاست گروه بین‌المللی آن بر عهده پائول جیمز است، در بیش از 10 کشور دنبال می‌شود و همکاران پژوهشی زیادی را حول خود جمع کرده‌است. موضوع اصلی این پروژه، نگاه واقع‌گرایانه و عمل‌گرایانه به تأثیرات جهانی شدن و پایداری جماعت‌ها در فضای بومی - جهانی جدید است.

این پروژه یکی از پروژه‌های "مؤسسه گلوبالیسم" از مؤسسات دانشگاه آر ام آی تی استرالیا است که با بیش از 57000 دانشجو به‌عنوان یک دانشگاه مهم در شهر ملبورن استرالیا فعالیت می‌کند.

دکتر عاملی تأکید کرد: یکی از فراز های مورد توجه این کنفرانس ارائه پروژه جهانی شدن و حاکمیت بود که توسط پروفسور ویلیام کولمن ارائه شد. کار این گروه که از مشارکت کشورهای زیاد و متفکرین کشورهای مختلف برخوردار هستند نیز درخور توجه بود.

وی افزود: بحث‌های طرح شده در این کنفرانس و صدها کنفرانسی که به‌صورت مستمر برگزار می‌شود، این واقعیت را منعکس می‌کند که جهانی شدن از سطح یک نظریه به یک واقعیت اجتماعی تبدیل شده و مطالعه همه مقوله‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به صورت گسترده با موضوع جهانی شدن پیوند خورده‌است.

رئیس مؤسسه مطالعات آمریکا و اروپا دانشگاه تهران ابراز امیدواری کرد، بتوانیم از  "هنجار قدرتمند موج و مد" که همواره نقش تأثیرگذاری بر "اهمیت یافتن" مسائل داشته، رها شویم و موضوعات مهم مثل جهانی شدن و فضای مجازی و تعامل فرد و جمع با این حوزه را به‌صورت جدی و با نگاه گسترده علمی و حرفه‌ای مورد توجه قرار دهیم.

در این کنفرانس مقالات دیگری از طرف محققان ایرانی ارائه شد.

دیپلماسی اقتصادی برای کشورهای اسلامی موضوع مقاله آقای دکتر مهدی فخاری عضو مرکز مطالعات ملی جهانی شدن، و شهروندی جهانی و جهان به‌عنوان یک فضای واحد عنوان مقاله مسعود محمدی الموتی بود.

همچنین آقای دکتر محمد حسین مهدوی عضو مرکز ملی مطالعات جهانی شدن مقاله خود را تحت عنوان "اسلام، جهانی شدن و توسعه اقتصادی" در روز آخر کنفرانس ارائه کرد. 

کد خبر 2771

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز