همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس لبنان در جلسه روز چهارشنبه خود با پیشنهاد تمدید مجدد دوره کنونی مجلس موافقت کردند.

به گزارش ایرنا، « نبیه بری » رییس مجلس لبنان اعلام کرد که از میان 97 نماینده حاضر درجلسه روزچهارشنبه، 95 تن به پیشنهاد تمدید دوباره دوره کنونی مجلس رای مثبت دادند و بنابراین مجلس به فعالیت خود ادامه می دهد.

دو نماینده حزب ارامنه « طاشناق» در جلسه مجلس حاضر شد اما به تمدید رای نداند.

دوره کنونی مجلس لبنان برای مدت 2 سال و 7 ماه تمدید شده است.

مجلس کنونی لبنان تا 30 خرداد ماه 1396 می تواند به کار خود ادامه دهد.

نمایندگان مجلس لبنان همچنین تصویب کردند: هرگاه پارلمان، رییس جمهوری جدید را انتخاب کرد، باید قانون جدید انتخابات را تصویب تا انتخابات مجلس جدید برگزار شود و براین اساس تمدید دوره کنونی مجلس تا آن زمان معتبر خواهد بود.

نمایندگان حاضر به انتخاب رییس جمهوری نشدند

براساس این گزارش،نبیه بری رییس مجلس لبنان بعداز تصویب پیشنهاد تمدید دوره کنونی مجلس از نمایندگان حاضر درخواست کرد ، اکنون که مجلس به حد نصاب رسیده است، برای انتخاب رییس جمهوری جدید رای گیری شود که بلافاصله نمایندگان صحن پارلمان را ترک کردند و مجلس از حد نصاب خارج شد.

فراکسیون تغییر و اصلاح به ریاست ژنرال « میشل عون» و حزب الکتائب به ریاست « امین الجمیل» در نشست امروز مجلس شرکت نکردند و به تمدید دوره کنونی نیز رای ندادند.

جلسه روز چهارشنبه مجلس لبنان برای بررسی پیشنهاد « نبیل نقولا» عضو پارلمان مبنی بر تمدید دوباره دوره کنونی مجلس لبنان برای مدت 2 سال و7 ماه تشکیل شد.

از 25 ماه مه 2014 ( 165 روز قبل) که مصادف با پایان دوره ریاست جمهوری ژنرال « میشل سلیمان» است تا امروز کرسی ریاست جمهوری لبنان خالی است و 20 ماه نوامبر آینده (آبان ماه) حدود 15 روز دیگر دوره کنونی مجلس نمایندگان لبنان پایان می یابد که با این رای نمایندگان ، مجلس به کار خود ادامه خواهد داد.

دوره کنونی مجلس نمایندگان لبنان درسال 2009 تشکیل شد و یک سال و نیم یک بار تمدید شده بود.

براساس قانون اساسی لبنان و تعدیل های صورت گرفته در آن، انتخابات مجلس لبنان هر 4 سال برگزار می شود و مردم 128 عضو آن را از میان نامزدهای مسیحی و مسلمان بطور مساوی انتخاب می کنند.

64 نماینده مسیحی مجلس لبنان شامل 34 مسیحی مارونی،14 ارتدوکس، 8 کاتولیک ، 5 ارمن ارتدوکس ، یک ارمن کاتولیک ، یک مسیحی انجیلی و یک اقلیت مسیحی می شود.

64 نماینده مسلمان هم شامل 27 سنی ، 27 شیعه، 8 دروزی و 2 علوی می شود.

جبران باسیل: تمدید دوره کنونی مجلس غیرقانونی است

جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان و عضو حزب جریان آزاد ملی این کشور به ریاست ژنرال « میشل عون» گفت: تمدید مجدد دوره کنونی مجلس لبنان غیرقانونی و نقض حقوق مردم لبنان برای انتخاب نمایندگان خود است.

به گزارش ایرنا، باسیل روز چهارشنبه و بعد از تصویب پیشنهاد تمدید دوره کنونی مجلس لبنان برای مدت 2 سال و هفت ماه در صحن پارلمان ، در گفت وگو با خبرنگاران ، تاکید کرد که وزرای حزب جریان آزاد ملی لبنان در دولت این مصوبه مجلس را امضا نخواهند کرد.

با توجه به اینکه لبنان رییس جمهوری ندارد، هرقانون مصوب مجلس را همه وزیران دولت کنونی لبنان باید امضا کنند تا جنبه عملیاتی پیدا کند.

اکنون این سئوال مطرح است که برای عبور از این مشکل بزرگ ، سیاستمداران لبنانی چه طرحی را در نظر دارند.

برخی از معترضان به تصویب طرح تمدید دوره کنونی مجلس لبنان اعلام کرده اند که به سازمان ملل متحد شکایت خواهند کرد.

کد خبر 276927

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha