گروه ادب و هنر: 11 هنرمند از 8 ملیت مختلف در کنار 7 نقاش ایرانی نخستین سمپوزیوم بین‌المللی نقاشی را از دیروزدر موزه امام علی‌ع آغاز کردند.

اگرچه بازار سمپوزیوم‌ها مدتی است که گرم شده اما موضوع این سمپوزیوم خاص تر است: نقاشی امام علی ع.

برگزار کننده این همایش نقاشی هم موزه هنرهای دینی امام علی است که هدف از برگزاری آن، کوشش برای جریان سازی هنری با موضوعات دینی و گرامیداشت یاد و نام امام علی ع با استفاده از ظرفیت‌های غنی هنری اعلام شده است.

در این مراسم که محمدحسین نیرومند مشاور وزیر ارشاد، احمد نوریان سرپرست و مجید سرسنگی قائم مقام سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمدمهدی عسگرپور دبیر سمپوزیوم و جمعی از هنرمندان در آن شرکت داشتند، ابتدا کتاب دیباچه‌ای بر هنر اسلامی تالیف دکتر مهناز شایسته‌فر بدون حضور وی با پخش یک کلیپ رونمایی شد و پس از آن 18 هنرمند شرکت‌کننده در نخستین سمپوزیوم نقاشی امام علی ع با موضوع عدالت و نوع‌دوستی به ترتیب حروف الفبا روی صحنه آمدند و ضمن معرفی کوتاه خود به زبان مادری، درباره اثر هنری که قصد خلق آن را دارند چند کلمه‌ای صحبت کردند.

ناصر آراسته، هنرمند نقاش در توضیح دیدگاه خود درباره عدالت و نوع‌دوستی گفت: اثر من تصویر خورشید نورانی به‌عنوان نماد عدالت است که در قالب اجرایی انتزاعی ارایه می‌شود.

به عقیده فرح اتاسی، هنرمند نقاشی که در سوریه به دنیا آمده و در فرانسه بزرگ شده است، گل‌های رز در پیش زمینه کارش نشانگر نوع‌دوستی هستند، شیوه قرار گرفتن آنها در نخستین پلان بیان‌گر احساس قدرت و عدالت است. کنتراست بین شکنندگی رزها و قدرت منظره بیانگر عدالت و نوع‌دوستی هستند.

ناصر عزیزی، یکی دیگر از هنرمندان شرکت‌کننده در این سمپوزیوم عدالت و نوع‌دوستی را در گفتار نیک، ‌کردار نیک و پندار نیک می‌بیند که می‌پندارد هنگام رسیدن به این سه جمله به عدالت و نوع‌دوستی خواهیم رسید.

به گفته زدنکو بایسک، طراح صحنه و گرافیست اهل کرواسی، لحظه‌ای که دانه‌ای ترک برمی‌دارد و جهانی نوین بیرون می‌آید، فرشته‌ای از درختی کهنسال نیرومند متولد می‌شود و چرخه‌ حیات کهن به شکلی نوین از آگاهی شکل می‌گیرد.

عمار بوراس، هنرمند الجزایری، نیز چنین گفت: من چشمانم را بین انسان‌ها تقسیم می‌کنم. این نقطه آغاز حرکت من به‌عنوان یک هنرمند است.

به‌عقیده استانو چرنی، هنرمند نقاش و گرافیست اهل اسلواکی- نوع‌دوستی چیزی جز درجه بالایی از آگاهی نیست.

پوری دولان، هنرمند اهل اسلواکی، هم گفت با اثرش تاکید می‌کند که عدالت در طول تاریخ مطرح می‌شود.

ایرج امامی‌نیز عدالت را چیزی نمی‌داند جز شادی دسته جمعی که ثمره توزیع فرصت‌های برابر است.

الکساندر ارمین، هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز روسی، نیز مایل است زیبایی تفاوت‌ها و یگانگی‌ها را به‌تصویر بکشد.

اثر علی جبار حسین، هنرمند عراقی عضو انجمن جهانی هنر که در سمپوزیوم مجسمه نیز حضور داشت، بیانی از عدالت امام علی و نگاهی به زندگی او در جهان و عصر خود است.
خسرو خسروی هم اظهار کرد که سعی دارد شکل انتزاعی عدالت و نوع‌دوستی را با چالش‌های معاصر منطبق کند.

اما به‌عقیده مهرداد محبعلی، عادل کسی است که روشن‌بین و اهل درک و تحقیق باشد.
مگی ینکه، هنرمند فرانسوی، فرشته را عدالت و نوع‌دوستی می‌داند که همه منتظر آمدن آن هستند.

کامیار صادقی نیز در کارش برای نشان دادن عدالت و نوع‌دوستی هبوط انسان وسیر تکاملی او را به‌تصویر می‌کشد.

به‌گفته آنه‌محمد تاتاری عدالت و نوع‌دوستی در همه هنرمندان وجود دارد، باید کار کرد و ریشه‌های مشترک بین آنها را یافت.

عدالت و نوع‌دوستی سال‌هاست موضوع کار احمد وکیلی قرار گرفته است؛ او سعی دارد، فضای انسان معاصر را در حسرت عدالت و نوع‌دوستی نشان دهد. به عقیده وارول توپاچ، هنرمند نقاش اهل ترکیه عشق و صلح دو مفهوم جدا از یکدیگرند.

یانا ترونکا، نیز در اثر خود به جست‌وجو در باره‌ هماهنگی و صلح در پرتو عدالت می‌پردازد. محسن نامجو که صدایش ناگهانی از تیتراژ سریال چارخونه حذف شد پس از آن روی صحنه آمد و با اجرای 4 قطعه در مدح حضرت علی ع مورد تمجید و تشویق حاضران قرار گرفت.

رونمایی از کتاب نفیس امام علی در آینه خوشنویسی معاصر ایران با پخش یک کلیپ در ادامه انجام شد. علاقمندان می‌توانند تا 12 مرداد که این سمپوزیوم به کار خود خاتمه می دهد از ساعت 16 تا 18 از نزدیک شاهد کار و فعالیت هنرمندان باشند.

برپایی نمایشگاه خوشنویسی امام علی از 15 مردادماه دیگر برنامه‌های مرتبط با سمپوزیوم نقاشی امام علی است.

کد خبر 27637

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز