همشهری آنلاین: نشریه «ویکلی استاندارد» با اشاره به اختلافاتی که گفته می‌شود میان تل‌آویو و واشنگتن در مورد مذاکرات هسته‌ای با ایران وجود دارد، نوشته است که کاخ سفید در حال حاضر اسرائیل را عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه می‌داند و در عین حال نمی‌تواند نقش سازنده ایران را انکار کند.

قاسم سلیمانی

فارس نوشت: نشریه «ویکلی استاندارد» در مطلبی به قلم «لی اسمیث» به بحث اختلاف میان تل‌آویو و واشنگتن در مورد مذاکرات هسته‌ای با ایران پرداخته و نوشته است که کاخ سفید اکنون اسرائیل را عامل بی‌ثباتی در منطقه و ایران را بازیگری معقول و ثبات‌آور می‌داند.

در ابتدای این مطلب که قرار است در نسخه 10 نوامبر این نشریه به چاپ برسد، با اشاره به گزارش اخیر پایگاه «آتلانتیک» در مورد تنش میان آمریکا و رژیم‌صهیونیستی و اظهارات یک مقام آمریکایی که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی را «بزدل» خطاب کرده بود (اینجا)، آمده است: «هفته گذشته، دولت اوباما بالاخره در مورد سیاست خود در خاورمیانه، شفاف‌سازی کرد. مصالحه با ایران و جنگ سرد با اسرائیل.»

ویکلی استاندارد با نقل برخی از بخش‌های گزارش آتلانتیک، عنوان کرده است که از دید کاخ سفید، «اسرائیل به اندازه دردسرهایی که نخست‌وزیر آن ایجاد می‌کنند، ارزش ندارد.»

اسمیث که به اتخاذ مواضع نزدیک به نئو‌کان‌ها معروف است، با بیان این ادعا که اوباما از ابتدا به دنبال تضعیف نتانیاهو بوده، نوشته است: «به نظر می‌رسد هدفی راهبردی‌ای در پس طعنه زدن‌ها به نخست‌وزیر اسرائیل وجود دارد. از آنجایی که توافق احتمالی بر سر "برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران" در دسترس به نظر می‌رسد، کاخ سفید می‌خواهد توان نتانیاهو برای به چالش کشیدن توافق با ایران را کاهش دهد.»

وی همچنین مدعی شده است که راهبرد دولت اوباما در سال‌های اخیر همواره جلوگیری از اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران بوده و در این مسیر از ابزارهای مختلف از جمله درز اطلاعات محرمانه در مورد حملات تل‌آویو در سوریه و لبنان، استفاده کرده است.

به نوشته اسمیث ادامه مذاکرات با ایران هم خود یکی از ابزارهایی است که تل‌آویو را از اقدام نظامی بازداشته، چراکه نتانیاهو نمی‌خواهد با یک اقدام، خود را در صحنه بین‌المللی به یک سیاستمدار منزوی بدل کند. گسترش همکاری‌های امنیتی و نظامی با اسرائیل و متکی کردن تل‌آویو به کمک‌های واشنگتن هم از جمله دیگر مواردی است که نویسنده ویکلی استاندارد مدعی شده اوباما از آن به عنوان ابزار بازدارنده در برابر نتانیاهو به کار گرفته است.

اسمیث در ادامه نوشته است: «کاخ سفید همانطور که بارها اعلام کرده، مشکل اصلی در منطقه را شهرک‌های اسرائیلی می‌داند. عدم پیشرفت مذاکرات میان بیت‌المقدس و رام‌الله، منطقه را بی‌ثبات کرده است. همانطور که «جان کری» (وزیر خارجه آمریکا) هم اخیرا گفت، توقف روند صلح عرب اسرائیلی، به عاملی برای رشد داعش بدل شده است.»

وی می‌افزاید: «به همین جهت، از دید کاخ سفید، اسرائیل عامل بی‌ثباتی در منطقه است. از سوی دیگر، ایران نیرویی با ثبات‌کننده است. اوباما توضیح داده است که این کشور بازیگری منطقه است که به دنبال منافع خود است. علاوه بر این، کاخ سفید برخی از این منافع را با منافع خود مشترک می‌بیند، از جمله به عقب راندن داعش.»

ویکلی‌استاندارد با بیان این ادعا که اکنون سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران فعالیت‌ها در چهار پایتخت منطقه (بیروت، دمشق، بغداد و صنعا) را تحت کنترل دارد، نوشته است که این امر «او را به مرد غیرقابل صرف‌نظر در خاورمیانه بدل کرده است. در مقایسه با تمام کارهایی که تهران می‌تواند برای اوباما در راستای حل مسائل خاورمیانه انجام دهد، اسرائیل چه چیزی برای ارائه دارد؟»

اسمیث که دیدگاهی همراستا با جمهوری‌خواهان دارد، در پایان نگاه کاخ سفید به ایران را برآمده از «درکی اشتباه» توصیف کرده و نوشته است که امکان دارد دولت اوباما از نتانیاهو نیز شناخت درستی نداشته باشد.

کد خبر 276444

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha