شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۶
۰ نفر

محمد کرباسی: انتخابات کنگره آمریکا که به‌صورت رسمی ۴ نوامبر(۱۳ آبان) برگزار می‌شود شاید در کشوری که بیشترین رای‌گیری‌های ایالتی و فدرال را در جهان دارد تنها یک انتخابات دیگر به‌نظر برسد اما برای دمکرات‌ها حکم مرگ و زندگی را در این دوره بازی می‌کند و سرنوشت‌شان را در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ رقم می‌زند.

اوباما

راي‌گيري براي تمامي ۴۳۵كرسي مجلس نمايندگان و ۳۳كرسي مجلس سنا(يك‌سوم كل كرسي‌هاي سنا) صورت مي‌گيرد. انتخابات ميان‌دوره‌اي به‌صورت سنتي وضعيت احزاب را در انتخابات رياست‌جمهوري ۲ سال بعد آن مشخص مي‌كند. جمهوريخواهان در دوره گذشته اكثريت را در مجلس نمايندگان در اختيار داشته‌اند و حالا تلاش مي‌كنند كه جاي پاي خود را در اين مجلس محكم كنند. رقابت اصلي در اين انتخابات اما بر سر كرسي‌هاي سناست كه جنگي تمام‌عيار ميان دمكرات‌ها و جمهوريخواهان به‌حساب مي‌آيد. جمهوريخواهان تنها ۶ كرسي بيشتر لازم دارند تا بتوانند با فتح سنا هر دو مجلس را در اختيار بگيرند و اوباما در ميدان سياست تنها با حق وتوي لايحه‌ها دست خالي باقي بماند.

  • موقعيت مستحكم‌تر جمهوريخواهان در مجلس نمايندگان

هفته‌هاست كه راي‌گيري زود‌هنگام در بسياري از ايالت‌هاي آمريكا شروع شده است. بررسي آراي داده‌شده و نظرسنجي‌هاي صورت‌گرفته نشان مي‌دهد كه در اين راي‌گيري جمهوريخواهان در مجلس‌هاي نمايندگان و سنا دست بالا را دارند. نظرسنجي مشترك ان‌بي‌سي و وال‌استريت ژورنال نشان داده كه ۵۲ درصد واجدين شرايط ترجيح مي‌دهند كه ساختمان كاپيتال(ساختمان كنگره) حالا ديگر به‌طور كامل در اختيار جمهوريخواهان باشد. در مقابل ۴۱ درصد هستند كه پيروزي دمكرات‌ها و هم حزبي‌هاي باراك اوباما را ترجيح مي‌دهند.

تعداد كرسي‌هاي هر ايالت در مجلس نمايندگان طبق قانون اساسي آمريكا براساس جمعيت ايالت‌ها تعيين مي‌شود. جمهوريخواهان در حال حاضر از مجموع ۴۳۵ كرسي مجلس نمايندگان ۲۳۴ كرسي را در اختيار دارند. براساس پيش‌بيني روزنامه واشنگتن پست اما به‌احتمال زياد آنها در اين انتخابات وضع‌شان را در مجلس نمايندگان بهتر خواهند كرد و با به‌دست آوردن حداقل ۸كرسي ديگر موقعيت‌شان مستحكم‌تر خواهد شد و عملاً دمكرات‌ها در حاشيه قرار خواهند گرفت.

  • جدال بر سر سنا

هر ايالت آمريكا بدون توجه به جمعيتش 2نماينده در مجلس سنا دارد. در حال حاضر از مجموع ۱۰۰كرسي سنا، جمهوريخواهان ۴۵ كرسي را در اختيار دارند و درصورتي كه بتوانند ۶ كرسي ديگر به‌دست آورند عملا پشت دمكرات‌ها در كنگره هم به خاك ماليده مي‌شود. واشنگتن پست پيش‌بيني كرده كه در انتخابات، جمهوريخواهان مي‌توانند حداقل ۷كرسي ديگر را از چنگ حزب دمكرات خارج كنند. به گزارش واشنگتن پست، براساس نظرسنجي‌ها جمهوريخواهان ۹۴درصد شانس در اختيار گرفتن سنا را دارند.

سايت ۵۳۸ كه ويژه تحليل داده‌هاي آماري است و بارها نتيجه انتخابات آمريكا را به درستي پيش‌بيني كرده شانس جمهوريخواهان براي تصاحب سنا را حدود ۶۶ درصد اعلام كرده است. هر جور كه حساب و كتاب شود اما جمهوريخواهان خواهند توانست با شكست دادن سخت دمكرات‌ها كنترل سنا را از ياران رئيس‌جمهور آمريكا بگيرند. اين پيروزي به‌معناي خيز بلند جمهوريخواهان براي پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري سال۲۰۱۶ خواهد بود.

  • اوباما، بار دمكرات‌ها

در انتخابات اين دوره كنگره عملكرد باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا محور جنجال برانگيز و اصلي در بحث‌ها و مناظره‌ها بوده است. هر چند اقتصاد همچنان يك موضوع مهم به‌حساب مي‌آيد اما اين اوباما و عملكرد اوست كه سرنوشت دمكرات‌ها را مشخص مي‌كند. نظرسنجي سي‌ان‌ان نشان مي‌دهد كه از هر ۱۰ آمريكايي تقريبا ۷ نفر در حال حاضر از سياست‌هاي اين كشور عصباني هستند. همچنين ۵۳ درصد آمريكايي‌ها عملكرد باراك اوباما را به‌عنوان رئيس‌جمهور قبول ندارند. سي‌ان‌ان گزارش داده كه ۳۰درصد از آمريكايي‌ها درباره وضعيت كشورشان «بسيار خشمگين» و ۳۸درصد آنها «تا حدودي خشمگين» هستند. در يك‌ماه گذشته از ميزان اقبال حزب دمكرات در افكار عمومي كاسته شده و اكنون اين حزب تنها در 2زمينه از 9 موضوع مهم اين كشور وضعيتي بهتر از جمهوريخواهان دارد.

در مسئله اقتصاد در مقابل پايين‌آمدن ميزان محبوبيت اوباما جمهوريخواهان توانسته‌اند خود را به‌عنوان حزبي قابل اعتمادتر براي حل اين مسئله نشان دهند. در زمينه روابط خارجي هم، جمهوريخواهان دست بالا را دارند. براساس نظرسنجي آسوشيتدپرس، راي‌دهندگان، حزب جمهوريخواه را با ۲۲درصد برتري نسبت به دمكرات‌ها براي حفاظت از آمريكا ترجيح مي‌دهند. نظرسنجي شبكه ان‌بي‌سي هم نشان مي‌دهد كه از هر ۱۰آمريكايي تنها ۴نفر عملكرد اوباما در مقابل گروه تروريستي داعش را قبول دارند و ۵۷درصد عقيده دارند كه وي سياست درستي در مقابل اين گروه نداشته است. براساس نظرسنجي سايت پوليتيكو، دوسوم راي‌دهندگان اعتقاد دارند كه آمريكا در شرايط مناسبي براي مواجهه با چالش‌هاي امنيتي و اقتصادي پيش رو نيست.

برخي نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه مقبوليت اوباما به كمتر از ۴۰درصد رسيده است كه يك فاجعه به‌حساب مي‌آيد. نظرسنجي‌ شبكه سي‌بي‌اس به‌تازگي نشان داد كه تنها ۳۹درصد آمريكايي‌ها شيوه عملكرد اوباما را تأييد مي‌كنند. اوضاع براي اوباما به‌قدري بد شده كه ميزان مقبوليت همسرش از او بيشتر است و به همين‌خاطر ميشله اوباما در بسياري از تجمع‌هاي انتخاباتي به جاي او شركت داشته است. نيويورك تايمز در گزارشي در اين رابطه اعلام كرده عملكرد ميشله به‌عنوان بانوي اول آمريكا مقبوليتي حدود ۶۰درصد دارد كه بسيار بيشتر از رئيس‌جمهور آمريكا به‌حساب مي‌آيد.

  • يك كلينتون يا يك بوش ديگر

انتخابات ميان دوره‌اي به‌صورت سنتي در آمريكا مانند يك رفراندوم است كه ميزان اقبال عمومي به حزب حاكم در دستگاه اجرايي را محك مي‌زند. نظرسنجي‌ها حالا نشان مي‌دهد كه اوباما و دمكرات‌ها در اين انتخابات اوضاع خوبي ندارند و اگر همانطور كه پيش‌بيني شده جمهوريخواهان در هر دو مجلس به پيروزي برسند دمكرات‌ها بايد خودشان را براي شكستي تلخ در انتخابات رياست‌جمهوري 2سال آينده آماده كنند. در شرايطي كه پيش آمده 2رقيب اصلي انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۱۶ هيلاري كلينتون و جب بوش دانسته مي‌شوند. اگر اوضاع همينطور پيش برود با شكست كلينتون بايد پس از جورج بوش پدر و پسر حالا منتظر به قدرت رسيدن يك بوش ديگر در آمريكا بود. جمهوريخواهان اگر با پشتوانه پيروزي در هر دو مجلس كنگره، رياست‌جمهوري هم به‌دست آورند براي خودشان از سال ۲۰۱۶ يك امپراتوري خواهند داشت.

کد خبر 276616

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha