همشهری آنلاین: فستیوال بادن‌بادن؛ در حقیقت زیر نظر یک آکادمی حرفه‌ای تلویزیونی فعالیت می‌کند؛ آکادمی‌ای که تمامی ۳۴۰ عضو آن از اعضای حرفه‌ای تلویزیون، سینما و هنر به حساب می‌آیند.

فستیوال فیلم بادن بادن

اگر بخواهیم یک فستیوال فیلم و تلویزیون را مثال بزنیم که هر بخش آن متفاوت و مستقل و مجزا از هم باشد، (از هیات انتخاب و دبیرخانه گرفته تا هیات ژوری و تعداد جوایز و سیستم انتخاب کاندیداها و اعلام منتخبان) و اعتبار ویژه‌ای هم داشته باشد؛ به احتمال فراوان فستیوال فیلم و تلویزیون بادن بادن آلمان جزو بهترین‌ها است.

این فستیوال که نیم قرن بیشتر  قدمت دارد؛ از سال‌های آخر هزاره‌ سوم رنگ و بوی تازه‌تری به ویژه در طرز انتخاب آثار تلویزیونی به خود دیده‌است و حتی از سال ۲۰۰۰ نام جدیدی برای خود برگزیده که البته هنوز هم همان فستیوال تلویزیونی بادن‌بادن مشهورتر است که در واقع نام شهر محل برگزاری هم به شمار می‌آید.

در سال ۱۹۶۴ که اولین دوره‌ این فستیوال تلویزیونی برگزار می‌گردید تا حدود سال‌های ۱۹۹۰؛ عمدتا اثر برتر یک تله فیلم یا یک فیلم سینمایی بود که یک کپی از آن برای نمایش تلویزیون نیز ساخته شده بود. اما در سال‌های بعد عمدتا سریال‌های تلویزیونی حتی سریال‌های فصلی این شانس را داشتند که به موفقیت‌های مطلوبی دست پیدا کنند.

پیش از این، این فستیوال اگرچه در ماه آخر پاییز برگزار می‌شد، اما از همان سال ۲۰۰۰ که به نوعی فسیتوال بادن‌بادن پوست انداخت دیگر همه ساله؛ هفته سوم یا هفته چهارم نوامبر(اواخر آبان) زمان قطعی برگزاری این فسیتوال قرار داده شد.

جالب این‌که هرچند این فستیوال و جوایزش ملی بوده و زیر نظر اعضای "آکادمی هنر آلمان" فعالیت می‌کنند؛ با این حال این مهم باعث نشده که ایالت‌های ‌متفاوت سهم کم و زیادی در ارائه آثار را داشته باشند. البته هر ایستگاه منطقه‌ای یا ایالتی ملزم بود تا قبل از ۱۹۹۸ تنها یک اثر به آکادمی معرفی کند، اما در حال حاضر این روند دنبال نمی‌شود و همه چیز در گروی ساخت و ساز خوب و حرفه‌ای و انتخاب هیات ژوری است.

اما جوایز این فستیوال که به ۹ جایزه در حال حاضر ارتقا پیدا کرده به این شرح است که مهم‌ترین آن: جایزه تله‌پلیTele Play است که به عنوان جایزه‌ برتر هیات ژوری شناخته می‌شود؛ جایزه ویژه هیات داوران با نام «ساندرپرایز»؛ جایزهMFG که از سال ۲۰۰۰ مرسوم گردید و به فارغ‌التحصیلان تلویزیون براساس کاری که ارائه داده‌اند اهدا می‌شود که شامل جایزه نقدی نیز هست و همچنین جوایز «رالف هانس مولر» و چند جایزه نقدی دیگر (حدود ۲۰ هزار مارک)‌ را شامل می‌شوند.

یک نکته مهم در فسیتوال تلویزیونی بادن ‌بادن تخصیص حدود ۴ جایزه نقدی به فارغ‌التحصیلان این رشته و همچنین دانشجویان رشته تلویزیون در گرایش‌های متفاوت می‌باشد.

کد خبر 276492

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha