گروه اقتصادی: رئیس‌جمهوری، در مراسم رسمی گشایش حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز سکه‌ طلا که پیش از این با عنوان بانک طلا معرفی شده بود، بار دیگر بر اصلاح سیستم بانکی در کشور تاکید کرد و شرکت‌های خودروساز را به علت اتکای فراوان به منابع بانکی مورد انتقاد قرار داد.

دکتر محمود احمدی‌نژاد با تشبیه سیستم بانکی به سیستم گردش خون در بدن، تصریح کرد که منظور از اصلاح سیستم بانکی، افراد و همکاران بانکی نیست، بلکه منظور اصلاح و بازنگری فعالیت سیستم بانکی کشور است که از ریل خود تاحدودی خارج شده است.

حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز سکه طلا با همکاری بانک رفاه و صندوق مهر رضا به منظور استفاده از سکه‌های طلای راکد در جامعه در مسیر توسعه و اشتغال‌زایی راه‌اندازی شده است.

احمدی‌نژاد در توضیح این سخنان خود افزود: بانک‌ها واسطه بین پول مردم و سرمایه‌گذار هستند و باید فقط کار بانکی خود را انجام دهند، اما اکنون بانک‌های کشور، خود سرمایه‌گذار شده‌اند و برای سودآوری بیشتر سرمایه‌گذاری اقتصادی می‌کنند و این درست نیست که بانک‌ها بدنبال خرید ملک و ساختمان باشند تا بعد از گران شدن آن را بفروشند و سود ببرند.

وی اضافه کرد: با وضعیت فعلی سیستم بانکی کشور، به جهش اقتصادی نخواهیم رسید زیرا به‌خاطر وضعیت موجود بسیاری از منابع کشور قفل شده یا در اختیار افرادی خاص قرار گرفته و در خدمت تولید نیست.

رئیس‌جمهوری با بیان این که طبق آمار حدود 50 درصد از سپرده‌هایی که در بانک‌های کشور ما وجود دارد، قرض‌الحسنه است، گفت: چرا نباید بانک‌ها سپرده‌های قرض‌الحسنه مردم را به متقاضیان وام‌های خرد به صورت قرض‌الحسنه اعطا کنند؟ چه اشکالی دارد نظام بانکی که منابع خود را از مردم تأمین می‌کند به صورت قرض‌الحسنه احتیاجات مردم را نیز هموار کند؟

رئیس‌جمهوری با بیان این که نگاه ما به پول و ثروت با نگاهی که سرمایه‌داران دارند باید متفاوت باشد، چرا که مکتب ما نیز نگاهی متفاوت به این مقوله دارد، گفت: بانک‌ها نباید خود را یک رقیب در برابر مردمی که می‌خواهند کار اقتصادی کنند، ببینند. بانک‌ها باید واسطه باشند؛ در صورتی که اکنون این گونه نیست و رابطه یک‌طرفه شده است بانک‌ها در سودها سهیم هستند، ولی در خسارات سهیم نیستند.

وی در پایان از کارخانه‌های خودروسازی انتقاد کرد و گفت: کارخانه‌های خودروسازی ما با وجودی که پول خودرو را به صورت پیش‌فروش از مردم می‌گیرند، بازهم به دنبال استفاده از منابع بانکی هستند و این در حالی است که قیمت خودروی تولیدی آنها از سایر نقاط دنیا نیز بیشتر است. در این مراسم همچنین رئیس جمهوری با اهداء یک قطعه سکه بهار آزادی به صندوق قرض‌الحسنه پس‌انداز سکه بانک رفاه در این صندوق عضو شد.

نحوه فعالیت حساب قرض‌الحسنه سکه

در سیستم سپرده‌گذاری قرض‌الحسنه سکه طلا که در بانک رفاه راه‌اندازی شده است، قرض‌دهنده سکه‌های خود را به صورت قرض‌الحسنه در اختیار بانک قرار می‌دهد و در مقابل، گواهی سکه را دریافت می‌کند و به ازای هر سکه از امتیاز مربوطه (سکه تمام 4 امتیاز، نیم سکه 2 امتیاز، و ربع سکه یک امتیاز در هر روز) برخوردار می‌شود.

سپرده‌گذار می‌تواند در هر لحظه برای بازپس‌گیری مسکوکات خود اقدام کند و همچنین گواهی سکه می‌تواند به عنوان وثیقه اخذ تسهیلات در بانک رفاه مورد استفاده قرار گیرد.

در مقابل، افرادی که به عنوان قرض‌گیرنده و متقاضی، تمایل به گرفتن سکه دارند، در حال حاضر می‌توانند تا 3 قطعه سکه دریافت کنند. مدت قرض‌گیری یک دوره 4ماهه خواهد بود که در صورت تایید شعبه تا 2 دوره یعنی حداکثر یک سال قابل تمدید است.

قرض‌گیرنده در قبال هر سکه دریافتی مبلغ 10 هزار تومان نزد شعب بانک رفاه، حساب سپرده قرض‌الحسنه خواهد داشت و به این ترتیب،‌ در صورت داشتن شرایط لازم از جوایز حساب‌های قرض‌الحسنه ریالی بانک رفاه نیز برخوردار خواهد شد.

شرایط قرض‌گیری سکه‌ها عیناً مشابه شرایط تسهیلات قرض‌الحسنه بوده و قرض‌گیرنده به ازای دریافت هر سکه تمام بهار آزادی بابت هر دوره 4 ماهه 2 هزار تومان کارمزد پرداخت می‌کند.

کد خبر 27648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز