دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: احتمال پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا با افزایش نارضایتی عمومی از عملکرد اوباما، قوت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، در شرایطی که آمریکایی‌ها قرار است سه‌شنبه سيزدهم آبان برای شرکت در انتخابات کنگره به پای صندوق‌های رای بروند، نگرانی‌ها در خصوص قدرت اقتصادی آمریکا، ویروس ابولا و داعش حوزه انتخابیه ناآرامی را ایجاد کرده است؛ بدین ترتیب دموکرات‌ها زمانی که رای‌دهندگان 36 سناتور، 435 عضو مجلس نمایندگان و 36 فرماندار ایالتی را انتخاب می‌کنند، بهای آن را پرداخت خواهند کرد.

نام باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا بر روی کاغذ رای نیست اما قرار گرفتن نام وی در قسمت پایین رده‌بندی از نظر رضایت از عملکرد، بازتاب عدم اعتماد به رهبری اوبامای دموکرات طی شش سال گذشته است.

آراء حاکی از آن است که دموکرات‌ها شور و شوق کمتری نسبت به جمهوری خواهان برای انتخابات دارند و تاریخ نشان می‌دهد که دموکرات‌ها که در انتخابات میان دوره‌ای کاخ سفید بر سر قدرت هستند، معمولا کرسی‌ها را از دست می‌دهند.

دیوید یپسن، مدیر «موسسه سیاست کلی پاول سیمون» دانشگاه ایلینوی جنوبی گفت: شمار مسایلی که مردم از آن‌ها راضی هستند زیاد نیست. عادلانه نیست که افراد خشم خود را بر سر کاخ سفید خالی کنند و من فکر می‌کنم جمهوری خواهان کرسی‌های سنا را کسب خواهند کرد.

انتظار می‌رود جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان موفق به کسب 233 کرسی از 199 کرسی در مقابل دموکرات‌ها شوند.

جمهوری خواهان احتمالا اکثریت خود را در شمار کرسی‌های فرمانداریشان در پایتخت‌های ایالت حفظ خواهند کرد اما اقدام برای مبارزات انتخاباتی اساسی در سنا آغاز شده است که در آن جمهوری خواهان برای کسب مجدد اکثریت نیاز به شش کرسی دارند تا بتوانند کنترل سنا و مجلس نمایندگان را برای نخستین بار از انتخابات 2006 کسب کنند.

در حالی که انتظار می‌رود جمهوری خواهان هشت تا 10 کرسی را از آن خود کنند، رقابت‌ها در سنا مانند بازی شیر یا خط خواهد بود. احتمالا حزبی که کنترل سنا را در آینده در اختیار خواهد داشت، سه‌شنبه شب مشخص نمی‌شود. رقابت‌ها در سنا با کاندیداهای مختلفی از لوئیزیانا و جورجیا که در آن برنده باید بیش از 50 درصد از آرا را به دست آورد، احتمالا در ماه‌های دسامبر یا ژانویه مجبور به شرکت در دور دوم انتخابات می‌شوند.

اگر جمهوری خواهان موفق به کسب کرسی‌های سنا شوند، دو سال باقی مانده اوباما از ریاست جمهوری‌اش به علت اختلافات میان احزاب پیچیده‌تر خواهد شد و احتمالا این قضیه می‌تواند وی را مجبور به مصالحه بیشتری با مخالفان سیاسی خود کند.

اگر جمهوری خواهان بتوانند مجلس سنا را آز آن خود کنند، در این صورت می‌توانند پروژه‌هایی مانند خط لوله نفت خام کی‌استون ایکس ال، کاهش شرایط در قانون خدمات درمانی اوباما و بازنویسی جامع قوانین مالیاتی را عملی کند.

براساس نظرسنجی مشترکی که از سوی رویترز- ایپسوس در اواخر ماه اکتبر انجام شد، تنها 38 درصد از آمریکایی‌ها از عملکرد اوباما به عنوان رئیس جمهور رضایت دارند و 56 درصد ناراضی هستند. این در حالی است که 24 درصد بر این باورند که کشور در مسیر درست و 61 درصد می‌گویند کشور در مسیر غلط است.

حدود 58 درصد از جمهوری خواهان اطمینان دارند که در رای‌گیری میان دوره کنگره پیروز خواهند بود و 44 درصد از دموکرات‌ها بر این باورند پیروزی از آن آنهاست.

عدم محبوبیت اوباما وی را در این مبارزات انتخاباتی وی را از لحاظ سیاسی منزوی کرده است. حضور اوباما تنها محدود به مراسم و وقایع جمع‌آوری کمک دموکرات‌ها شده است؛ اگرچه وی طی روزهای اخیر ریاست مراسمی را در ایالت‌هایی که روابط صمیمانه‌ای با آن‌ها دارد مانند مین، رودآیلند و میشیگان برعهده داشته است. به عنوان مثال وی یکشنبه به ایالت‌های کنتیکت و پنسیلوانیا سفر کرد.

اوباما گفت: «نام من این بار بر روی کاغذ رای نیست و این آخرین چرخه انتخاباتی است که من طی آن به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدم.» اوباما پیش از این طی سفر خود به پورتلند، ایالت مین گفت: «ببینید این مساله شما را کمی مشتاق می‌کند زیرا من علاقه وافری به مبارزات انتخاباتی دارم چرا که مساله جالبی است.»

کاخ سفید به طور علنی پیش‌بینی کرده است که دموکرات‌ها اکثریت را در مجلس سنا به دست می‌گیرند.

کد خبر 276740

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha