همشهری آنلاین: نیروهای پیشمرگ کرد از کردستان عراق به همراه مقادیر معتنابهی سلاح‌ به منظور دفاع از شهر کوبانی با عبور از مرز ترکیه وارد این شهر شدند. منابع خبری همچنین از ورود ۱۵۰ تن از نیروهای ارتش آزاد سوریه به کوبانی از خاک عراق خبر دادند.

کردها تجهیزات کوبانی

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، نفربرهای زرهی به همراه سلاح‌های سنگین از پایگاه‌هایی در شمال غرب منطقه کردستان عراق به سوی مرز ترکیه به حرکت درآمده‌ بودند.

یک مقام ترکیه که نخواست نامش فاش شود گفت: 150 تن از نیروهای ارتش آزاد نیمه‌شب ( سه‌شنبه 6 آبان) از مرز ترکیه گذشتند. گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در انگلیس نیز این اطلاعات را تایید کرد اما تعداد این نیروها را 50 تن ذکر کرد.

یک مقام کرد عراق گفت: 80 خودرو حامل تعداد زیادی پیشمرگ با تیربار و سلاح‌های سنگین از مرز ترکیه گذشتند. این کاروان شامل تعداد زیادی موشک انداز و سلاح‌های سنگین بوده است اوایل امروز (چهارشنبه) نیز 72 پیشمرگ از طریق هوایی از مرز ترکیه گذشتند.

آژانس اطلاعاتی ترکیه گفته است که تدارکات لازم را برای عبور این نیروها از مرز فراهم کرده است.

آنکارا همچنین به تقویت تدابیر امنیتی خود در مرز با سوریه پس از تلاش داعش برای کنترل پایگاهی در مرز ترکیه با سوریه پرداخت.

فرمانده نیروهای پیشمرگی که به سمت کوبانی در حرکت هستند، گفت: ما سلاح‌های سنگین و جدید آمریکایی و همچنین تجهیزات ضد تانک و توپ در اختیار داریم و اسم نیروهای ما "قوات النار" است که به خوبی آموزش دیده‌اند و ورود این نیروها به کوبانی جنگ را به نفع آن‌ها پیش خواهد برد.

ادریس نعسان، یکی از رهبران کردها نیز اعلام کرد که مشارکت پیشمرگ‌ها نشان دهنده وحدت کردهاست و نیروهای کرد به اندازه‌ای که به سلاح و مهمات نیاز دارند به نیروی انسانی نیاز ندارند.

از سوی دیگر، دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که جنگنده‌های ائتلاف سه حمله را به پایگاه‌های داعش در منطقه بازار "الهال" و در نزدیکی کوبانی همزمان با درگیری‌ها میان کردها و اعضای داعش انجام داد.

یک منبع در کوبانی نیز اعلام کرد که دو بخش شرقی و جنوبی کوبانی شاهد آرامش نسبی پس از سیطره داعش بر آن هستند.

همچنین خبرنگار الجزیره اعلام کرد که جنگنده‌های ائتلاف حدود 9 حمله را علیه پایگاه‌های داعش در نزدیکی گذرگاه مرشد پینار در کوبانی انجام دادند.

از سوی دیگر، ترکیه به دنبال تلاش داعش برای سیطره بر پایگاهی در مرزهای ترکیه با سوریه اقدامات امنیتی خود در مرز با سوریه را شدت بخشید.

همچین ابراهیم کوردو، مسئول روابط خارجه در حزب اتحادیه دموکرات کرد اعلام کرد که در حال حاضر گردان‌هایی از ارتش آزاد سوریه در کنار کردها علیه داعش در کوبانی می‌جنگند.

کوردو از اعلام گروه‌های دیگر ارتش آزاد برای پیوستن به جنگ علیه داعش استقبال کرد.

عبدالجبار العکیدی، یکی از فرمانده ارتش آزاد گفته بود که گروهی متشکل از 1000 نیرو به کوبانی می‌روند.

کوردو همچنین اوضاع نظامی در کوبانی را به نفع کردها دانست و گفت: حملات هوایی ائتلاف موجب کنترل کردهای سوریه برحدود 70 درصد کوبانی شده است.

در همین راستا یکی از فرماندهان نظامی کردها در سوریه اعلام کرد: نیروهای مدافع کرد همچنان منتظر دریافت سلاح‌های آمریکایی هستند.

یک منبع کرد نیز اعلام کرد: کردهای سوریه منتظر ارسال سلاح و تجهیزات جدید از سوی واشنگتن از طریق جنگنده‌های ائتلاف هستند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت: هیچ مشکلی برای عبور پیشمرگ‌ها از مرز ترکیه جهت رفتن به کوبانی وجود ندارد.در حال حاضر هیچ مشکل سیاسی وجود ندارد این پیشمرگ‌ها می‌توانند هر زمان که بخواهند از مرز بگذرند.

ابتدا قرار بود 2000 نیروی پیشمرگ کرد عراق راهی کوبانی شوند که این تعداد ابتدا به 200 تن و سپس 150 تن کاهش یافت. سلاح‌ها نیز از طریق زمینی از ترکیه به کوبانی ارسال خواهد شد. سلاح‌های ارسالی شامل سلاح‌های سنگین نظیر تانک و توپخانه نیست.

کد خبر 276339

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha