همشهری آنلاین: برای اولین بار یک بانوی فیزیکدان، که در سال ۲۰۱۲ با هدایت تیمی از دانشمندان موفق به کشف ذره بوزون هیگز در برخورد‌دهنده بزرگ هادرون شد و توجه جهان را به این آزمایشگاه بزرگ معطوف کرد، به عنوان رئیس سرن انتخاب شد.

فابیولا جیانوتی

براساس گزارش گاردين، فابيولا جيانوتي فيزيكدان ايتاليايي كه پيش از اين در كشف ذره بوزون هيگز در برخورد‌دهنده بزرگ هادرون نقشي كليدي به عهده داشت، اكنون جايگزين رالف هيور خواهد شد تا هدايت سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا (CERN) را به عهده بگيرد. اين اولين باري است كه يك دانشمند زن مسئوليت چنين مركز فيزيكي بين‌المللي بزرگي را به عهده خواهد گرفت.

جيانوتي كه در سال 2012 توجه جهان را به خاطر نقش پررنگي كه در كشف ذره بوزون هيگز به عهده داشت، به خود جلب كرد، در سال 2016 رهبري سرن را به عهده خواهد گرفت،‌ زماني كه دانشمندان قصد دارند تلاش بيشتري را متمركز كشف منشا و ساختار جهان هستي سازند.

به گفته سرن، انتخاب وي توسط شوراي تصميم‌گيري اين مركز كه از نمايندگاني از 20 كشور عضو تشكيل شده،‌ انجام گرفته‌است و قرار است در نشست ماه دسامبر رسميت يابد.

جيانوتي 52 ساله كه با دكتراي دانشگاه ميلان در سال 1987 به سرن پيوست، به زودي جايگزين رالف هويري خواهد شد كه در دوران چالش‌هايي كه سرن براي راه‌اندازي برخورد‌دهنده بزرگ هادرون با آنها مواجه بود،‌ هدايت اين مركز را به عهده داشت.

برخورد‌دهنده بزرگ از ابتدا براي كشف ذره بوزون هيگز ساخته شد، ذره‌اي نظري كه فيزيكدانان آن را مسئول ايجاد جرم در جهان هستي مي‌دانند. برخورد دهنده بزرگ هادرون كه انتظار فعال سازي دوباره با قدرتي دو برابر گذشته را مي‌كشد، ذرات بنيادين را با سرعتي نزديك به سرعت نور با يكديگر برخورد مي‌دهد و ميليارد‌ها بيگ‌بنگ يا مهبانگ كوچك را از اين برخورد‌ها به‌جا مي‌گذارد.

جيانوتي در سال 2009 هدايت آشكارساز اطلس را به عهده داشته‌است، يكي از پروژه‌هايي كه به صورت جداگانه در تلاش براي كشف ذره بوزون هيگز بود. او با مشاركت پروژه آشكار‌ساز CMS جزئيات كشف ذره بوزون هيگز را در جولاي سال 2012 اعلام كرد.

اين كشف براي پيتر هيگز،  نظريه‌پردازي كه وجود اين ذره را در سال 1964 پيش‌بيني كرده‌بود، نوبل فيزيك سال 2013 را به ارمغان آورد.

جيانوتي سرن را مركز تعالي علمي و منبع غرور و الهام‌بخشي براي فيزيكدانان سرتاسر جهان مي‌داند و آن را مهد تكنولوژي و نوآوري و نمونه‌اي درخشان و منسجم از صلح و همكاري‌هاي علمي توصيف مي‌كند.

زماني كه برخورد‌هاي ذره‌اي در برخورد‌دهنده بزرگ هادرون از سال آينده از سر گرفته‌شوند، دانشمندان به دنبال شواهدي براي حل ديگر معماهاي علمي بزرگ، از قبيل هويت ماده تاريك و انرژي تاريك كه هريك بخش بزرگي از جهان هستي را تشكيل داده‌اند،‌ خواهند بود.

کد خبر 276881

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha